8 شرط لازم برای رشد انفجاری گل یوکا

1
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر به نگهداری درختچه‌های آپارتمانی علاقه دارید، نخل یوکا می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افراد مبتدی باشد.
گل یوکا

اگر می‌خواهید با مبلغی مناسب تغییر بزرگی در چیدمان خانه خود انجام دهید، انتخاب یک درختچه برای قرار دادن گوشه پذیرایی می‌تواند بسیار مناسب باشد؛ از میان درختچه های آپارتمانی، گل یوکا ظاهر بسیار زیبایی دارد و در مقابل برای رشد به مراقبت زیادی نیاز ندارد؛ بنابراین اگر وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان آپارتمانی را ندارید، خرید یک درختچه یوکا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ اگر تمایل به خرید این گل زیبا را دارید، در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا شرایط نگهداری آن را باهم بررسی کنیم.

گل یوکا نماد چیست؟

نگهداری گل یوکا بسیار آسان است؛ چرا که در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار دارد و می‌تواند خود را با هر شرایط آب و هوایی وقف دهد؛ به همین دلیل است که یوکا به نماد قدرت و استقامت معروف است؛ در صورتی که شرایط محیطی برای گیاه مناسب باشد، شروع به گلدهی می‌کند و در صورتی که شرایط مناسب نباشد، با تغییر رنگ برگ‌ها اعتراض خود را اعلام می‌کند؛ این گیاه در انواع مختلفی چون یوکا زنگوله ای، گل ریوسا، آمریکایی و یوکا خنجر اسپانیایی در بازار موجود است

گل یوکا

روش نگهداری گل یوکا در منزل

به طور کلی انواع گل یوکا به آبیاری کمی نیاز دارد و برای افراد مبتدی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ اما با همه این عوامل برای جلوگیری از خراب شدن این درختچه آپارتمانی زیبا، لازم است یک سری نکات را رعایت کنید؛ مهم‌‎‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید گل یوکا آپارتمانی به آن توجه داشت، سمی بودن گیاه است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت از عوارض گل یوکا، شیرابه سمی است که از آن خارج می‌شود و در صورتی که با پوست دست در تماس باشد، باعث ایجاد حساسیت می‌شود. اما از سوی دیگر خواص گل یوکا در منزل بسیار زیاد است و شما می‌توانید با فراهم کردن شرایط لازم برای رشد گیاه، از آن بهره ببرید.

دما

با توجه به اینکه گیاه یوکا در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار دارد، در نتیجه به راحتی می‌تواند تغییرات دمایی را تحمل کند؛ اما اگر بخواهید گیاه شادابی داشته باشید، بهترین دما برای نگهداری آن بین 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد است؛ در نتیجه در زمستان اگر دمای محیط به 8 درجه رسید، آن را به مکان گرم‌تر منتقل کنید.

نور مناسب برای گل یوکا

لازم به ذکر است که ابن گیاه برای رشد به نور غیر مستقیم قرار  دارد؛ بنابراین سعی کنید در طول روز آن را در مکانی قرار دهید که حداقل 6 ساعت نور لازم را دریافت کند؛ یکی از مهم‌ترین سوالاتی که افراد هنگام خرید این درختچه آپارتمانی زیبا با آن مواجه می‌شوند این است که چرا برگ های یوکا زرد میشود؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که، اگر مقدار نور تامین شده برای گیاه کمتر از این مقدار باشد، باعث کمرنگ شدن برگ‌های می‌شود؛ از سوی دیگر نور زیاد و مستقیم هم، باعث سوختگی یا ریزش برگ‌ها می‌شود؛ در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که یکی از دلایل ایجاد لکه های سفید رنگ پشت برگ های یوکا، انتقال آن از مکان تاریک به روشن است.

مطلب پیشنهادی:  بزرگترین آسمان خراش دنیا چند طبقه است؟

رطوبت

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه تنه یوکا کلفت میشود؟ باید بدانید رطوبت جزو عواملی است که برای این گیاه ضرورتی ندارد؛ بنابراین شما به راحتی می‌توانید برای زیبایی بیشتر چیدمان پذیرایی مستطیل خود، نخل یوکا را در گوشه‌ای نگهداری کنید؛ در صورتی که گیاه دچار کمبود آب شود، می‌توانید با غبارپاشی برگ‌ها، رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید.

گل یوکا

خاک مناسب برای گل یوکا

خاک برای این گیاه گزینه مهمی است که باید به آن توجه شود؛ خاک باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد، تا آب اضافه اطراف ریشه جمع نشود و از پوسیدگی آن جلوگیری کند. بهترین ترکیب خاک برای تکثیر گل یوکا، ترکیبی از دو قسمت شن و سه قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت است.

کوددهی به گیاه یوکا

گیاه یوکا به دلیل اینکه رشد کندی دارد، نیاز به کود خاصی ندارد. در فصل رشد یوکا یعنی در بهار و تابستان برای رشد سریع و پررنگ بودن برگ‌ها، باید ماهانه به آن کود داده شود و می‌توانید از کودهای کاملی مانند کود 36-12-12 یا کود 20-20-20 استفاده کنید. جهت استفاده از این کودها، به اندازه نصف دستور نوشته شده بر روی آن رقیق کنید و سپس از آن برای کوددهی استفاده کنید و قبل از کود دادن به گیاه، ابتدا سطح خاک را آبیاری کنید. در زمستان نیز هر دو یا سه ماه یکبار می توانید به گیاه کود دهید.

گل یوکا

لازم به ذکر است که کوددهی بیش از حد باعث می‌شود که لکه‌های قهوه ای رنگ بر روی برگ‌ها ایجاد شود که در نهایت باعث ریزش برگ‌ ها و زرد شدن برگهای پایینی یوکا می شود.

هرس کردن گل یوکا

گیاه یوکا نیاز به هرس خاصی ندارد، اما برای زیباتر شدن گیاه یوکا در آپارتمان و اینکه به صورت ساقه‌ای باشد که در انتهای آن دسته‌ای برگ قرار دارد، لازم است که برگ‌های زرد و مسن پایین ساقه را به کمک قیچی تیز و استریل جدا کنید.

تعویض گلدان یوکا

همانطور که گفته شد، رشد گیاه یوکا کند است و نیاز به تعویض گلدان به طور سالانه ندارد و می توان هر دو یا سه سال یکبار گلدان آن را عوض کرد. بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است. یکی از علایمی که نشان دهنده زمان تعویض گلدان یوکا است، زمانی است که ریشه های گیاه از گلدان خارج شده باشد. ولی به طور سالانه خاک گلدان یوکا را عوض کنید و اگر امکان تعویض خاک گلدان به طور کامل نبود، خاک های سطحی گلدان را عوض کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    15 دی 1402 در 6:15 ب.ظ

    خوبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…