آلپ ایران کجاست؟

0
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آلپ ایران اشترانکوه بلندترین نقطه استان لرستان است. آلپ ایران در حقیقت رشته کوهی در شرق استان لرستان است که بین دو شهرستان ازنا و الیگودرز در استان لرستان قرار دارد. نام بلندترین قله این رشته کوه سن بران با ارتفاع 4150 متر است. برای آشنایی بیشتر با آلپ ایران اشترانکوه با دلتا همراه شوید.
آلپ ایران کجاست

آلپ ایران اشترانکوه از کوه‌های جوان ایران است و عمری حدود 30 سال دارد. اشترانکوه در دوره کوهزای آلپی جدید ایجاد شده و یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است. بنابراین اگر برنامه سفر به استان لرستان را دارید، می‌توانید به جز آبشار بیشه سفر به آلپ ایران را نیز در برنامه خود قرار دهید.

آلپ ایران اشترانکوه

آلپ ایران اشترانکوه

این رشته کوه، بلند‌ترین رشته کوه زاگرس است، به همین جهت نیز آلپ ایران نامیده می‌شود. بلندی این کوه به قدری جلب توجه می‌کند که از شعاع 100 کیلومتری پیداست. از ویژگی‌های آلپ ایران اشترانکوه می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • قله‌های بلند و پر برف
  • دره‌های ژرف و طولانی
  • رودهای دائمی
  • وشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع
  • روستاهای زیبای کوهپایه‌ای

اشترانکوه چندمین قله ایران است

شاید برای شما سوال باشد که بلندترین قله ایران چه نام دارد و در کدام رشته کوه واقع است. در پاسخ به این سوال باید گفت قله دماوند که رشته کوه البرز است، بلندترین قله ایران است. اما همانطور که اشاره کردیم، رشته کوه اشترانکوه قله‌های زیادی دارد که ارتفاع آن‌ها به بیش از 4000 متر می‌رسد.

این رشته کوه در لیست بلندترین کوه‌های ایران رتبه 12 را دارد؛ اما در میان بلندترین قله‌های زاگرس رتبه سوم را پس از دنا و زردکوه به خود اختصاص داده است.

نام قله های اشترانکوه چیست؟

آلپ ایران اشترانکوه دارای قله‌های 8 گانه است. از قله‌های مهم این رشته کوه می‌توان به قله چال میشان، گل‌گل، گل‌گهر، سن‌بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنو اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی که هنگام پوشیدن بارانی باید بدانید

کوهنوردان محلی «کول جنو» را خانه «اجنه» معنی می‌کنند و وجه تسمیه این نامگذاری، انعکاس غرش مهیب بهمن‌های سهمگین زمستانی در  این دره اسرارآمیز است. شاید همین غرش‌های مهیب و متعدد باعث شده است که گذشتگان، این قله را خانه اجنه بدانند، گویی این تصور آنان همچنان بر این کوه سایه انداخته است. اغلب کوهنوردان «کول جنو» را فنی‌ترین قله زاگرس می‌دانند و مرگ ۹ کوهنورد مشهدی پس از صعود به کول جنو در سال گذشته یکی از دردناکترین خاطرات مسافران کوهستان از این قله است.

مسیر قله اشترانکوه

آلپ ایران اشترانکوه

مسیر صعود به قله اشترانکوه یا قله سن بران که بلندترین قله آن است، از دو کمپ می‌گذرد و حدود 8 ساعت طول می‌کشد.

کمپ اول: کمپ اول دارای شیب ملایم است و صعود به آن حدود 2/5 الی 3 ساعت طول می‌کشد.

نکته: اگر قصد دارید شب را در این مکان بگذرانید، کوله و لوازم همراه داشته باشید.

کمپ دوم: ازکمپ اول تاکمپ دوم شیب نسبتا تند و پایکوب و حدود 2 تا 2/5 ساعت طول می‌کشد.

قله سن بران: از کمپ دوم تافتح قله دارای شیب تند است و حدود 2 ساعت به طول می‌انجامد.

تعداد کلمات مطلب: 446

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …