۷ راه برخورد با کودک پرخاشگر از نظر روانشناسان

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رفتار غیراصولی با کودکان می‌تواند در آینده عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. در این مطلب راهکارهایی برای رفتار با کودک پرخاشگر ارائه شده است.
رفتار با کودک پرخاشگر

والدین در طی دوران رشد کودک با چالش‌های گوناگونی روبرو می‌شوند. در این میان شیوه تربیت و رفتار والدین تاثیر زیادی روی رشد فکری و اصلاح عادات بد کودک دارد. در این مطلب از دلتامگ، راهکارهایی برای برخورد با کودک پرخاشگر ارائه داده‌ایم که حتما می‌تواند برای شما مفید باشد.

با کودک پرخاشگر چطور رفتار کنیم؟

رفتار با کودک عصبی و پرخاشگر اصول خاصی دارد. کوچکترین لغزش در نحوه رفتار، شرایط را سخت‌تر می‌کند و باید فریادهای کودک عصبانی را تحمل کنید. در ادامه اصولی برای برخورد با کودک عصبانی و پرخاشگر ارائه شده است.

مهارت‌های حل مسئله را به کودک بیاموزید

یادگیری مهارت‌های حل مسئله، باعث می‌شود کودک آرامش بیشتری را تجربه کند. کودکی که مدام درگیر استرس است، بیشتر پرخاشگری می‌کند. شما با یاد دادن یک سری مهارت خاص، ذهن کودک پرخاشگر را آرام می‌کنید. این باعث می‌شود که کودک کمتر رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهد. برای تقویت مهارت‌های حل مسئله در کودک می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • حل پازل و جورچین
  • انجام بازی‌های مربوط به حافظه
  • بازی‌های ساختنی مثل لگو
  • قصه‌گویی

مهارت‌های حل مسئله را به کودک پرخاشگر یاد بدهید

با کودک تماس چشمی برقرار کنید

برقراری تماس چشمی با کودک باعث می‌شود که احساس شما را درک کند. وقتی کودک در حال جیغ و فریاد است، باید با یک تماس چشمی قاطع به او نشان دهید که رفتارش درست نیست. به عقیده اکثر روانشناسان، برقراری تماس چشمی نقش تعیین کننده‌ای در تربیت کودک پرخاشگر دارد.

به کودک دستور ندهید

لحن گفتار شما تاثیر زیادی روی برخورد کودک دارد. وقتی با لحن دستوری صحبت می‌کنید، واکنش دفاعی کودک لجبازی و پرخاش است. اگر لحن شما صمیمی و در عین حال جدی باشد، کودک متوجه می‌شود که همواره برای شما مورد احترام و عزیز است. امر و نهی کردن یکی از بزرگترین عواملی است که باعث پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می‌شود.

خشم خود را کنترل کنید

گاهی حفظ آرامش برای والدین به شدت سخت و چالش‌برانگیز می‌شود. در این شرایط باید با استفاده از راهکارهای کنترل خشم، بر اعصاب خود مسلط باشید. پرخاشگری متفابل با کودک، خشم او را تشدید می‌کند و اوضاع از کنترل شما خارج می‌شود.

خشم خود را کنترل کنید

مسئولیت‌پذیری را در کودک تقویت کنید

به کودک بیاموزید که همواره مسئول اتفاق‌هایی است که برای او می‌افتد. در این شرایط کودک سعی می‌کند رفتارهای زشت خود را ترک کند و با تعهد بیشتری کارهای روزمره خود را انجام دهد. کودک مسئول و متعهد، روابط اجتماعی بهتری دارد و پرخاشگری در او دیده نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:  6 پیشنهاد جذاب برای دکوراسیون اتاق‌نشیمن باریک

با کودک پرخاشگر همدلی داشته باشید

کودکان بسیار آسیب‌پذیر و حساس هستند. برخورد نرم و مؤدبانه، همیشه راه حل بهتری برای تربیت و پرورش ذهن کودک است. همچنین لازم است در شرایطی که کودک دچار استرس یا اندوه می‌شود، با او هم‌دلی داشته باشید و بدون نشان دادن راه چاره او را رها نکنید.

عوامل محرک را از کودک دور کنید

والدین باید چشم تیزبینی داشته باشند. با شناخت عواملی که باعث خشم کودک می‌شود، می‌توانید کودک آرام‌تری داشته باشید. برای مثال بسیاری از کودکان در شرایطی مثل بی‌خوابی، گرسنگی یا کسل شدن، پرخاشگر می‌شوند. با داشتن یک برنامه غذایی و سبک زندگی سالم، سلامت روان کودک شما ارتقا پیدا می‌کند.

عوامل محرک را از کودک دور کنید

از چه کسی کمک بخواهیم؟

روند تربیت کودک پرخاشگر گاهی چنان سخت می‌شود که والدین درمانده و مستاصل می‌مانند. در این شرایط باید ریشه رفتار کودک را پیدا کنید. مراجعه به یک روانشناس کودک می‌تواند بسیار راهگشا باشد. ممکن است کودک شما مشکلاتی مانند اوتیسم، اضطراب، افسردگی و ترس داشته باشد.

روانشناس با ارائه راهکارهای سودمند، شما را در تربیت کودک راهنمایی می‌کند. همچنین ممکن است کتاب‌های تخصصی برای رفتار با کودک به شما معرفی کند تا بر اساس آن کودک خود را تربیت کنید.

سخن پایانی

کودکان روحیات خاص و منحصر به فردی دارند. نحوه برخورد با هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. والدین در طول دوران رشد کودک به مرور با ویژگی‌های رفتاری او آشنا می‌شوند.

اما یک سری مدل‌های رفتاری در تمام کودکان بین سنین ۲ تا ۸ سال رایج است. پرخاشگری هم یکی از همان رفتارهای متداول است. رفتار با کودک پرخاشگر باید بسیار با ملاحظه و اصولی باشد. در غیر این صورت ممکن است در بزرگسالی، مشکلات روانی متعددی را تجربه کند.

یک نظر

  1. یک ایرانی

    10 آبان 1402 در 2:44 ق.ظ

    کودک عصبانی. حتما یه مشکل اساسی داره یا اینکه مسیله ای اون رو ناراحت می‌کنه. مثل یک بزرگسال. تا این مشگل کودک حل نشه. کودک به ارامش نمی‌رسه. باید ریشه یابی بشه. در غیر اینصورت. امکان. مشگل پزشکی وجود دارد. که باز باید. در مان شود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…