دلیل حاضر جوابی کودک چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

1
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حاضر جوابی کودکان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در هر صورت نحوه درست رفتار والدین است که این شکل از مشکلات را برطرف می‌کند. در این مطلب از دلتامگ به شما می‌گوییم که چگونه باید با حاضر جوابی کودک مقابله کنیم؟
نحوه مقابله با حاضر جوابی کودکان

حاضر جوابی کودکان از جمله رفتارهای دردسرساز است که در صورت عدم مواجهه صحیح با آن ممکن است در آینده مشکل ساز شود. در این مطلب از دلتامگ راهکارهایی را برای برخورد با کودک حاضر جواب ارائه داده‌ایم.

با حاضر جوابی کودکان چه کار کنیم؟

کودکان به دلایل مختلفی حاضر جواب می‌شوند و ممکن است رفتار تندی داشته باشند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مواجهه با کودک حاضر جواب در نظر داشته باشید، پرهیز از خشونت است. رفتار خشونت آمیز والدین با فرزندان باعث ایجاد مشکلات زیادی در بزرگسالی آن‌ها می‌شود. در ادامه راهکارهای جالبی برای رهایی از حاضر جوابی کودکان ارائه شده است.

داد زدن سر کودک ممنوع!

محققان به آثار مخرب داد زدن سر کودکان پی برده‌اند. این کار می‌تواند روند رشد ذهنی کودک را مختل کند. وقتی سر کودک داد می‌زنید، او دچار ترس و اضطراب شدیدی می‌شود و نمی‌تواند تشخیص دهد که چه کار اشتباهی انجام داده است. در بیشتر مواقع، داد زدن سر کودک نتیجه معکوس دارد و باعث لجبازی کودک می‌شود.

نحوه مقابله با حاضر جوابی کودکان

با فرزند خود گفتگو داشته باشید

از فرزند خود در مورد احساسات او بپرسید. در مواقع حاضر جوابی از او بپرسید که چرا این حرف را زده است. گاهی ممکن است دلیل کودک، فرار از شرایط تنش‌زا یا اضطراب باشد. در این شرایط باید او را قانع کنید که در کنار شما امنیت دارد و هیچ کس نمی‌تواند به او آسیب برساند. درک کردن روحیات کودک برای تمام والدین واجب است.

بی‌تفاوت نباشید

عدم نشان دادن واکنش صحیح به حاضر جوابی کودک، به همان اندازه پرخاشگری و خشونت مخرب است. با بی‌تفاوتی به کودک خود می‌گویید که این رفتار او درست است و می‌تواند همین رویه را ادامه دهد.

دیده شده است که برخی از والدین، رفتار ناخوشایند کودک خود را بامزه و جالب نشان می‌دهند و با این کار کودک را به عنوان یک عروسک نمایشی گستاخ به دیگران نشان می‌دهند. زمان دادن به کودک برای درک رفتار اشتباه او درست است. اما نباید با بی‌تفاوتی از رفتارهای اشتباه کودک بگذرید.

نحوه مقابله با حاضر جوابی کودکان

محرک‌ها را شناسایی کنید

با شناخت محرک‌ها می‌توانید کنترل بهتری روی رفتار کودک خود داشته باشید. برای مثال ممکن است کودک شما در مدرسه توسط هم‌کلاسی‌ها آزار دیده باشد و به همین دلیل در خانه حاضر جوابی کند. همچنین ممکن است این رفتارها را از دوستان خود در مدرسه یا شبکه‌های اجتماعی یاد گرفته باشد.

مطلب پیشنهادی:  تیرگی زانو و قوزک پا را با راهکارهای خانگی از بین ببرید

کودک را از عواقب بدرفتاری آگاه کنید

هر گاه رفتار نامناسبی از کودک سر زد، خوب است با لحنی جدی اما همدلانه با او صحبت کنید و او را از عواقب رفتار ناخوشایندش آگاه کنید. برای مثال بگویید که رفتارش خانواده را ناراحت کرده است و باید برای آن عذرخواهی کند. همچنین به او بگویید که با تکرار این رفتار، دیگران از او فاصله می‌گیرند.

نحوه مقابله با حاضر جوابی کودکان

کودک را تشویق کنید

تشویق کردن کودک، بیش از تنبیه کردن اثربخش است و نقش تربیتی دارد. برای مثال وقتی رفتاری درست و بالغانه از کودک شما سر می‌زند، او را تشوق کنید. لازم نیست با خرید هدایای گران قیمت این کار را انجام دهید. یک تشویق ساده و کلام محبت آمیز گاهی بیش از خرید هدایای گران قیمت ارزش دارد.

با مشاور صحبت کنید

در صورت تکرار رفتارهای تند و حاضر جوابی، باید به صورت ریشه‌ای به دنبال دلیل باشید. مراجعه به یک روانشناس کودک و نوجوان در این شرایط می‌تواند بسیار راهگشا باشد. شخصیت افراد از سنین پایین شکل می‌گیرد و فراهم کردن شرایط پیشرفت و رشد بر عهده والدین است.

نحوه مقابله با حاضر جوابی کودکان

سخن پایانی

کودکان گستاخ و حاضر جواب گاهی خوانواده را به شدت آزار می‌دهند. با پیگیری یک شیوه درست تربیتی باید رفتارهای درست و غلط را به کودک آموزش دهید و از او بخواهید برخورد مناسبی با افراد داشته باشد. در صورتی که کنترل رفتار کودک از دست شما خارج شد، باید با یک مشاور کودک و نوجوان مشورت داشته باشید.

یک نظر

  1. روشنک

    2 بهمن 1402 در 10:41 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…