این دفتر برنامه ریزی، به زندگی شما نظم می‌بخشد + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
برای برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، ققط به یک دفتر نیاز دارید. این دفتر برنامه ریزی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در این مطلب به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

روش برنامه‌ریزی (Bullet Journal) بسیار ساده است و برای پیاده‌سازی آن فقط به یک دفتر برنامه ریزی احتیاج دارید. از این روش برای نظم دادن به کارها، برنامه ریزی، اولویت بندی و ثبت و نگهداری اطلاعات استفاده می‌شود. همه این کارها فقط داخل یک دفتر برنامه ریزی جمع می‌شوند.

افراد زیادی سراسر جهان از این روش استفاده می‌کنند و قالب‌های آماده و زیبایی برای آن وجود دارد. داشتن یک برنامه ریزی اصولی در زندگی، برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است. در این مطلب از دلتامگ به روش اجرای بولت ژورنال می‌پردازیم.

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال چگونه تدوین می‌شود؟

برای برنامه ریزی به روش بولت ژورنال به یک دفتر برنامه ریزی نیاز داریم که شامل چهار بخش می‌شود. در ابتدا بهتر است یک طرح ساده را برای دفتر خود در نظر داشته باشید و در آینده با استفاده از تزیینات و علائم خاص، آن را شخصی‌سازی کنید. هر کدام از این بخش‌ها، عنوان مخصوص به خود را دارند و برای هدف خاصی تعیین می‌شوند. در ادامه روش بیاده‌سازی بولت ژورنال را ارائه می‌دهیم.

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال

اولین قسمت بولت ژورنال: ایندکس یا فهرست

اولین قسمت دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال، ایندکس یا فهرست است. در این قسمت، عنوان قسمت‌های مختلف دفتر را با شماره صفحه وارد می‌کنیم. به این ترتیب در آینده می‌توانیم صفحه دلخواه را به زودی پیدا کنیم.

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال

دومین قسمت بولت ژورنال: آینده نویس

در این قسمت از دفتر برنامه ریزی، تمام ایده‌ها، رویدادها و کارهایی را که قرار است در آینده انجام دهیم، وارد می‌کنیم. می‌توانیم در این قسمت برای کل سال، هدف و برنامه تعیین کنیم و یا فقط دو ماه آینده را هدف قرار دهیم. در این بخش می‌توانیم تقویم ماه‌ها را وارد کنیم و یا فقط به مناسبت‌ها و کارهای مهم هر ماه اکتفا کنیم.

سومین قسمت بولت ژورنال: ماه نویس

عنوان ماه نویس در دفتر، نام ماهی است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید. به طور کلی نام‌گذاری در این دفتر برنامه ریزی اهمیت بسیاری دارد و باعث می‌شود که دفتر شما منظم و سازمان‌یافته به نظر برسد.

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال

ماه نویس دو بخش دارد؛ بخش اول تقویم ماه نویس است که ساده‌ترین شکل آن تقویم خطی است. روزهای ماه به شکل عمودی پشت سر هم نوشته می‌شوند و ایام هفته هم جلو هر روز مشخص می‌شود. در این تقویم باید رویدادها و مناسبت‌ها را بنویسید تا یک نمای کلی از ماه پیش رو داشته باشید. حتماً عنوان‌ها و شماره صفحه را در قسمت ایندکس وارد کنید.

بخش دوم ماه نویس، به لیست کارها و اهداف ما اختصاص داده می‌شود. می‌توانیم به شکل یک فهرست ذهنی در سه دسته بنویسیم:

  • کارهای در حال انجام
  • کارهایی که باید انجام بشوند
  • کارهایی که دوست دارید انجام دهید

تمام کارها بر اساس اولویت در روزهای این ماه وارد می‌شوند.

چهارمین قسمت بولت ژورنال: روز نویس

روز نویس، بخش اصلی دفتر برنامه ریزی شما است. در این بخش، کارها، وظایف، رویدادها و چیزهایی که به یک روز مربوط هستند را ثبت می‌کنیم. عنوان روزنویس، تاریخ و روز هفته است. برای این که روزنویس کاربردی و منظم شود، از سه علامت یا بولت برای نوشتن استفاده کنید:

  • نقطه یا دایره توپر برای وظایف است. وظایف، کارهای و مسئولیت‌هایی هستند که باید انجام دهیم. برای مثال می‌توانیم به مرتب کردن اتاق، شرکت در کلاس یا انجام تکالیف اشاره کنیم.
  • دایره توخالی به رویدادها و تجربیات اختصاص داده می‌شود. رویدادها، تجربیاتی هستند که یا از قبل برای آن‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم، مانند مهمانی شب یلدا، یا این که بعد از اتفاق افتادن ثبت می‌شوند مانند رفتن به رستوران.
  • خط تیره در دفتر برنامه ریزی برای یادداشت‌ها به کار می‌رود. یادداشت‌ها در واقع اطلاعات تکمیلی و توضیحات اضافی هستند و یا افکاری هستند که نمی‌خواهیم فراموش کنیم. برای مثال، شام از فلان رستوران غذا گرفتم و کیفیتش خوب بود.
مطلب پیشنهادی:  اهمیت مشاوره خانواده را در حل اختلافات خود جدی بگیرید

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال

نکته مهم روزنویس، اختصار نویسی است. باید تا می‌توانیم کوتاه بنویسیم و از کلید واژه‌ها استفاده کنیم. تا بعداً موقع انجام، همه چیز برای ما واضح باشد. روزنویس را می‌توانیم هر شب قبل از خواب تهیه کنیم و یا صبح هر روز برای خود بنویسیم.

ارزیابی روانه، هفتگی و ماهانه

ارزیابی در دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال اهمیت بسیاری دارد و کارایی آن را بالا می‌برد. آخر روز، وقتی به صفحه روز نویس برگردیم، چند حالت برای کارها پیش می‌آید:

  • اگر کار به طور کامل انجام شده، کنار بولت آن ضربدر می‌زنیم.
  • اگر انجام نشده و قرار است روز بعد یا در همین ماه انجام شود، از فلش رو به جلو (>) استفاده می‌کنیم.
  • اگر کار انجام نشده و قرار نیست این ماه انجام شود، از فلش رو به عقب (>) استفاده می‌کنیم. (این فلش یعنی کار به آینده نویس منتقل می‌شود تا در زمان مورد نظر آن را انجام دهیم.)
  • کارهای لغو شده را هم با کشیدن یک خط روی آن‌ها مشخص می‌کنیم.

علامت‌های ذکرشده بر اساس متود اصلی دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال تدوین شده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و یا علامت‌های جدیدی برای خود تعیین کنید. این علامت‌ها را می‌توانید ثبت کنید و به عنوان راهنما روی صفحه اول دفتر خود بچسبانید.

دفتر برنامه ریزی بولت ژورنال

ارزیابی فقط مختص روزنویس نیست. وقتی در حال آماده کردن صفحه ماه نویس ماه جدید هستید، لازم است قبل از آن لیست کارهای روزانه ماه قبل را ارزیابی کنید و پیشرفت آن‌ها را بسنجید. دوباره از همان علامت‌ها برای کارهای موجود در روز نویس استفاده می‌کنیم. این سیستم تا پایان سال و زمان ارزیابی سالانه ادامه پیدا می‌کند.

سخن پایانی

حتماً هدف خود را از برنامه ریزی به روش بولت ژورنال مشخص کنید. می‌توانید این روش را اول برای یک ماه انجام دهید و ببینید برای شما کاربردی هست یا خیر. از آنجایی که کاربرد و تاثیر بولت ژورنال در زندگی خیلی مهم‌تر است تا ظاهر،با یک طرح ساده شروع کنید. کم‌کم می‌توانید طرح و ایده خود را بسازید و دفتر برنامه ریزی خود را شخصی‌سازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…