عجایب کلیسای وانک و رازهایش که هیچ‌گاه کشف نشده‌اند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلیسای وانک یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین کلیساهای ایران است که عجایب زیادی را در دل خود جا داده است. سالانه بسیاری از گردشگران سراسر دنیا تنها برای دیدن این کلیسای زیبا و پرآوازه، راهی شهر اصفهان می‌شوند.
کلیسای وانک

کلیسای وانک، کلیسایی زیبا و جذاب در دل شهر تاریخی اصفهان است که جلوه بی‌نظیری از هنر و نقاشی مسیحیان هم‌وطنمان را به نمایش می‌گذارد. نام دیگر این کلیسا که مسیحیان سراسر دنیا با آن نام کلیسا را می‌شناسند، آمنا پرکیچ است. همراه دلتا مگ از اسرار این کلیسای زیبا و جذاب ایرانی باخبر شوید.

کلیسای وانک کجاست؟

در محله جلفای اصفهان که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است و قدمتی نزدیک به 400 سال دارد، ارمنی‌های خون‌گرم و مهمان‌نواز اصفهان زندگی می‌کنند. در این محله که یکی از زیباترین محله‌های تاریخی اصفهان نیز محسوب می‌شود، کلیسایی قدیمی وجود دارد که یکی از زیباترین کلیساهای دنیا در ایران است.

نام این کلیسا را که در دوره شاه‌عباس دوم ساخته شده، آمنا پرکیچ گذاشتند؛ اما به کلیسای وانک شهرت یافت؛ چراکه در زبان ارمنی وانک به معنای صومعه و محل عبادت است. این کلیسا محل خلیفه‌گری ارامنه اصفهان است.

در داخل کلیسا علاوه بر محراب فوق‌العاده زیبای آن که نقاشی‌های عجیب و شگفت‌انگیزی بر دیوارهایش نقش بسته، موزه و ناقوس تماشایی کلیسا نیز قرار دارند که در نگاه اول هر گردشگری را به خود جذب می‌کنند.

مجسمه روبه روی کلیسا

عجایب کلیسای وانک

این کلیسا به‌خودی‌خود یک جذابیت بی‌انتهاست؛ اما داستان‌های زیادی درباره کلیسا وجود دارد که بعضی از آن‌ها هنوز هم دهان‌به‌دهان نقل می‌شوند. یکی از عجیب‌ترین داستان‌هایی که درباره این کلیسا وجود دارد، مردی است که سال‌هاست در مقابل کلیسا قد برافراشته و عابران بی‌اعتنا از مقابل آن عبور می‌کنند.

لابد از خودتان می‌پرسید منظور ما کدام مرد است؟ اسقف خاچاطور کساراتسی پیشوای مذهبی ارامنه‌ مسیحی در زمان شاه صفی و در جلفای اصفهان بود که حالا سال‌هاست مجسمه او در مقابل کلیسا استوار ایستاده، درحالی‌که یک‌دستش را روی کتابی گذاشته و در دست دیگر با تفکر به یک شی عجیب و ناشناس خیره شده است.

کمتر کسی به این مجسمه عجیب با آن شی عجیب در دستانش دقت می‌کند؛ اما باید بدانید این مجسمه یکی از عجایب کلیسای وانک است که هنوز هم هیچ‌کس نتوانسته تشخیص دهد اسقف چه چیزی در دست نگاه‌داشته و با تفکر به آن خیره شده است. هرکسی از روی ظن و گمان خود داستانی می‌بافد و می‌گوید که هیچ‌کدام صحت ندارد. ما فکر می‌کنیم راز این مجسمه تا ابد مخفی خواهد ماند.

مطلب پیشنهادی:  زیباترین مدل آرایش ساده برای مهمانی

تنها می‌توان گفت اولین چاپخانه را در ایران و حتی خاورمیانه اسقف خاچاطور و شاگردانش در حیاط این کلیسا تاسیس کردند و اولین کتاب چاپ شده ایرانی به دستان اسقف پرآوازه اصفهان در سال 1017 شمسی در 572 صفحه به چاپ رسید متاسفانه نسخه اصلی این کتاب در آکسفورد انگلیس نگهداری می‌شود و نسخه موجود در موزه کلیسا فتوکپی است.

متن روی تار موی دختر ارمنی

موزه کلیسای وانک

در موزه این کلیسا چیزهای عجیب و غریب بسیاری خواهید دید. یکی دیگر از عجایب تار موئی است که متعلق به دختری ۱۸ساله که واهرام هاکوپیان در سال 1974 میلادی جمله‌ای از کتاب عهد عتیق را به زبان ارمنی با قلمی از جنس الماس بر روی آن نوشته است.

در موزه این کلیسا مجموعه نفیسی از کتاب‌های مذهبی؛ مانند تورات، انجیل و کتاب‌های مقدس دیگر به نمایش گذاشته شده است. نفیس‌ترین کتاب‌های این مجموعه انجیلی متعلق به قرن دهم میلادی است که بر روی پوست نوشته شده و ترجمه ارمنی قرآن که در قرن هجدهم میلادی نوشته شده است.

یکی از منحصربه‌فردترین آثاری که در موزه کلیسا به نمایش گذاشته شده، تصویری سیاه‌قلم از چهره حضرت ابراهیم است. یکی دیگر از عجایب کلیسای وانک نقاشی‌های زیبا و پر رمز و راز از زندگی حضرت مسیح است که بر محراب این کلیسا نقش بسته است. برج ناقوس روبه‌روی در اصلی کلیسا که به سبک ایرانی و در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده، از دیگر چیزهای جالب و عجیبی است که در این کلیسا خواهید دید.

نقاشی های کلیسای آمنا پراکیچ

سخن آخر

کلیسای وانک اصفهان یکی از پر رمز و رازترین مکان‌های مذهبی اصفهان و یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که هرساله گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به این نقطه ایران می‌کشاند. این کلیسا روز تعطیل ندارد؛ اما ساعت بازدید کلیسای وانک هر روز از ساعت هشت و نیم صبح تا یک و نیم ظهر و بعدازظهرها از ساعت 4 تا شش و نیم غروب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…