آخر دنیا کجاست؟

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تصور کنید برای برای 4 ماه تمام نور خورشید را نبینید! به نظر شما سخت است؟ زندگی در تاریکی مطلق اصلا نمی‌تواند چیز جالبی باشد؛ اما منطقه‌ای روی زمین وجود دارد که در سال 4 ماه تمام در تاریکی مطلق فرو می‌رود.
سولبارد

زمین سیاره‌ای پر از شگفتی است. در هر گوشه آن می‌توانید یک مکان اعجاب‌انگیز یا یک منطقه حیرت‌انگیز با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد را ببینید. سولبارد یکی از آن مناطقی است که خصوصیاتش شما را حیرت‌زده می‌کند! نه سرمای بیش از حد و برف فراوان، بلکه شب طولانی آن که چهارماه ادامه دارد! اینجا دقیقا آخر دنیاست، جایی در 100 کیلومتری قطب شمال! آخرین مکان روی زمین که انسان در آن زندگی می‌کند! همراه دلتامگ با این منطقه عجیب بیشتر آشنا شوید.

سولبارد کجاست؟

شمالی‌ترین نقطه کره زمین که می‌توان در آن زندگی کرد منطقه‌ای به نام سولبار یا سولبارد است که به معنای کرانه سرما است. این مکان مجمع‌الجزایری در منطقه شمالگان است که در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است. جالب است بدانید که اینجا شمالی‌ترین منطقه‌ای است که تحت نظارت کشور نروژ است. سولبارد از شمال توسط اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب توسط دریای آرنت احاطه شده است.

سولبارد کجاست؟

سولبارد چه ویژگی‌های خاصی دارد؟

درباره این منطقه می‌توان شگفتی‌های بسیاری را نام برد. اینجا شمالی‌ترین نقطه زمین است که انسان توانسته به آن وارد شود و در آن زندگی کند هرچند زندگی در آن دائمی نیست. از آنجایی که سرمای بیش از حد و برف بسیار سبب شده که انسان نتواند تمام این منطقه را تحت سلطه خود دربیاورد می‌توان اینجا را یکی از بکرترین نقاط روی زمین دانست که دست نخورده باقی مانده است. هورساند یکی از شهرهای این منطقه است که تنها 10 نفر جمعیت دارد!

از طرفی یکی از ویژگی‌های عجیب و منحصربه‌فرد این منطقه دو فصل بودن آن است. در واقع در سولبارد تنها دو فصل زمستان و تابستان نسبی وجود دارد. در زمستان‌ها چهار ماه از سال خورشید روی زمین را نمی‌بیند و در تابستان‌ها نیز به مدت چهار ماه شب مهمان زمین نمی‌شود که به این پدیده خورشید نیمه شب می‌گویند! تابش چهار ماهه خورشید در تابستان سبب شده که این منطقه دارای پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فردی نیز شود.

مطلب پیشنهادی:  کتری شیطان، آبشاری که ناپدید می‌شود!

سولبارد سرزمین بی‌‌انتهای یخ

در سولبارد فقط یخ خواهید دید!

سولبارد در شمالی ترین نقطه اروپا قرار گرفته و مجموع مساحت جزایر آن به حدود  61 هزار کیلومترمربع است. حدود ۶۰ درصد این جزیره را توده‌های یخ و یخچال‌ها تشکیل داده‌اند و ۳۰ درصد این منطقه شامل زمین‌های خاکی و صخره‌ای است. قابل توجه است که تنها ۱۰ درصد این جزیره را پوشش گیاهی تشکیل می‌دهد. از بزرگترین یخچال‌های این ناحیه می‌توان به آستفونا اشاره کرد که در جزیره نورداستلند قرار دارد به همین دلیل نام این منطقه را آخر دنیا گذاشته‌اند و زندگی در آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

در سولبارد فقط یخ خواهید دید!

آیا سفر به سولبارد محدودیت دارد؟

خیر! برای سفر سولبارد هیچ محدودیتی برای گردشگران در نظر گرفته نشده است و نیازی به ویزا هم نیست! این منطقه از اوایل قرن نوزدهم مورد توجه گردشگران قرار گرفت به همین دلیل امکاناتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شد؛ اما به هر حال هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد چهارماه تمام در تاریکی مطلق یا روشنایی مطلق زندگی کند! جالب است بدانید که زیباترین شفق قطبی و نور شمالگان را در این منطقه می‌توانید ببینید.

2 دیدگاه

  1. همراه با شما

    18 اسفند 1402 در 1:16 ق.ظ

    خسته نباشید خیلی جالب

    پاسخ

  2. ناشناس

    18 اسفند 1402 در 2:56 ق.ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…