تجارت در این مناطق ایران مالیات ندارد!

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حتما تابه‌حال نام مناطق آزاد ایران را شنیده‌اید. مناطقی که در آن‌ها تجارت مشمول قوانین دست و پاگیر ارزی و اداری نمی‌شود؛ اما آیا این مناطق را می‌شناسید؟ از قوانین تجارت در این مناطق آگاهی دارید؟ با دلتامگ همراه باشید.
مناطق آزاد ایران دلتامگ

مناطق آزاد ایران برخی از مناطق بندری و غیر بندری کشور هستند که در آن‌ها تجارت نسبت به سایر نقاط کشور آزادتر است؛ مثلا در این مناطق تجارت شامل مالیات نمی‌شود! همراه دلتامگ با این مناطق بیشتر آشنا شوید.

مناطق آزاد ایران کجاها هستند؟

در حال حاضر نه شهر در ایران وجود دارند که در شمال، جنوب و غرب کشور واقع شده‌اند. این شهرها شامل کیش، بانه و مریوان، چابهار، بندرانزلی، قصرشیرین، ماکو، ارس، اروند و قشم می‌شوند.

منطقه آزاد چابهار

یکی از بهترین مناطق آزاد ایران بندر چابهار است. این بندر مسیر ارتباطی ایران با آب‌های آزاد جهان از طریق دریای عمان است. تجارت منطقه‌ای، بارانداز تجاری کالاها و مواد اولیه، ایجاد صنایع تبدیلی و تولیدی با جهت‌گیری صادراتی، عرضه سوخت و ایجاد صنایع وابسته به نفت، توسعه صنعت گردشگری و ترانزیت کالا از فعالیت‌های مهم تجاری است که در این بندر انجام می‌شود.

مناطق آزاد ایران کجاها هستند؟ دلتامگ

منطقه آزاد کیش

کیش در گذشته مرکز ارتباط بازرگانی میان هندوستان، ایران و بحرین بوده و بیشترین تجارت در اینجا مروارید بوده است؛ اما امروزه تجارت در این جزیره در بخش‌های مختلف صنایع برقی و الکترونیک، پوشاک، مواد غذایی و دارویی، شیمیایی، سلولزی، صنایع غیرفلزی و یک واحد تولید خودرو انجام می‌شود.

منطقه آزاد قشم

قشم در نقطه‌ای واقع شده که خلیج‌فارس به دریای عمان می‌پیوندد در واقع این جزیره درست در دهانه تنگه هرمز واقع شده است. جالب است بدانید که قدمت سکونت در این جزیره به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. تمرکز سوخت‌رسانی به شناورها و کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس، خلق صنایع تولید و صادراتی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، انتقال دانش فنی به کشور و ایجاد پارک ملی از کارهایی است که در قشم یکی از بهترین مناطق آزاد ایران صورت می‌گیرد.

منطقه آزاد کیش دلتامگ

منطقه آزاد اروند

بندر اروند با دسترسی به آب‌های اروندرود و کارون ارتباط بین کشورهای عراق و کویت را فراهم کرده است. نکته جالب این است که این منطقه مستقیم با بصره که دروازه تجارت با عراق و سپس مدیترانه محسوب می‌شود، ارتباط دارد. همچنین این منطقه یکی از مهم‌ترین مسیرها برای سفر به عتبات عالیات است.

منطقه آزاد ارس

یکی دیگر از بهترین مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس است. این منطقه در واقع نقطه صفر مرزی شمال شرقی کشور است که با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و نخجوان ارتباط دارد. اولویت تجاری این منطقه تقویت تجارت اقتصادی با قفقاز جنوبی است. همچنین این منطقه بسترهای مناسبی مانند ذخیره‌گاه‌های بین‌المللی جنگلی، محیط‌زیست مطلوب، جنگل های ارسباران و… توانایی توسعه صنعت گردشگری شمال شرق کشور را دارد.

منطقه آزاد قشم دلتامگ

منطقه آزاد ماکو

ماکو نیز یکی از بهترین مناطق آزاد ایران به شمار می‌رود که ارتباط با ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان را فراهم می‌کند. این شهر نه‌تنها یکی از بهترین نقاط ترانزیت کالا در ایران است؛ بلکه با داشتن تمدنی کهن و طبیعت بی‌نظیر و بکر می‌تواند به یکی از مهم‎‌ترین قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش قلمه زدن انواع گل های آپارتمانی

منطقه آزاد انزلی

بندر انزلی را همه در ایران و حتی جهان می‌شناسند. این بندر به‌واسطه قرارگیری در کرانه دریای خزر از دیرباز یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی کشور با دنیای تجارت بیرون از ایران بوده است. جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تنظیم بازار کار و کالا، تشویق تولید و صادرات کالا، ورود و حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی و حتی جذب فناوری‌های جدید و انتقال علم و دانش مدرن روز به ایران از جمله فعالیت‌هایی است که در این منطقه انجام می‌شود.

منطقه آزاد تجاری ایران دلتامگ

منطقه آزاد بانه و مریوان

این مناطق که در غرب کشور واقع شده‌اند در اصل از سال 1402 در لیست مناطق آزاد ایران قرار گرفته‎اند. ترانزیت، واردات و صادرات در این مناطق به کردستان عراق صورت می‌گیرد.

منطقه آزاد قصرشیرین

این منطقه که در غرب استان کرمانشاه و در همسایگی عراق قرار گرفته از طریق 2 معبر رسمی پرویز خان و خسروی مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق را انجام می‌دهد.

قوانین جاری در مناطق آزادی ایران چیست؟ دلتامگ

سوالات متداول

درباره مناطق آزاد تجاری و اقتصادی ایران معمولا سوالات زیادی ذهن مردم را درگیر می‌کند که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

قوانین جاری در مناطق آزادی ایران چیست؟

  • در این مناطق معافیت مالیاتی وجود دارد.
  • در این مناطق نیازی به پرداخت عوارض گمرکی و سود نیست.
  • در مناطق آزاد ایران تشریفات دست و پاگیر ارزی و اداری وجود ندارد.
  • سرعت صادرات و واردات در این مناطق بسیار بیشتر است.
  • تمامی این موارد در نهایت به جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی و انتقال فناوری‌های مدرن دنیا به داخل کشور می‌شود و این خود به توسعه و پیشرفت کشور کمک می‌کند.

مناطق آزاد جدید ایران کجاها هستند؟

علاوه بر منطقه آزاد بانه و مریوان که به‌تازگی به جمع مناطق آزاد ایران پیوسته‌اند، منطقه آزاد مازندران و منطقه آزاد مهران نیز در لیست مناطق آزاد ایران قرار گرفته‌اند.

تجارت در مناطق ازاد ایران دلتامگ

منطقه آزاد شمال کجاست؟

بندر انزلی، منطقه آزاد ارس و به‌تازگی منطقه آزاد مازندران را می‌توان به‌عنوان مناطق آزاد تجاری شمال کشور شناخت.

بهترین منطقه آزاد ایران کجاست؟

نمی‌توان با تاکید گفت که بهترین منطقه تجاری و ویژه اقتصادی ایران کجاست؛ اما شاید بتوان بندر انزلی، چابهار، قشم و کیش را به خاطر وسعت و قدمت تجارت با کشورهای جهان به‌عنوان بهترین مناطق ویژه اقتصادی دانست.

چرا عملکرد مناطق آزاد تجاری ایران آن‌قدرها هم موفق نبوده؟

عملکرد مناطق آزاد در ایران به دلیل تطابق نداشتن با راهبرد توسعه موفق نبوده ‌است.

یک نظر

  1. ناشناس

    22 بهمن 1402 در 11:57 ب.ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…