جاهای دیدنی خوزستان از عجیب‌ترین جاذبه‌های ایران

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می‌کنند خوزستان به دلیل گرمی هوا مقصد مناسبی برای تفریح نیست؟ فکر می‌کنید جاهای دیدنی خوزستان آن‌قدرها هم نمی‌تواند جذاب باشد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نظر شما کاملا تغییر کنید!
جاهای دیدنی خوزستان

خوزستان یکی از زیباترین استان‌های گرمسیری ایران است که در مرز بین ایران و عراق قرار گرفته است. این استان زیبای جنوبی ایران که سراسر شگفتی است، دارای مکان‌های دیدنی بی‌شماری است. جاهای دیدنی خوزستان، بی‌نظیر و بی‌همتا در گوشه جنوب غربی ایران آرام گرفته‌اند و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران هستند. همراه دلتا مگ سفری به این نقطه ایران داشته باشید.

سازه‌های آبی شوشتر از جاهای دیدنی خوزستان

خیلی‌ها به دیدن سازه‌های مهندسی مدرن و پیشرفته جهان علاقه دارند. سازه‌هایی که تکنولوژی‌های عجیب و پیچیده آن‌ها همه را حیرت‌زده می‌کند؛ اما حیرت‌انگیز بودن سازه‌های مهندسی تنها مختص دنیای مدرن نیست؛ بلکه در دنیای باستان نیز سازه‌های عجیب و شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارد.

سازه‌های آبی شوشتر از جمله پیشرفته‌ترین و عجیب‌ترین سازه‌های مهندسی دنیای باستان هستند که خبر از نبوغ و دانش فنی زیاد مهندسان ایرانی در دنیا باستان می‌دهند. قدمت‌ این سازه‌‌های عجیب به دوره ساسانیان می‌رسد. جالب‌ترین نکته درباره این سازه‌های آن است که می‌توانستند آب را به‌صورت برابر به تمان نقاط شهر برسانند درحالی‌که هر کدام کارکرد و کاربرد ویژه خود را نیز داشتند.

سازه های آبی شوشتر

زیگورات چغازنبیل از جاهای دیدنی خوزستان

یکی از اسرارآمیزترین بناهای باستانی ایران، معبد زیگورات چغازنبیل است که در قلب شهری باستانی به نام دوراونتاش یا همان چغازنبیل قرار گرفته است. این معبد به همراه شهر زیبا و باستانی آن 1250 سال پیش از میلاد و در زمان تمدن ایلامی‌ها ساخته شد و در نهایت در سال 640 پیش از میلاد به دستور پادشاه آشوری‌ها از بین رفت.

این معبد در نزدیکی شهر شوش امروزی واقع شده است. داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری درباره این معبد عجیب و باستانی وجود دارد. بعضی معتقدند که این معبد در مسیر دروازه‌های ورود به دنیای دیگر قرار گرفته و در واقع دروازه‌ای روبه سوی جهانی دیگر است.

با این حال باستان‌شناسان معتقدند این شهر و معابد آن برای پرستش دو خدای بزرگ و حامی امپراتوری ایلام یعنی ناپیریشاه (خدای شهر انشان) و این شوشینک (حامی شهر شوش) احداث شده و در مراسم‌های آیینی پذیرای زائران بود و سکونت دائمی نیز در آن وجود داشته است.

معبد زیگورات چغازنبیل

پل سفید اهواز از جاهای دیدنی خوزستان

بدون شک رودخانه کارون از زیباترین رودهای ایران است که در مرز بین ایران و عراق جاری است. در مسیر این رود پل‌های بسیاری ساخته شده است که بیشتر آن‌ها در شهر اهواز قرار دارند به همین دلیل اهواز به شهر پل‌ها شهرت یافته است.

مطلب پیشنهادی:  ارزان‌ترین کیک یخچالی مخصوص شب چله

معروف‌ترین پلی که روی رودخانه کارون که درست از میان اهواز می‌گذرد و این شهر زیبای گرمسیری را به دونیم تقسیم می‌کند، ساخته شده است، پل سفید است. با نورپردازی زیبای این پل در شب می‌توان گفت پل سفید یکی از زیباترین جاذبه‌های خوزستان است.

آبشار شوی جاهای دیدنی طبیعت خوزستان

در سراسر ایران آبشا‌رها و چشمه‌ها و رودهای بسیاری وجود دارد که همگی از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردارند. استان خوزستان نیز از این قاعده مستثنا نیست و مملو از جاذبه‌های طبیعی خاص و شگفت‌انگیز است. آبشار شوی در نزدیکی شهر دزفول یکی از این جاذبه‌های زیباست که بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.

آبشار شوی از دل رشته‌کوه‌های زاگرس و در دره‌ای میان کوه‌های “چهل و یک” و “سالن کوه” جاری شده و در میان درختان بلوط و بادام فرو می‌ریزد. ارتفاع این آبشار که به نیاگارای ایران شهرت دارد و یکی از مناطق بکر خوزستان است، صد متر و عرض آن چهل متر است.

آبشار شوی دزفول

سخن پایانی

کاخ آپادانای شوش، بازار کهنه دزفول، زیارتگاه دانیال نبی، پل قدیم ساسانی دزفول، حمام نفت سفید، قلعه شوش، قلعه سلاسل شوشتر، سد دز و… از دیگر جاهای دیدنی خوزستان هستند. در واقع مکان های دیدنی خوزستان آن‌قدر زیاد است که ما توان معرفی تمامی آن‌ها را در یک مقاله نداریم. اگر قصد سفر به خوزستان را دارید، فصل پاییز بهترین زمان سفر به این استان گرمسیری است؛ چراکه اندکی از گرمای هوا کاسته شده و این استان با آب‌وهوای معتدل میزبان شما خواهد بود. جاهای دیدنی کرمانشاه در غرب ایران نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری زیبای ایران هستند.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    29 مهر 1402 در 1:38 ب.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

  2. ناشناس

    29 مهر 1402 در 2:14 ب.ظ

    با سلام متن واطلاعات خیلی تکراری بود واگر میتونستین تصاویر بصورت فیلم باشه جذابتر بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…