غوغای پاییز در جنگل های ارسباران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید غیر از جنگل‌های شمال کشور در کدام استان‌ها بازهم می‌توانید جنگل‌های زیبا و سرسبز ببینید؟ تابه‌حال نام جنگل‌ های ارسباران را شنیده‌اید؟ سفری دلپذیر و لذت‌بخش به یکی از زیباترین جنگل‌های ایران داشته باشید.
جنگل های ارسباران

جنگل های ارسباران نمونه‌ای از زیباترین جنگل های ایران هستند که به شکلی بسیار شگفت‌انگیز منطقه‌ وسیعی از شمال غرب کشور را به خود اختصاص داده‌اند. همراه دلتامگ بازی رنگ‌ها را در زیباترین فصل سال در این جنگل‌ها ببینید.

جنگل های ارسباران کجاست؟

ارسباران که آن را با قره داغ نیز می‌شناسند ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که حدود دوازده هزار هکتار وسعت دارد. شهرستان‌های اهر، کلیبر، هوراند، آبش احمد، خداآفرین و ورزقان همگی در این ناحیه وسیع کوهستانی و جنگلی ایران قرار می‌گیرند که از این نظر به بکرترین و زیباترین شهرهای آذربایجان شرقی تبدیل‌شده‌اند.

این منطقه درواقع امتداد کوهستان‌های قفقاز در ایران است که به زیست‌کره ایران در یونسکو شناخته می‌شود و یکی از مناطق محافظت‌شده بین‌المللی کشور است. ازآنجایی‌که این ناحیه زیبا در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای کشور واقع‌شده است می‌توانید کوه‌هایی تا ارتفاع دو هزار متر، علف‌زارهای آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رودها و چشمه‌های بی‌نظیری را در این منطقه مشاهده کنید.

زیباترین و رؤیایی‌ترین مناظر این منطقه را در جنگل های ارسباران کلیبر و آینالو می‌توانید ببینید که به بهشت گمشده آذربایجان شرقی شهرت یافته‌اند. این منطقه یکی از بکرترین و اعجاب‌انگیزترین نواحی گردشگری کشور است که در تمام طول سال مسافران و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ارسباران یعنی چه؟

احتمالا این سوال در ذهن بسیاری از مردم نقش بسته که اصلا نام ارسباران از کجا آمده است؟ درواقع جنگل های ارسباران امتداد جنگل های هیرکانی کشور هستند؛ اما در محدوده رود ارس جا گرفته‌اند. ازآنجایی‌که شاخه‌های رود ارس از دل این جنگل‌ها گذشته و به رود ارس می‌ریزند نام آن را ارسباران نهادند. بااین‌حال از قدیم بومی‌های این منطقه به آن قره‌باغ یا قراجه باغ می‎گفتند یعنی جایی که کوه‌های زیادی دارد.

ارسباران در پاییز

حیوانات جنگل های ارسباران

حیات‌وحش این جنگل‌های زیبای ایران در لیست عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین حیات‌وحش‌های کشور جادارند. گونه‌های نادر و کمیاب جانوری که در این منطقه قابل‌مشاهده است، تقریبا در سایر نقاط کشور دیده نمی‌شود.

بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، نزدیک به ۴۰ گونه خزنده، در حدود ۵۰ گونه پستاندار و دیگر جانورانی همچون دوزیست‌ها و انواع ماهی‌ها، جنگل ارسباران را حیات بخشیده‌اند. این تنوع کم‌نظیر سبب شده تا منطقه کوهستانی ارسباران در زمره گنجینه‌های طبیعت ایران قرار بگیرد. خرس قهوه‌ای، اردک سرسفید، بز کوهی، پلنگ، گراز، کبک، قرقاول و… از دیگر نمونه‌های حیات‌وحش ارسباران است.

مطلب پیشنهادی:  جنگل بامبو، متفاوت‌ترین جنگل دنیا در ژاپن

ارسباران

جاهای دیدنی ارسباران

علاوه بر جنگل‌های زیبایی که تقریبا در تمام فصول سال به مهی غلیظ پوشیده شده و مناظری اعجاب‌انگیز خلق کرده است، مکان‌های دیدنی مختلف دیگری نیز در جنگل های ارسباران وجود دارد که دیدن آن‌‌ها خالی از لطف نیست. بعضی از این مکان‌ها شامل: قلعه پشتو، قلعه جوشین، قلعه قهقهه، بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری (موزه ادب و عرفان)، بازار اهر، خانه تاریخی قاسم اهری، قصر آینالو، حمام کردشت، موزه خداآفرین و بسیاری مناطق دیگر است.

فاصله تبریز تا ارسباران

این سوال را خیلی‌ها پرسیده‌اند که فاصله تبریز تا جنگل ارسباران چند کیلومتر است؟ هرچند بستگی دارد که کدام مسیر را برای رسیدن به این جنگل‌ها انتخاب می‌کنید؛ اما نزدیک‌ترین مسیر که از شهرستان اهر می‌گذرد، حدود 220 کیلومتر است که یعنی تا به آنجا برسید 2 تا 3 ساعت در راه خواهید بود. این مسیر برای کسانی که از تهران به مقصد ارسباران حرکت می‌کنند حدود 8 تا 9 ساعت طول خواهد کشید.

حیوانات ارسباران

سخن پایانی

جنگل های ارسباران به بهشت ناشناخته ایران شهرت دارند و به حقیقت یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز هستند. بهشتی که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد. اقامت در دل این جنگل نیاز به رعایت نکات فراوانی دارد که به محیط‌زیست آسیب وارد نشود. پس اگر قصد اقامت در این جنگل‌های زیبا را دارید بهتر است به اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای نزدیک جنگل بروید. هرچند دیدن این جنگل‌ها در تمامی فصول سال لذت‌بخش است؛ اما زمانی که پاییز، پادشاه فصل‌ها تصمیم می‌گیرد زیبایی خودش را به رخ بکشد، این جنگل‌ها به رؤیایی‌ترین جنگل‌های ایران تبدیل می‌شوند. پس تا پاییز تمام نشده کوله‌بار سفر را ببندید.

تعداد کلمات مطلب: 645

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

دستور پخت خورشت خلال کرمانشاهی خوشمزه با زرشک

خورشت خلال یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای کرمانشاهی است که با گوشت گوسفندی و خلال ب…