۵ روش برای کنترل استرس و مدیریت آن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه افراد در زندگی خود نوعی از اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند. گاها در برابر اضطراب، وارد حلقه‌ای از تفکرات بیش از حد می‌شویم و دائما به مسائل استرس‌زا فکر می‌کنیم.
روش های کنترل استرس

استرس نوعی از فشار روانی است که معمولا همه ما بارها آن را در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اگر شما هم این فشار روانی را تجربه کرده‌اید و به دنبال روش های کنترل استرس هستید، این مطلب از دلتامگ برای شما آماده شده‌ است. پیشنهاد می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

روش های کنترل استرس

اضطراب یک حس بسیار طبیعی است. درواقع استرس پاسخ مغز در برابر برخی اتفاقات است که امکان دارد برای ما خطرناک باشند. با استفاده از روش های کنترل استرس که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم می‌توانید این حس را کنترل و مدیریت کنید.

منشا استرس خود را بشناسید

راه‌های کم کردن اضطراب

حالات و روحیات خود را در طول روز بررسی کنید و هر زمان که احساس استرس داشتید، علت ایجاد آن و افکار و حالات روحی‌تان را یادداشت کنید. تمامی تعهدات، اولویت‌ها و وظایف خود را بر روی کاغذ بیاورید و در صورتی که هر یک از آن‌ها ضروری نیستند حذفشان کنید. با اینکار متوجه می‌شوید که منشا خیلی از استرس‌هایتان بیهوده است.

از دیگر روش های کنترل استرس مثبت اندیشی است

وقتی برای انجام کاری به خود مطمئن نیستید (مثلا برای ارائه مطلب یا جلسه با رییس خود) بهترین کار این است که به یک رویداد مثبت یا یکی از موفقیت‌های گذشته فکر کنید و در این حال، دائما موفقیت گذشته خود را به یاد آورید. تجربه‌های گذشته نشان داده‌اند که شما توانمند هستید.

نفس عمیق بکشید

دم و بازدم عمیق یکی ازبهترین کارهایی است که به شما برای غلبه بر اضطراب‌تان کمک می‌کند. وقتی استرس دارید ضربان قلب شما به سرعت افزایش پیدا می‌کند و شروع می‌کنید به نفس نفس زدن. اگر خود را مجبور کنید که به آرامی نفس بکشید، هر چقدر هم استرس داشته‌ باشید، آرامش پیدا خواهید کرد. سعی کنید هر دم ۳ ثانیه و هر بازدم نیز ۳ ثانیه طول بکشد.

مطلب پیشنهادی:  درمان نفخ و سوهاضمه با 4 ماده غذایی

ورزش و تحرک داشته باشید

ورزش راهی برای کاهش اضطراب

برای اینکه ضربان قلب خود را کنترل کنید، ورزش‌های هوازی انجام دهید ( پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا تنها ۲۰ دقیقه در روز و … ). فکر خود را رها کنید تا هورمون‌های استرس کاهش پیدا کنند. ورزش، هورمون اندورفین را افزایش می دهد (ماده شیمیایی مغز که حال شما را بهتر می‌کند). حتی ورزش سبک هم حال شما را بهتر می‌کند. بنابراین ورزش را جدی بگیرید. برای ورزش کردن حتما نیازی به باشگاه ندارید، همین که در روز اندک زمانی پیاده روی کنید یا کمتر یک جا بنشینید، به شما کمک خواهد کرد.

نتیجه‌گیری: استرس و اضطراب احساس‌های جدانشدنی زندگی انسان‌ها هستند. مخصوصا که سبک زندگی مدرن استرس را افزایش نیز داده است. این ما هستیم که باید تلاش کنیم در برابر اضطراب‌ها برخورد مناسب داشته‌باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

طرز تهیه نودل بی‌نظیر با سس مخصوص

در دستور زیر قرار است که رشته‌های نودل را همراه با سبزی‌هایی ازجمله هویج، سیر، پیازچه و جو…