آخرین بارش شهابی زیبای امسال را در این مکان‌ها ببینید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیدن یک شهاب سنگ در آسمان برای انسان خاکی همیشه جذاب و رازآلود بوده است. حال فرض کنید آسمان شب پر از شهاب سنگ‌های نورانی با رنگ‌های مختلف باشد. چنین پدیده‌ای را بارش شهابی می‌گویند.
بارش شهابی

بارش شهابی در واقع زمانی رخ می‌دهد که سیاره خاکی ما از میان بقایای یک سیاره مرده یا یک ستاره دنباله‌دار عبور می‌کند. عبور زمین از میان سنگ‌های به‌جا مانده از این سیاره‌ها و ستاره‌های، آسمان شب را نورانی‌تری و زیباتر می‌کنند. زیباترین بخش این بارش‌های رویایی زمانی رخ می‌دهد که متوجه می‌شوید بر اساس مواد تشکیل‌دهنده این سنگ‌ها رنگ آن‌ها از قرمز تا آبی متفاوت است. با دلتامگ همراه شوید.

آخرین بارش شهابی امسال

معمولا در طول سال، شب‌های بسیاری وجود دارد که در آن بارش شهابی رخ می‌دهد. امسال در آخرین روزهای آذر و اولین روزهای دی‌ماه نیز شاهد چند بارش شهابی در شب‌های مختلف خواهیم بود.

  • از هفده آذر تا سوم دی‌ماه شاهد یک بارش شهابی فوق‌العاده زیبا به نام Geminid خواهیم بود که در ساعات 9 تا 10 شب به اوج خود می‌رسد.
  • یک بارش شهابی دیگر نیز از 22 آذر تا سوم دی‌ماه رخ می‌دهد که آن را با نام Ursid می‌شناسند که البته تعداد شهاب‌هایی که در یک ساعت در این بارش خواهید دید بین 5 تا 10 عدد متفاوت.

اگر به این پدیده جالب و رازآلود آسمانی علاقه دارید حواستان به این تاریخ‌ها باشد؛ اما در چه جایی می‌توان این بارش‌ها را با وضوح و زیبایی بیشتری دید؟

برج رادکان

بهترین مکان‌ها برای دیدن بارش‌های شهابی امسال

در ایران جاهای زیادی وجود دارد که با فاصله داشتن از شهر آسمانی صاف و تماشایی دارند و آلودگی نوری در آن‌ها برای رصد آسمان بهتر است.

قصر بهرام

قصر بهرام کاروانسرایی در دل فلات مرکزی ایران است که در منطقه‌ای محافظت شده قرار دارد. هرچند برای رفتن به این منطقه به مجوز نیاز دارید؛ اما چون این کاروانسرا از نزدیک‌ترین آبادی 70 کیلومتر فاصله دارد، دیدن پدیده‌های آسمانی در آن بسیار لذت‌بخش و شیرین است.

دیدن بارش شهابی در کلوت شهداد

کلوت شهداد یکی از زیباترین بخش‌های کویر لوت ایران است با فاصله داشتن از شهر دارای آسمانی صاف و تماشایی است. رفتن به این کویر به همراه تور یا حتی تنهایی می‌تواند بسیار جذاب باشد؛ اما دیدن آسمان شب در کویر به‌خصوص آسمانی پر از شهاب سنگی لذت دیگری دارد.

مطلب پیشنهادی:  روزه گرفتی این دمنوش‌ها را از دست نده

کلوت شهداد

برج تاریخی رادکان

شاید فکر کنید که خب این برج درست در کنار روستای رادکان واقع شده و قطعا در اطراف آن آلودگی نوری وجود دارد؛ اما این آلودگی آن‌قدر زیاد نیست که مانع از رصد آسمان پر از شهاب شود. رصدخانه تاریخی رادکان که به‌صورت برجی آجری در زمان ایلخانان ساخته شده یکی دیگر از بهترین رصدگاه‌های ایران برای رصد بارش شهابی محسوب می‌شود. این رصدخانه که در ۷۰ کیلومتری شمال غربی مشهد و در روستای رادکان در جاده مشهد به قوچان واقع شده، تنها برجی است که توانایی تعیین چهارفصل سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.

تماشای بارش شهابی در جنگل ابر

جنگل همیشه مکانی اسرارآمیز بوده است. در نزدیکی شاهرود جنگل زیبایی وجود دارد که جزو جنگل‌های باستانی هیرکانی و میراث ملی ایران است. درست است که تماشای آسمان شب در کویرهای ایران زیبا و حیرت‌انگیز است؛ اما تماشای آسمان از لابه‌لای شاخ و برگ درختان در محیطی خلوت، ساکت و آرام و در فضایی مملو از ابر نیز می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

جنگل ابر

سخن پایانی

بارش شهابی بدون شک یکی از زیباترین و عجیب‌ترین پدیده‌های نجومی است که درباره آن بسیار افسانه و داستان گفته شده است. تیرهایی که فرشتگان به شیاطین می‌زنند تا از گوش دادن به نجوای فرشتگان پرهیز کنند. به تماشا نشستن چنین پدیده سحرآمیزی در مکانی با آلودگی نوری بسیار کم قطعا بسیار دوست‌داشتنی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

5 بمب کلسیم که لبنیات نیستند!

منابع غذایی سرشار از کلسیم برای بدن بسیار مفید هستند. احتمالا می‌دانید که بدن انسان برای ر…