اسب تک شاخ واقعا وجود دارد!

0
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اسب تک شاخ (Unicorn) نام موجودی اساطیری در فرهنگ ایرانی، اروپایی و قرون وسطایی است. با این حال، اسب شاخدار در افسانه های فرهنگ های دیگر نیز ظاهر شده است. اما آیا اسب تک شاخ وجود دارد؟ در این قسمت از دلتا مگ، درباره این موجود افسانه ای صحبت می‌کنیم.
اسب تک شاخ

اسب تک شاخ یک حیوان واقعی به شکل اسب است که روی سرش شاخ دارد.طبق افسانه ها تک شاخ ها به راحتی شکار نمی شوند زیرا آنها بسیار باهوش هستند و زنان و دختران را به مردان ترجیح می دهند.اما برخی می گویند که آنها فقط توسط زنان کنترل می شوند. برخی می‌گویند اسب های شاخدار در ایالت متحده زندگی می‌کنند.

ظاهر اسب تک شاخ

اسب شاخدار یا اسب تک شاخ یک اسب سفید زیبا با یال بلند است که در افسانه های بسیاری از نقاط اروپا ذکر شده است. این موجود خیالی بدنی شبیه اسب دارد و روی سرش شاخ دارد که اغلب مارپیچی است. تک شاخ ها در جوانی طلایی می شوند، سپس با بلوغ به رنگ نقره ای در می آیند و پس از رشد کامل سفید می شوند. آنها معمولا لاغرتر، اما بلندتر از اسب های معمولی هستند.

اسب تک شاخ

تولد افسانه اسب شاخدار

تولد این موجود افسانه ای مشخص نیست. برخی می گویند که این افسانه از یونان سرچشمه گرفته است، اما به دلیل رواج داستان های مشابه در سراسر اروپا، به ویژه در شمال اروپا، نمی توان آن را اساطیر کاملاً یونانی نامید. همچنین، افسانه اسب شاخدار ممکن است از نهنگ شبه تک شاخ، گونه ای از نهنگ که در آب های قطب شمال زندگی می کند، سرچشمه گرفته باشد.

تک شاخ های امروزی با تک شاخ های افسانه ای اروپایی در گذشته بسیار متفاوت هستند. تک‌شاخ‌های سفید بزرگی که شاخ‌هایی به طول چندین متر دارند و صورت‌هایشان کمی گردتر از اسب‌ها است در طول زمان دستخوش تغییراتی می‌شوند که آنها را به اسب‌های سفید لاغر با شاخ‌های مارپیچی کوتاه و یال‌های بلند تبدیل می‌کند.

منشا این تک شاخ های فعلی مشخص نشده است، اما احتمالاً این اسب شاخدار از دانمارک و اسکاندیناوی آمده است. در فولکلور روسی یک اسب واقعی شاخدار به نام ایندریک وجود دارد که نامش ایندریک نیز از کلمه روسی edinorog \”Единорог” به معنی اسب تک شاخ گرفته شده است.

اسب تک شاخ واقعی

اسب تک شاخ بالدار

اسب بالدار یا اسب تک شاخ بالدار یا یونیکورن نام یکی از صورت های فلکی است. این صورت فلکی معمولاً به میدان بزرگ معروف است، اما تنها سه ستاره در سه گوشه این میدان متعلق به اسب بالدار است، در حالی که ستاره گوشه شمال شرقی متعلق به صورت فلکی برزنزر است.

هفتمین صورت فلکی بزرگ در آسمان، اسب بالدار یا پگاسوس است. این صورت فلکی به راحتی در آسمان دیده می‌شود، زیرا دارای یک قسمت مربع با ستاره آلفا متعلق به آندرومدا است و در قسمت پایین آندرومدا به دنبال بالای دنباله که به سمت شرق است قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:  قیمت خانه در هر منطقه تهران چند؟

ستاره منکب الفرس غول سرخی با قدر 2.3 تا 2.7 است. مشتری در قسمت جنوبی ستاره آلفا با قدر 2.8 قرار دارد. در فاصله حدود 30000 سال نوری از ما و درست بالای ستاره Fem Elfers که اپسیلون است، اسب بالدار M15، یک خوشه کروی، با چشم غیر مسلح دیده می شود. با توجه به اشعه ایکس ساطع شده از این مجموعه، احتمالا سیاهچاله هایی در آن تشکیل می شود. یک مطلب جالب درباره درون سیاهچاله‌ها نوشته‌ایم.

اسب تک شاخ

داستانی قدیمی در مورد این صورت فلکی وجود دارد که بر اساس آن پگاسوس یا اسب بالدار آسمان، همان اسبی بود که پرسئوس یا برساوش معشوقش آندرومدا را از دست هیولای دریایی نجات داد. در ایران اسب بالدار یا اسب تک شاخ واقعی وجود ندارد.

یک تک شاخ واقعی

در میان گوزن‌هایی که در پارک طبیعی پراتو در توسکانی زندگی می‌کنند، جانورشناسان گوزن کوچکی را کشف کرده‌اند که به جای دو شاخ، تنها یک شاخ روی پیشانی خود دارد. این گوزن یک حیوان جوان است که تنها 10 ماه سن دارد.

مدیر این مرکز حیات وحش در این خصوص گفت: این حیوانبه ما نشان داده که اسب تک شاخ افسانه ای معروف واقعا وجود دارد، در واقع حیواناتی مانند اسب، آهو و بز کوهی اگر فقط یک شاخ داشته باشند، دارای یک ناهنجاری مورفولوژیکی هستند.

مامورین این حیات وحش می‌دانستند که یک گوزن شاخدار دارند و حتما می دانستند که چقدر مهم است و به همین دلیل تاکنون آن از ما پنهان کرده اند.
این تک شاخ نر چندین سال پس از مجروح شدن مادرش در یک تصادف رانندگی به پارک آمد.

بر اساس گزارش ANSA، تک شاخ های واقعی با جمعیت آهوهای پارک همزیستی دارند و تنها در چند روز گذشته بود که محققان پارک توانستند این حیوان را مشاهده کنند.

سخن آخر

اسب، آهو و اسب شاخدار تا به حال فقط در داستان ها و افسانه ها وجود داشته اند. اکنون با کشف این حیوان، دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که قرن‌ها پیش مردم با نمونه‌های واقعی از این حیوانات مواجه شده‌اند و از آنجایی که این ناهنجاری مورفولوژیکی بسیار نادر است، «تک شاخ» به یک افسانه تبدیل شده است.

 

 

تعداد کلمات مطلب: 771

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …