9 راز عجیب درباره اقیانوس ها که شما را شگفت زده می‌کند

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید تنها جاذبه‌هایی که در زمین وجود دارد روی زمین و در خشکی است؟ تابه‌حال به این فکر کرده‌اید اقیانوس با تمام عظمت و شگفتی خود می‌تواند به‌تنهایی یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های روی زمین باشد.
اقیانوس ها

اقیانوس ها همان پیکره‌های عظیم آبی‌ای هستند که چهره زمین را متفاوت کرده و باعث می‌شوند کره خاکی ما از آسمان آبی دیده شود. این پهنه بی‌کران رازهای زیادی در اعماق خود مخفی کرده است که هنوز هم بسیاری از آن‌ها کشف نشده است. شاید روی خشک عجیب‌ترین چیزهایی که می‌شنوید درباره اهرام جیزه باشد؛ اما از اعماق دریاها کسی خبر زیادی ندارد. همراه دلتامگ با 9 راز عجیب این پیکره‌های آبی عظیم آشنا شوید.

اقیانوس چیست؟

به سطح‌های بزرگ آبی که از آب‌شور تشکیل شده‌اند اقیانوس می‌گویند. درواقع این پیکره‌های عظیم جزو اصلی مجموعه آب‌های کره زمین هستند که مرز آبی میان چند خشکی بزرگ کره زمین را می‌سازند.

اسم اقیانوس ها

اگر سوال شما این است که چند اقیانوس در جهان وجود دارد باید بگوییم تنها ۵ پیکره عظیم آبی در دنیا وجود دارد. اقیانوس آرام یا کبیر، اطلس، هند، منجمد جنوبی و منجمد شمالی تنها اقیانوس‌های جهان هستند که البته گاهی پیکره‌های آبی منجمد شمالی و جنوبی بخشی از سه اقیانوس دیگر به شما‌ر می‌روند.

چند درصد اقیانوس ها کشف‌شده است؟

از آنجایی‌که بیش از 80 درصد مساحت اقیانوس‌های زمین کاوش نشده است و نقشه‌ای از آن‌ها در دست نیست، ممکن است هزاران موجود دریایی، شهرهای غرق شده و گمشده، بقایای کشتی و دیگر چیزهای عجیب کف اقیانوس باشند که ما هرگز از وجودشان خبر نداشته باشیم.

اعماق اقیانوس ها

چه رازهایی در پس این پیکره‌های آبی عظیم نهفته است؟

درباره این پیکره‌های آبی غول‌آسا همیشه سوال‌های زیادی وجود داشته است. از آنجایی که انسان هنوز نتوانسته بیش از 80 درصد این مکان‌های عجیب را کشف، رازهای بسیاری نیز همچنان در اعماق آن مدفون باقی‌مانده است؛ اما 9 راز وجود دارد که می‌توان گفت کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد.

دلیل آبی بودن دریا، جذب نور خورشید است

حتما بارها این سوال را از خود پرسیده‌‌اید که چرا رنگ دریاها آبی است؟ آب، رنگ‌های با طول‌موج‌های پر شدت تر مانند طول‌موج رنگ قرمز را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل، آبی دیده می‌شود.

اقیانوس ها بیشترین حجم اینترنت را در خود جا داده‌اند

از آنجایی که اینترنت یک مسئله بسیار مهم و جدی در دنیای امروز است به همین دلیل مهندسان اصلا دلشان نمی‌خواهد به کابل‌های انتقالی‌شان آسیبی وارد شود. در حال حاضر 99 درصد حجم اینترنت جهان از طریق کابل‌هایی در اعماق این سطح‌های آبی عظیم جابه‌جا می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  جزیره های مرموز ایران که ورود به آن‌ها ممنوع است! + ویدیو

عمق این پیکره‌ها بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم

۱۱ عمیق‌ترین بخش این آبی‌های بیکران هزار و ۳۴ متر است و برای درک این عدد کافی است بدانید بیشترین عمقی که غواصان تفریحی توانسته‌اند شنا کنند، ۴۰ متر و بیشترین عمق غواصی آزاد هم ۲۵۳ متر بوده است.

در اعماق اقیانوس‌ها صدای عجیبی شنیده می‌شود

فکر می‌کنید هرچه به عمق این آب‌ها بروید چه صداهایی خواهید شنید؟ صدای زمین‌لرزه‌ها، نهنگ‌ها، موجودات دریایی دیگر صداهایی هستند که تابه‌حال در اعماق آب‌ها ضبط‌شده‌اند.

وجود دریاچه و رودخانه

فکر می‌کنید دریاچه‌‎ها و رودها تنها در خشکی‌ها وجود دارند؟ خیر، در اعماق پیکره‌های عظیم آبی نیز می‌توان دریاچه و رودهای عظیمی را دید!

بیشتر از ۲۰ میلیون طلای دست‌نیافتنی در اعماق اقیانوس ها وجود دارد

حجم بالایی از طلای زمین در اعماق اقیانوس ها وجود دارد که دسترسی به آن نیاز به ابزارهای خاص و بسیار گرانی دارد که هنوز مقرون‌به‌صرفه نیست.

ما تقریبا هیچ‌چیز از این پیکره‌های آبی نمی‌دانیم!

۷۰ درصد کره زمین را اقیانوس ها تشکیل داده‌اند، بااین‌وجود هنوز ۹۵ درصد از آن‌ها ناشناخته است درواقع اطلاعات ما از اقیانوس ها بسیار کمتر از چیزهایی است که از مریخ می‌دانیم.

بزرگ‌ترین آبشار زیرآبی دنیا در اقیانوس اطلس وجود دارد

3505 متر ارتفاع بزرگ‌ترین آبشار زیرآبی دنیاست که در تنگه‌ای در اقیانوس اطلس و در نزدیکی دانمارک وجود دارد.

تنها زندگی یک‌سوم موجودات دریایی را کشف کرده‌ایم

حجم وسیع آب باعث می‌شود تا اطلاعات بسیار کمی از زندگی موجودات دریایی در حد یک‌سوم داشته باشیم.

رازهای اقیانوس ها

سخن پایانی

بدون شک اقیانوس‌های عجیب‌ترین بخش کره زمین هستند که تقریبا هیچ‌چیزی درباره آن‌ها نمی‌دانیم. از آنجایی که سفر به اعماق این پیکره‌های عظیم آبی غیرممکن است، باخبر شدن از رازهای نهفته در دل آن‌ها نیز، نیازمند فنّاوری‌ای است که هنوز بشر به آن دست نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…