این کوه دروازه جهنم ایران است!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در جای جای ایران می‌توان جاذبه‌های عجیب و منحصر به فردی را مشاهده کرد که در کمتر جایی از جهان دیده می‌شود. یکی از این جاذبه‌های عجیب و استثنایی تشکوه رامهرمز یا کوه آتشین خوزستان است.
تشکوه

تشکوه یا کوه آتشین شاید یکی از ترسناک‌ترین جاذبه‌های ایران است که در رقص شعله‌های آتشین آن در تمام سال می‌توان مشاهده کرد. شعله‌هایی که هیچ‌گاه قصد خاموشی ندارند. همراه دلتامگ با این جاذبه کمیاب و نادر ایران بیشتر آشنا شوید.

تشکوه کجاست؟

جاذبه‌های استان خوزستان در نخل‌های سرسبز و رود کارونش خلاصه نمی‌شود. این استان مملو از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و استثنایی است. یکی از جاهای دیدنی خوزستان که جزو کمیاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است، کوه آتشین است.

این کوه در نزدیکی شهرستان رامهرمز واقع شده است. برای دیدن این کوه عجیب که همیشه در حال سوختن است باید در جاده رامهرمز به سمت روستاهای جوکنک، خدیجه و ماماتین حرکت کنید. بعد از عبور از روستای گنبدلران به کوهی می‌رسید که در تمام سال‌های گذشته قصد خاموش شدن نداشته است و مردم محلی به آن تشکوه به معنای کوه آتشین می‌گویند.

کوه آتشین ایران

چرا کوه تشکوه خوزستان همیشه در حال سوختن است؟

به گفته کارشناسان زمین‌شناسی دلیل شعله‌ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله‌ور می‌شوند به طوری که در شب، نور سوختن این گاز حتی از دور هم قابل دیدن و مشاهده است. جالب است بدانید که در مجاورت کوه آتشین به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد. از آنجایی که این کوه همیشه در حال سوختن است، شباهت بسیار زیادی به دروازه جهنم گرجستان پیدا کرده است به همین دلیل می‌توان آن را دروازه جهنم ایران دانست.

فاصله تشکوه تا رامهرمز چقدر است؟

اگر می‌خواهید از شهرستان رامهرمز به دیدن این کوه بروید، باید مسافتی حدودا 34 کیلومتری را طی کنید. طی کردن این مسافت 30 تا 40 دقیقه زمان خواهد برد؛ اما فاصله اهواز از کوه آتشین 130 کیلومتر است.

مطلب پیشنهادی:  انواع آنتی اکسیدان ها و نقش مهم آن ها در بدن

بهترین زمان سفر به تشکوه رامهرمز

از آنجایی که خوزستان یکی از گرم‌ترین استان‌های ایران است، سفر به آن در فصل‌‌های گرم سال ممکن است برای خیلی‌ها جذاب نباشد؛ اما فصل‌های سرد سال از پاییز تا اواخر زمستان این استان خوش آب و هواترین استان کشور می‌‎شود. برای رسیدن به یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور از شهر اهواز بیشتر از دو ساعت باید در راه باشید و قرار است به جایی بروید که همیشه در حال سوختن است، پس طی کردن این مسافت و بازدید از این منطقه در فصل پاییز بدون شک برای شما جذاب‌تر خواهد بود.

نکاتی که در زمان بازدید از آتش کوه باید رعایت کنید

  • هیچ تابلوی راهنمایی در مسیر رسیدن به آتش کوه رامهرمز وجود ندار، پس حتما از مردم محلی کمک بگیرید که در مسیر گم نشوید.
  • به خاطر متصاعد شدن گازهای هیدروکربوری هوای این منطقه بسیار خطرناک و مسموم شده است. معمولا گردشگرانی که بیشتر از 15 دقیقه در این منطقه می‌مانند به شدت دچار حالت تهوع، سردرد و سرگیجه می‌شوند، پس سعی کنید بیشتر از پانزده دقیقه را در این منطقه نگذرانید.
  • در سفر به نواحی مختلف ایران، به فرهنگ و باورهای مردم بومی احترام بگذارید.

تشکوه رامهرمز

سخن پایانی

بلندی‌های زاگرس از شمال تا جنوب ایران قاب‌هایی تماشایی دارد. تشکوه بخشی از بلندی‌های این رشته‌کوه در خوزستان است. قطعا تصویری از پدیده‌های طبیعی مثل آتشفشان‌های فعال یا نیمه‌فعال را دیده‌اید؛ اما کوهی که همیشه شعله‌های آتشین و روشن دارد، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در این فصل زیبای سال، دیدن این پدیده کمیاب و نادر را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهشتی به نام مخمل کوه که همه را شوکه می‌کند

مخمل کوه کجاست؟ مخمل کوه نام کوهی بلند در ارتفاعات شمال شرق خرم آباد است که به تنگ شبیخون …