دلیل وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه چیست؟

1
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وابستگی عاطفی به افراد اشتباه دلایل زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به تجارب تلخ گذشته، اولویت‌های غلط و رویابافی‌های بی منطق اشاره کنیم.
وابستگی عاطفی به افراد اشتباه

عشق به ویژه در دوران جوانی، تجربه‌ای زیبا و پر از هیجان است. اما گاهی می‌تواند بسیار مخرب و آسیب‌زا باشد. ممکن است ما در طول زندگی جذب آدم‌های اشتباه بشویم و تمام عشق و محبت خود را برای آن‌ها خرج کنیم. اما دلیل وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه چیست؟ برای دریافت پاسخ، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

تله وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه و راه رهایی از آن

شاید بارها از خود پرسیده‌اید که چرا من جذب افراد اشتباه می‌شوم؟ این موضوع به شانس و اقبال مربوط نیست و ریشه روانشناسی دارد. درون ما انسان‌ها دنیای پیچیده‌ای است که با کنکاش و بررسی بسیار هم به بسیاری از لایه‌های آن نمی‌توانیم دست پیدا کنیم. اما در ادامه این مطلب با دلایل وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه می‌پردازیم و برای رهایی از این تله، راهکارهایی ارائه می‌دهیم.

وابستگی عاطفی به افراد اشتباه

عزت نفس پایین

یکی از مهم‌ترین دلایل وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه، عزت نفس پایین است. تا وقتی ما خودمان را قبول نداشته باشیم و با دیدی منفی به خود نگاه کنیم، چطور می‌توانیم افراد درست را وارد زندگی خود کنیم؟ دوست داشتن خود و داشتن دید مثبت نسبت به خود، باعث می‌شود برای روابط خود معیارهایی تعیین کنیم و برای خود حد و مرزی قائل باشیم. در این شرایط، امکان وابستگی به آدم‌های اشتباه کمتر می‌شود. راهکارهای افزایش عزت نفس عبارتند از:

  • نقاط قوت و توانمندی‌های خود را بشناسید.
  • از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید.
  • خودسرزنشی را کنار بگذارید.
  • سبک زندگی سالم را دنبال کنید.
  • به یک روانشناس مراجعه کنید.

وابستگی عاطفی به افراد اشتباه

خیال‌پردازی پیش از شناخت

شاید برای شما پیش آمده باشد که نسبت به یک فرد در ذهن خود رویاهایی بافته‌اید و بعد از مدتی تمام آن‌ها نقش بر آب شده‌اند. این به دلیل عدم توانایی در کنترل احساسات و هیجانات است. داشتن نگاه منطقی به زندگی و روابط نیاز به تمرین دارد. بنابراین بهتر است تا زمان اطمینان از احساسات، یک فاصله نسبی را با فرد مقابل حفظ کنیم.

تجربه‌های تلخ گذشته

بسیاری از افرادی که در کودکی روابط خوبی با والدین خود نداشته‌اند و درگیر مشاجرات یک خانواده سمی بوده‌اند، در بزرگسالی با مشکل وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه مواجه می‌شوند. در واقع این افراد در یک تله وابستگی گیر می‌افتند که رهایی از آن به سعی و ممارست بسیاری نیاز دارد. تجربیات تلخ گذشته مثل سایه با ما همراه است و باعث می‌شود خود را لایق یک رابطه سالم نبینیم و مدام در دام عشق به آدم‌های اشتباه بیفتیم.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه کتلت گوشت بدون تخم مرغ

وابستگی عاطفی به افراد اشتباه

تصور تغییر کردن دیگران

گاهی متوجه رفتارهای منفی در فرد مقابل هستیم و فکر می‌کنیم با گذشت زمان می‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم. کم‌کم به آن فرد وابسته می‌شویم و رفتارهای منفی او آرامش روان را از ما صلب می‌کند. در این شرایط بیرون آمدن از رابطه سمی بسیار سخت است. مراجعه به یک مشاور می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما راحت کند. اما شما باید روی عزت نفس خود کار کنید و قدرت لازم را برای اتمام رابطه سمی به دست بیاورید.

ترس از تنها ماندن

یکی از دلایل مهم وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباده، ترس از تنها ماندن است. خوب که فکر کنیم، این موضوع هم از عزت نفس پایین نشأت می‌گیرد. ما فکر می‌کنیم که لایق یک عشق واقعی نیستیم و مدام برای فرار از تنهایی جذب آدم‌های اشتباه می‌شویم. در صورتی که این روابط سمی، فرصت آشنایی با فرد مناسب را از ما می‌گیرند و به تنهایی بیشتر ما دامن می‌زنند. برای رهایی از ترس تنهایی باید بیشتر با خود خلوت کنید و ریشه این ترس را در خود بیابید. راهکارهای زیر می‌تواند راهگشا باشد:

  • مراقبه و مدیتیشن
  • یادگیری مهارت‌های جدید
  • مستقل شدن از نظر مالی و زندگی شخصی

وابستگی عاطفی به افراد اشتباه

اولویت‌های غلط

اگر معیار ما از رابطه فقط ظاهر و وضع مالی افراد باشد، مدام در تله وابستگی عاطفی  به افراد اشتباه می‌افتیم. اولویت‌های ما نقش تعیین کننده‌ای در سلامت روابط ما دارد. بیش از هر چیز باید روی سلامت روان خود فکر کنید و از سلامت روان فرد مقابل خود مطمئن شوید. زوج درمانی و مشاوره فردی، در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند.

سخن پایانی

تله وابستگی عاطفی به آدم‌های اشتباه، ریشه در تجارب ما در گذشته و اختلالات شخصیتی ما دارد. برای رهایی از این تله، باید به یک خودآگاهی نسبی دست پیدا کرده معیارهای واضحی برای خود تعیین کنیم. همچنین باید با تنها بودن کنار بیاییم و صرفاً به خاطر ترس از تنهایی، تن به روابط غلط ندهیم.

یک نظر

  1. مسعود ندری

    12 آذر 1402 در 9:18 ب.ظ

    همش این نیست،دلایل دیگه هم هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…