نشانه‌های هوش هیجانی بالا را در خود پیدا کنید

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هوش هیجانی بالا یک ویژگی مثبت است که روی زندگی شخصی و روابط ما تاثیرات مثبتی دارد. در این مطلب با نشانه‌های هوش هیجانی بالا آشنا می‌شوید.
نشانه‌های هوش هیجانی بالا

هوش هیجانی یا EQ به توانایی تشخیص بالای احساسات و کنترل آن به نحو درست گفته می‌شود. در واقع این مدل هوش، امکان ارزیابی موقعیت‌ها و شرایط را در اختیار ما قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد تحت تاثیر افکار منفی و احساسات مخرب قرار بگیریم. در ادامه این مطلب از دلتامگ اطلاعات کامل‌تری در مورد این موضوع ارائه شده است.

هوش هیجانی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

EQ به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم گفته می‌شود که عبارتند از:

  • خودآگاهی
  • همدلی
  • سازگاری و تطبیق با شرایط
  • انگیزه
  • مهارت‌های اجتماعی

افرادی که این مهارت‌های ارتباطی را دارند، بهتر می‌توانند در اجتماع ظاهر شوند و امکان موفقیت آن‌ها در هر کاری بالا است. در ادامه بیشتر به نشانه‌های EQ بالا می‌پردازیم.

نشانه‌های هوش هیجانی بالا

مدیریت و رهبری جمع‌ها

افراد با هوش هیجانی بالا بالا همواره به عنوان مدیر و رهبر در جمع‌های کاری یا دوستانه شناخته می‌شوند. این به دلیل نفوذ کلام و صراحت این افراد در برخوردهایشان است.

ابراز احساسات کلامی

افراد با EQ  بالا، دایره وسیع‌تری برای انتقال احساسات خود دارند و بهتر می‌توانند آن‌ها را نشان دهند. به همین دلیل به این ویژگی، بلوغ عاطفی هم گفته می‌شود. به این معنی که فرد توانایی شناخت احساسات را در سطح بالایی دارد و به بهترین شکل آن‌ها را ابراز می‌کند.

نشانه‌های هوش هیجانی بالا

تشخیص احساسات دیگران از حالت چهره

از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا می‌توانیم به تشخیص احساسات از روی حالات چهره اشاره کنیم. در واقع این افراد با نگاه کردن به چهره دیگران می‌توانند تمام احساسات انسانی مانند غم، شادی، خشم، ناامیدی و … را تشخیص دهند.

توانایی نه گفتن

افراد با EQ بالا خود را برای انجام هیچ کاری مجبور نمی‌کنند و بسته به شرایط توانایی نه گفتن را دارند. نه گفتن یک مهارت است و برای آموختن آن باید یک سری تمرین را انجام دهید. البته این به آن معنی نیست که مسئولیت انجام کارها را نپذیرند، بلکه از انجام کارهای خارج از وظیفه یا توان خود اجتناب می‌کنند و خیلی راحت مهر «نه» را روی درخواست‌های غیر معقول دیگران می‌کوبند.

روحیه همدلی و کمک به دیگران

افراد با هوش هیجانی بالا، عواطف و احساسات انسانی را به خوبی درک می‌کنند و همواره برای همدلی با دیگران و کمک به آن‌ها آماده هستند. این افراد بسیار حامی هستند و با نگرشی عمیق جهان اطراف خود را مشاهده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  6 عادت مردان که زنان را عصبانی می‌کند

نشانه‌های هوش هیجانی بالا

شناخت نقاط ضعف و قوت خود

افراد با EQ بالا به خوبی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود آگاه هستند و برای توسعه فردی خود تلاش می‌کنند. این افراد فقط روی ویژگی‌های منفی خود متمرکز نمی‌شوند. بلکه بیشتر روی نقاط مثبت خود کار می‌کنند و آن‌ها را در جهت پیشرفت به کار می‌گیرند.

واقع‌بینی و پذیرش بالا

افراد با هوش هیجانی بالا، دیدی مثبت و فانتزی نسبت به جهان ندارند و در عین حال خود را در افکار منفی غرق نمی‌کنند. این افراد بیشتر سعی دارند که جهان و پدیده‌های آن را همانطور که هست بپذیرند و برای بهبود خود و دنیای اطراف تلاش کنند. درک این نکته زندگی قرار نیست همیشه شاد و شیرین باشد و پذیرش اندوه، مهارت بزرگی است که افراد با بلوغ عاطفی بالا به آن تسلط دارند.

داشتن گوش شنوا و بدون قضاوت

افرادی که بلوغ عاطفی بالایی دارند، شنونده‌های بدون قضاوتی هستند و درک بالایی از شرایط افراد نزدیک به خود دارند. به همین دلیل در شرایط دشوار، تکیه‌گاهی محکم برای دوستان و نزدیکان خود هستند.

نشانه‌های هوش هیجانی بالا

سخن پایانی

بیشتر افراد فکر می‌کنند که هوش هیجانی یک ویژگی ذاتی است. این موضوع تا حدودی درست است. اما با انجام یک سری تمرین می‌توانیم EQ خود را بالا ببریم. این ویژگی باعث می‌شود که در ناملایمات زندگی بهتر دوام بیاوریم و پشتوانه محکمی برای اطرافیان خود باشیم. همچنین در کار و وظایف شغلی ما تاثیرات مفید زیادی دارد و باعث رشد و پیشرفت هر روزه ما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…