افزایش عزت نفس با ۷ راهکار ساده

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عزت نفس، به احساس ارزشمندی و نگاه مثبت به توانمندی‌ها گفته می‌شود. در این مطلب ۷ راهکار برای افزایش عزت نفس ارائه شده است.
راهکارهای افزایش عزت نفس

عزت نفس در واقع حس دوست داشتن خود و احساس کفایت است. این مسئله در زندگی ما تاثیرا بسزایی دارد و می‌تواند تجربه ما از روابط را تغییر دهد. در ادامه این مطلب از دلتامگ، توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه داده‌ایم.

عزت نفس چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

عزت نفس به تصورات و باورهایی گفته می‌شود که ما نسبت به خودمان داریم. این که ما در ذهن خود چه شخصیتی هستیم و چه شایستگی‌هایی ما را در میان دیگران متمایز می‌کند. از این جهت با اعتماد به نفس تعریفی متفاوت دارد؛ اما همانند اعتماد به نفس می‌توانیم برای تقویت آن تلاش کنیم.

تهیه فهرست از توانمندی‌‌ها

به راحتی می‌توانید یک فهرست از نقاط قوت و ضعف خود تهیه کرده و با دیدی واقع‌بینانه توانمندی‌های خود را مورد بررسی قرار دهید. این کار باعث می‌شود که در نگاه خود ارزشمند و توانا به نظر برسید.

راهکار افزایش عزت نفس

با دوستان خود صحبت کنید

صحبت با دوستان و افراد نزدیک زندگی باعث می‌شود حس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم. تصور این که دوست داشتنی هستیم و دیگران از وقت گذراندن با ما لذت می‌برند، باعث افزایش عزت نفس ما می‌شود.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خود با دیگران باعث می‌شود که فقط جوانب مثبت زندگی آن‌ها را ببینیم و آن را با جوانب منفی زندگی خود مقایسه کنیم. در حالی که تمام افراد یک نیمه تاریک در شخصیت و زندگی خود دارند و سعی می‌کنند آن را به نحوی پنهان سازند.

راهکارهای افزایش عزت نفس

بدن خود را دوست بدارید

یکی از دلایل داشتن حس بد نسبت به خود، عدم پذیرش جسم و بدن است. وقتی جسم خود را دوست نداریم، آن را لایق احترام و توجه نمی‌بینیم و در چشم خود به یک فرد بی‌ارزش تبدیل می‌شویم. زیبایی ظاهری یک موضوع نسبی است و همیشه ممکن است فردی زیباتر از ما در دنیا وجود داشته باشد؛ اما این تفاوت‌ها است که دنیا را زیبا می‌کند.

کمالگرایی را کنار بگذارید

کمالگرایی یک ویژگی مثبت نیست و می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی زندگی و موفقیت شما داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود که دستاوردهای خود را ناچیز تلقی کنید و از خود توقعات بیجا داشته باشید. کمالگرایی مشکلاتی مانند استرس، اضطراب و اهمال کاری را به دنبال دارد و با راکد کردن زندگی، باعث کاهش عزت نفس و احساس ارزشمندی در شما می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  بزرگ‌ترین راز تخت جمشید که نشنیده‌اید + ویدیو

راهکارهای افزایش عزت نفس

خود انتقادی را کنار بگذارید

خود انتقادی یا خود سرزنشی عادتی مخرب است و باعث کاهش عزت نفس در افراد می‌شود. بسیاری از افراد، خود را برای هر اتفاقی مقصر می‌دانند و مدام در حال سرزنش خود هستند. برای مثال برای ضعف درسی فرزندشان خود را بی‌کفایت تلقی می‌کنند، یا برای افسردگی همسر خود را مقصر می‌دانند.

عادات سالم و جدید بسازید

داشتن یک روتین سالم در زندگی، از تغذیه گرفته تا ورزش روزانه باعث می‌شود که حس بهتری نسبت به خود داشته باشید. در کنار آن با یادگیری مهارت‌های جدید نیز احساس ارزشمندی پیدا می‌کنید.

راهکارهای افزایش عزت نفس

نشانه‌های عزت نفس پایین

از جمله نشانه‌های عزت نفس پایین، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خود انتقادی و داشتن دید منفی نسبت به خود
  • سرزنش کردن مداوم خود برای اشتباهات کوچک
  • عدم باور تحسین و تعریف دیگران
  • پرهیز از خطر کردن و رقابت با دیگران
  • ترس از شکست
  • احساس بی‌کفایتی و بی‌ارزشی
  • تلاش برای تایید گرفتن از دیگران
  • احساس شرم
  • اضطراب مداوم
  • خطاب کردن خود با ویژگی‌های منفی در جمع (برای مثال خود را احمق یا خنگ خطاب کردن)

سخن پایانی

عزت نفس پایین باعث می‌شود که همواره احساس بی‌کفایتی داشته باشیم و خود را شایسته یک زندگی خوب ندانیم. اگر از این موضوع رنج می‌برید، بهتر است به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. با پیدا کردن ریشه مشکلات بهتر می‌توانید خود را بپذیرید و دوست بدارید. به یاد داشته باشید که تمام ما انسان‌ها با ویژگی‌های شخصیتی مثبت یا منفی رشد پیدا کرده‌ایم و به جای سرزنش خود، برای توسعه فردی وقت بگذارید.

یک نظر

  1. روشنک

    2 بهمن 1402 در 10:42 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

چشمه گل رامیان شما را به کام مرگ می‌برد!

چشمه گل رامیان به علت ژرفا و ویژگی خاص آن در طول سال از رنگ سبز کبود به فیروزه‌ای تغییر می…