رویایی‌ترین کویرهای ایران را در پاییز ببینید

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به طبیعت‌گردی علاقه دارید؟ به کویرگردی چطور؟ فکر می‌کنید سفر تنها باید به سمت دریا و جنگل باشد؟ کویرهای ایران در این فصل سال یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شوند.
کویرهای ایران

سفرهای پاییزی در ایران همیشه طرفداران بسیاری داشته است. طبیعت‌گردی در کشور ما که کشوری چهارفصل است، یکی از تفریحات و سرگرمی‌های رایج به‌‌خصوص در میان جوانان و عاشقان طبیعت است. کویرهای ایران بهترین مقاصد سفر پاییزی در کشور هستند که با جذابیت‌های خود، خاطرات خوشی را برای شما رقم می‌زنند. در ادامه با دلتامگ سه کویر جذاب ایران برای سفرهای پاییزی را به شما معرفی خواهیم کرد.

کویر مصر یکی از کویرهای ایران

درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان یکی از زیباترین کویرهای ایران قرارگرفته که به کویر مصر شهرت دارد. این کویر زیبا، توسط رشته‌کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره‌شده است که بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به‌حساب می‌آید.

کویرگردی در فصل پاییز در این کویر، بالا رفتن از تپه‌های ماسه‌ای، غرق شدن در سکوت طبیعت و دیدن آسمان شب پرستاره این بخش از ایران یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات را برای شما رقم می‌زند. برای رفتن به این کویر اعجاب‌انگیز ایران باید ابتدا به شهر خور بروید. از این شهر تا روستای مصر 55 کیلومتر راه در پیش دارید. دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی روستا را که دیدید دیگر چیزی تا این کویر زیبا راه باقی نمانده است.

کویر زردگاه

کویر زردگاه، سرسبزترین کویر ایران

لابد از خود می‌پرسید چگونه ممکن است که کویری لقب سرسبزترین را بر دوش خود یدک بکشد؟ کویر زردگاه یکی از بهترین کویرهای ایران است که با داشتن نخلستان‌های فراوان، چشمه‌های متعدد و قنات‌های دارای ویژگی‌هایی شده است که در هیچ‌یک از سایر بیابان‌های ایران دیده نمی‌شود.

این کویر در استان خراسان جنوبی واقع‌شده و نزدیک‌ترین سکونت‌گاه به آن روستای زردگاه است. نکته جالب درباره روستا که نام کویر نیز از آن گرفته‌شده است، معماری عجیب خانه‌های آن است. این روستا تنها روستای کویری ایران است که معماری خانه‌های آن پلکانی است. بله! خانه‌های پلکانی اغلب در مناطق کوهستانی دیده می‌شوند؛ اما چه می‌توان گفت؟ ایران سرزمین شگفتی‌های بسیار است.

مطلب پیشنهادی:  ۵ نکته برای ساخت معجزه بزرگ در سود مشاوران املاک

اگر می‌خواهید به دیدن این کویر زیبا و جذاب بروید ابتدا باید به طبس که دوازده ساعت با تهران فاصله دارد بروید. سپس به سمت دیهوک حرکت کنید که 180 کیلومتر از طبس فاصله دارد. از آنجا تا روستای زردگاه راه زیادی در پیش ندارید.

کویر خارتوران، آفریقای ایران

در میان کویرهای ایران که می‌توانند مقاصد خوبی برای سفرهای پاییزی باشند کویر خارتوران بدون شک یکی از بهترین‌هاست. این کویر که در منتهی‌الیه شرق استان سمنان و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شاهرود واقع‌شده است.

جالب است بدانید که حدود 300 گونه جانوری در کویر خارتوران زندگی می‌کنند که ازاین‌جهت، این کویر را به یکی از استثنایی‌ترین کویرهای ایران تبدیل کرده‌اند. خارتوران بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران و دومین منطقه بیوسفر جهان بعد از سرنگتی در کشور تانزانیاست. برای دیدن این کویر با گونه‌های جانوری و حیات‌وحش خاص آن فصل پاییز بهترین فصل سال است.

کویر خارتوران

سخن پایانی

ایران سرزمین شگفتی‌های بسیاری است. کویرهای ایران مملو از رازها و عجایب بسیاری هستند که با دیدن آن‌ها به شگفت‌زده خواهید شد. بیش از 130 هزار کیلومترمربع از خاک کشور ما را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهند که از دل آن‌ها زیباترین کویرهای دنیا خلق‌شده‌اند و بهترین فصل برای دیدن آن‌ها، فصل پاییز است که نه شب‌های بسیاری سردی دارد نه روزهای بسیار گرم که آزاردهنده باشد.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    6 آذر 1402 در 1:12 ب.ظ

    چقدر مفید و عالی ، قرار یک گردش دوستانه را برنامه ریزی میکردیم که این مطلب را دیدم. ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    7 آذر 1402 در 2:21 ق.ظ

    میشه با جذب گردشگر خارجی رونقی ب کویر داد.باید زیر ساخت‌ها انجام شود.ولی متاسفانه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…