پدیده سحرآمیز شفق قطبی را کجا می‌توان دید؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال چیزی درباره شفق قطبی شنیده‌اید؟ علاقه‌ای به این نورهای جادویی رنگارنگ که در آسمان شب بعضی از کشورها نمایان می‌شوند دارید؟ دلتان می‌خواهد در مکانی به‌ دور از تمام شلوغی‌های دنیا، فارغ از هر چیزی به تماشای این نورهای جادویی بنشینید؟
شفق قطبی

شفق قطبی یکی از معروف‌ترین پدیده‌های آسمانی است که در چند کشور خاص قابل مشاهده است. این پدیده به‌قدری برای همه جذاب و فریبنده است که هرکسی به تماشای آن نشسته گویی در تسخیر آسمان‌ها درآمده است. کمتر کسی در دنیا هست که به این پدیده سحرآمیز علاقه‌ای نداشته باشد. همراه دلتامگ مانند اسکیموها به تماشای این نورهای رنگی بنشینید.

شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است که در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین یعنی قطب شمال و قطب جنوب، بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه‌شدن مولکول‌های موجود در یونوسفر زمین به وجود می‌آید. بسیاری نام این پدیده را نمایان‌شدن نورهای جادویی رنگارنگ در آسمان شب می‌دانند و معتقدند مکان‌هایی که در آن‌ها این پدیده رخ می‌دهد از انرژی به‌خصوص انرژی معنوی بسیاری برخوردار است و آن مکان‌ها را بهترین مکان برای انجام امور معنوی می‌دانند.

برخی نیز با تمام توجیهات علمی هنوز معتقدند که آسمان‌هایی که شفق قطبی در آن رخ می‌دهد مکان‌هایی ماورایی هستند و این نورها دروازه‌هایی برای ورود به دنیاهای دیگر و دنیاهای جادویی هستند! شما چه فکر می‌کنید؟ دلتان می‌خواهد یک شب را به تماشای این نورهای جادویی بگذرانید؟

نور شمالگان

شفق قطبی در کدام کشورها رخ می‌دهد؟

شفق قطبی یکی از سحرآمیزترین پدیده‌های طبیعی است که هرکسی را جادو می‌کند. شاید اسکیموها اولین کسانی بودند که این پدیده اسرارآمیز را با چشمان خود می‌دیدند. کشورهای زیادی در دنیا وجود دارد که این پدیده جادویی را می‌توان در آسمان شب آن‌ها دید. در این کشورها اقامتگاه‌هایی ساخته شده که به گردشگران اجازه می‌دهد با یک شب اقامت در دل جنگل با خیالی آسوده و راحت به تماشای شفق قطبی بنشینند.

به این پدیده جذاب نور قطب شمالگان نیز گفته می‌شود و بیشتر در کشورهایی که به قطب شمال نزدیک هستند قابل مشاهده است.در کشورهایی که در شمال شبه‌جزیره اسکاندیناوی هستند؛ یعنی نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و همین‌طور در کشورهای ایسلند، گرینلند و نیز در آلاسکا و شهرهای شمالی کانادا و روسیه و حتی استونی هم امکان رویت این نورها بسیار زیاد است.

مطلب پیشنهادی:  بهترین و سریعترین روش برای جوانسازی و سفتی پوست صورت چیست؟

نور شمالگان در استونی

اقامتگاه قطبی کاکسلاتانن

یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های دنیا که در میان یخ‌های وسیع قطب شمال با اتاق‌های کروی شکل کاملا شیشه‌ای برای تماشای شفق قطبی ساخته شده، اقامتگاه کاکستالانن در شهر ساریسلکا در کشور فنلاند است. در این اقامتگاه استثنایی و جذاب می‌توانید این نورهای جادویی رنگی را به سبک اسکیموها به تماشا بنشینید. در این اقامتگاه کلبه‌هایی همانند ایگلوها که همان کلبه‌های یخی اسکیموهاست ساخته شده با این تفاوت که سقف شیشه‌ای دارند و برای تماشای آسمان شب مکانی بسیار رویایی هستند.

اقامتگاه کاکسلاتانن

شفق قطبی در ایران

پاسخ به این سوال که آیا شفق قطبی در ایران وجود دارد اندکی دشوار است. در حقیقت این پدیده شگفت‌انگیز فقط در قطب‌ها اتفاق می‌افتد؛ ولی به‌ندرت در عرض‌های جغرافیایی میانی وقتی که طوفان‌های مغناطیسی اتفاق می‌افتند نیز ممکن است دیده شود.

با این حال، در برخی مناطق ایران، مثل کوهستان‌های البرز، پدیده‌های نورانی طبیعی دیگری مشاهده می‌شود که به دلیل شباهت نسبی در برخی موارد به‌عنوان شفق قطبی در نظر گرفته می‌شوند. این پدیده‌ها بیشتر به دلیل آلودگی هوا، تابش ماورای‌بنفش و فعالیت‌های زمین‌شناسی در مناطق کوهستانی رخ می‌دهند.

شفق قطبی بر فراز زمین

سخن پایانی

برخی معتقدند که شفق قطبی در چابهار رخ‌داده است؛ اما بدون شک آن پدیده نورانی در آسمان کشور ما نمی‌توانسته نور شمالگان باشد. جالب اینجاست که این پدیده تنها مختص زمین نیست و این پدیده را می‌توان در سیارات دیگر مانند مریخ، زهره، مشتری و زحل نیز مشاهده کرد. اگر به پدیده‌های عجیب و جادویی علاقه دارید، سفر به رازآلودترین مکان های روی زمین را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…