بزرگترین آسمان خراش دنیا چند طبقه است؟

1
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر علاقه‌مند هستید درباره بلندترین آسمان‌ خراش‌ دنیا بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
آسمان خراش

واژه آسمان خراش برای اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم، توسط مردمان کشور شیکاگو و نیویورک به وجود آمد. در آن زمان بیشتر ساختمان‌هایی که در این کشورها با معماری خاص ساخته می‌شد، آسمان خراش نام می‌گرفتند. ازآن‌پس به بعد آسمان‌خراش‌های بسیاری در سطح دنیا ساخته شد که هر کدام به نوعی نماد آن کشور به شمار می‌آمدند. درصورتی‌که علاقه‌مند هستید درباره بزرگ‌ترین آسمان‌خراش‌های جهان یا زیباترین برج های جهان بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

معرفی بزرگ‌ترین آسمان خراش دنیا

ساختار آسمان‌خراش‌ها به‌گونه‌ای است که باوجوداینکه فضای زیادی از زمین را اشغال نمی‌کنند؛ اما ارتفاع بلند آن‌ها باعث می‌شود که از فاصله‌های خیلی دور قابل دیدن باشند. در ادامه به معرفی تعدادی از بلندترین آسمان خراش دنیا را به شما معرفی می‌کنیم:

آسمان خراش

ساختمان Woolworth

اولین آسمان خراش دنیا، در 17 نوامبر 1913 در کشور نیویورک ساخته شد که ساخت آن سه سال به طول انجامید؛ این آسمان‌خراش 241 متر ارتفاع دارد که در 57 طبقه ساخته شده است؛ اسکلت فولادی و معماری فوق‌العاده آن باعث شده تا با گذشت بیش از 90 سال از عمر آن، بازهم استقامت خود را حفظ کند. در آن زمان برای ساخت این آسمان‌خراش 13 میلیون دلار هزینه صرف شد.

آسمان خراش

برج بانک چین

این برج در شهر هنگ‌کنگ ساخته شده که 330 متر ارتفاع دارد و از دریا نیز قابل مشاهده است؛ طراحی این برج توسط مهندسان معماری معروفی صورت‌گرفته است و شکل ظاهری برج، برجسته و منحصر به فرد است. نمای بیرونی برج با استفاده از شیشه‌های نیمه شفاف و رنگی زیبا طراحی شده است. ساخت این برج از سال 1985 تا 1990 به طول انجامید و آن را به طور اختصاصی برای بانک چین ساخته‌اند و اکنون در طبقات آن می‌توان فضاهای مختلفی از جمله دفاتر اداری، هتل، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها را مشاهده کرد؛ این آسمان‌خراش 72 طبقه‌ای تا سال 1992 جزء بلندترین اسمان خراش آسیا به شمار می‌آمد.

آسمان خراش

آسمان خراش سیرز

این برج 453 متری که در شیکاگو قرار دارد، تا مدت‌ها جزء بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا شناخته می‌شد که از 108 طبقه ساخته شده است. طبقات بالایی آسمان‌خراش اداری و تجاری است، اما طبقات پایین‌تر آن تجاری و عمومی است. بسیاری از بازدیدکنندگان این برج علاقه دارند در طبقه 103 توقف داشته باشند تا بتوانند زیباترین مناظر شهر شیکاگو را ببینند. در نهایت این برج در سال 2009 تغییر نام یافت و ازآن‌پس همه این آسمان‌خراش را با نام برج ویلیس می‌شناسند.

آسمان خراش سیرز

برج تایپه ۱۰۱

این آسمان‌خراش که در پایتخت تایوان ساخته شده است، 509 متر ارتفاع و 101 طبقه دارد؛ طراحی این برج بسیار مدرن و به شکل بوته بامبو استوانه‌ای است. با توجه به اینکه آمار زلزله در این کشور بالا است، معماری آن به‌گونه‌ای است که از لحاظ مقاومت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و مجهز به سیستم ضد زلزله است.

آسمان خراش

ساختمان کرایسلر

این آسمان‌خراش در کشور نیویورک قرار دارد که 319 متر ارتفاع دارد و ساخت آن در سال 1930 به پایان رسید. این برج تنها توانست به مدت یک سال، عنوان بلندترین برج جهان را به دست آورد، بعد از آن در سال 1931 با ساخت امپایر استیت، این عنوان به او تعلق گرفت. رقابت در ساخت این دو برج به‌قدری زیاد بود که به طور میانگین در یک روز 4 طبقه از برج کرایسلر ساخته می‌شد و آنچه که قابل‌توجه بود این است که در این مدت با وجود سرعت کار، حتی یک کارگر هم کشته نشد.

مطلب پیشنهادی:  روابط اجتماعی نشان دهنده سلامت شما هستند!

برج دبی بزرگ‌ترین آسمان خراش دنیا

برج دبی، یکی از شاخص‌ترین نمادهای شهر دبی و یکی از بلندترین برج‌‌ های جهان است که ارتفاع آن ۸۲۹.۸ متر است که از بخش‌های مختلفی چون رج اصلی، سقف مشاهده و برج آنتن تشکیل شده است. طراحی این برج توسط استودیو معماری سامرتان، به رهبری مهندس معمار محمدعلی الابار، صورت‌گرفته است. این ساختمان به شکل یک نی راهنمایی با طرحی مدرن و منحصر به فرد طراحی شده و در ساخت آن از مصالحی چون بتن، فولاد و شیشه استفاده شده است. برج دبی بیش از 160 طبقه دارد که در این طبقات مراکز اداری، تجاری، مسکونی و گردشگری به چشم می‌خورد. طبقه‌ ۱۲۴ برج که تماشاگر سمت عمودی نام دارد، جزء بلندترین چشم‌انداز جهان است که گردشگران بسیاری تمایل به رفتن به این طبقه را دارند.

آسمان خراش

برج ‌های دوقلوی پتروناس

برج های دوقلوی پتروناس که در کوالالامپور قرار دارند، تا قبل از آنکه برج تایپه ساخته شود، به‌عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته می‌شدند. این برج 88 طبقه دارد که در طبقات ۴۱ و ۴۲ دو برج به‌وسیله یک پل به یکدیگر متصل می‌شوند. این پل به طور مستقیم به ساختار اصلی متصل نیست و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند در داخل و خارج برج‌ها حرکت کرده و به‌عنوان یک وسیله ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت وجود شرایط اضطراری در یک برج، مردم بتوانند از طریق آن به برج دیگر منتقل شوند.

آسمان خراش

برج العرب

برج العرب دومین آسمان خراش بلند جهان بوده که به‌صورت اختصاصی برای یک هتل ساخته شده و 321 متر ارتفاع دارد. این برج به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین هتل‌های جهان نیز شناخته می‌شود. طراحی خاص و منحصر به فرد این برج، به شکل یک قایق بادبانی است که برای قسمت خارجی آن از فولاد و شیشه استفاده شده و نورپردازی شبانه برج و نمای بیرونی با الگوی نگاره‌های عربی، به آن جلوه ویژه‌ و زیبا می‌بخشد. این هتل دارای اتاق‌ها و سوئیت‌های مجهز به تمام امکانات رفاهی، رستوران‌هایی با منوی متنوع، استخرها، سالن‌های اجتماعات و امکانات تفریحی است.

سخن آخر

بین تمام آسمان‌خراش‌های اعجاب‌انگیزی که معرفی شد، برج خلیفه دبی در حال حاضر به‌عنوان بلندترین آسمان خراش دنیا شناخته می‌شود. این ابرسازه ساخت بشر به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبی تبدیل شده و بسیاری از مردم تنها برای دیدن این ابرسازه راهی امارات متحده عربی می‌شوند.

یک نظر

  1. ناشناس

    22 آبان 1402 در 9:54 ب.ظ

    واژه آسمان خراش برای اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم، توسط مردمان کشور شیکاگو و نیویورک به وجود آمد!
    اولین آسمان خراش دنیا، در 17 نوامبر 1913 در کشور نیویورک ساخته شد!

    از کی تا حالا شیکاگو و نیویورک کشور شدن؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…