درمان پرخوری عصبی با ۶ راهکار ساده

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پرخوری عصبی یک اختلال عصبی است که افراد در هر سنی تجربه می‌کنند. ورزش و تغذیه سالم به کنترل این عارضه کمک می‌کند. علاوه بر آن راهکارهای دیگری وجود دارد که در این مطلب می‌خوانید.
درمان پرخوری عصبی

پرخوری عصبی یا بولیمیا یک اختلال عصبی است که افراد در هر سنی تجربه می‌کنند. البته در سنین نوجوانی و اوایل جوانی بیشتر رایج است. فرد مبتلا به بولیمیا در مدت زمان کوتاهی، حجم زیادی از غذا را وارد معده می‌کند و بعد از آن دچار مشکلاتی مثل سوزش معده می‌شود.

در ادامه این مطلب از دلتامگ با ویژگی‌های بولیمیا و راهکارهایی برای کنترل آن آشنا می‌شوید.

پرخوری عصبی چیست؟

بولیمیا که به آن گرسنگی کاذب هم گفته می‌شود، وضعیتی است که در آن فرد در زمان‌های نامناسب احساس ضعف کرده و حجم زیادی از غذا را وارد معده می‌کند. از ویژگی‌های این اختلال، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به صورت ناگهانی بروز می‌کند.
  • میل به یک مدل غذاهای خاص و اغلب پر‌کالری ایجاد می‌کند.
  • در زمان‌های نامناسب مثل اواخر نیمه‌شب بروز پیدا می‌کند.
  • بعد از احساساتی مثل خشم، استرس یا عصبانیت بروز پیدا می‌کند.

پرخوری عصبی چیست

بولیمیا به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

پرخوری عصبی دلایل زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • تاثیرات فرهنگی و اجتماعی
  • تجربه رویدادی دردناک در گذشته
  • ترس از بالا رفتن وزن
  • اعتماد به نفس پایین نسبت به اندام
  • استفاده از ملین‌ها یا تنقیه بعد از صرف غذا
  • ورزش بیش از حد برای کاهش وزن
  • رژیم‌های سخت و گرسنگی کشیدن برای ساعات طولانی
  • استفاده از مکمل‌های غذایی یا گیاهی برای کاهش وزن

راه‌های کنترل بولیمیا

وقتی فرد دچار پرخوری عصبی می‌شود، به طور ناگهانی فقط سعی دارد میل شدید به غذا خورد را برطرف کند. اما بهترین راه برای کنترل این وضعیت، پیدا کردن ریشه این اختلال است. شما ممکن است به اضطراب، استرس یا افسردگی خاموش دچار باشید. مراجعه به یک روانشناس در این مواقع بهترین کار است. اما راهکارهایی برای کنترل این عارضه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مطابق یک رژیم غذایی سالم عمل کنید

می‌توانید یک دفترچه برای صرف وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها تهیه کنید و میزان خوراکی مورد نیاز خود را در طول ساعات روز در آن وارد کنید. سعی کنید که ریز مغدی‌ها در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد و به میزان کافی پروتئین دریافت کنید. مشورت با یک متخصص تغذیه در این خصوص می‌تواند شما را راهنمایی کند.

رژیم غذایی سالم

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش و فعالیت بدنی، سطح استرس را در بدن شما پایین می‌آورد و به شما کمک می‌کند پرخوری عصبی را کنترل کنید. در ثانی، وقتی ورزش می‌کنید به صورت ناخودآگاه وارد یک سبک زندگی سالم می‌شوید و بیشتر به تغذیه خود اهمیت می‌دهید.

مطلب پیشنهادی:  این مدل لباس مجلسی به هر نوع هیکلی می‌آید

غذاهای سیرکننده و کم‌کالری در نزدیکی خود قرار دهید

سبزیجات نشاسته‌ای مثل هویج خاصیت سیرکننده خوبی دارند. می‌توانید در کنار آن انواع سبزیجات و صیفی‌جات دیگر مثل کرفس، خیار و کلم بروکلی را قرار دهید و در مواقع بروز گرسنگی کاذب از آن‌ها استفاده کنید.

وعده‌های زیاد و حجم غذای کم را امتحان کنید

می‌توانید در طول روز بیشتر از سه وعده غذایی داشته باشید و در طول این وعده‌ها حجم کمی از غذا را مصرف کنید. سعی کنید که سبزیجات و پروتئین، بیشترین سهم را در بشقاب شما داشته باشد. کربوهیدرات کمتری را در بشقاب غذایی خود داشته باشید. این راهکار برای کنترل پرخوری عصبی بسیار پیشنهاد می‌شود.

مصرف قند مصنوعی را کنترل کنید

مصرف قندهای مصنوعی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شیرینی‌ها در ابتدا احساس سیری در ما ایجاد می‌کنند و پس از مدت کوتاهی باز دچار ضعف می‌شویم. به جای مصرف قندهای مصنوعی، میوه مصرف کنید. نوشابه‌ها و انرژی‌زاها بدترین مواد خوراکی هستند که وارد بدن می‌کنیم. این مواد سطح استرس را در بدن ما بالا می‌برند و منجر به مشکلات زیادی می‌شوند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شرایط بروز انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کنند.

مصرف قند مصنوعی را کنترل کنید

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

پیدا کردن دلایل ریشه‌ای پرخوری عصبی، روند درمان را تسریع می‌کند. برای این کار باید حتما به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. در صورت نیاز، روانپزشک برای مشکلاتی مثل افسردگی، اضطراب و … داروهایی را به شما تجویز می‌کند.

سلامت روان تاثیر زیادی روی سلامت جسم دارد. هر درد جسمانی یا تغییر در خواب و خوراک می‌تواند زمینه روانی یا عصبی داشته باشد. بنابراین باید در دوره‌های مختلف زندگی شرایط روحی خود را بسنجید و برای حفظ سلامتی روان به اندازه سلامتی جسم کوشا باشید.

سخن پایانی

پرخوری عصبی یک عارضه عصبی است که برای تمام افراد در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. مراجعه به پزشک و تشخیص ریشه‌ای مشکلات عصبی و روانی همیشه بهترین راهکار است. اما با انجام راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد، می‌توانید به بهترین شکل این مشکل را کنترل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…