گنج‌خیزترین غار ایران را می‌شناسید؟ + ویدیو

2
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا غارهای معروف ایران را می‌شناسید؟ از غارهای محبوب ایرانی چه چیزهایی می‌دانید؟ دلیل معروفیت غارهای ایرانی چیست؟ آیا تابه‌حال نام غار کلماکره را شنیده‌اید؟ فکر می‌کنید شهرت و محبوبیت بیش از حد این غار به چه دلیل است؟

غار کلماکره یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غارهای ایران است؛ اما این غار یک جاذبه توریستی یا تاریخی نیست؛ بلکه دلیل شهرت و محبوبیت آن چیز دیگری است. اگر می‌خواهید راز این غار معروف و محبوب را بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب با دلتامگ همراه بمانید.

غار کلماکره کجاست؟

در ایران روستاهای زیادی با نام روستای گنج وجود دارد که ماجراجویان بسیاری را به خود جذب می‌کنند. غار کلماکره یکی از عجایب جهان باستان و یکی از شش گنج بزرگ جهان است که در کوهی به نام مله در نزدیکی شهرستان پل‌دختر در استان لرستان واقع شده است. دهانه این غار در ارتفاع پنجاه‌متری کوه مله قرار گرفته است.

این غار در واقع یک خزانه مخفی از امپراتوری‌های باستانی ایران بوده است که در آن بیست گنج بسیار ارزشمند مختلف و اشیای عتیقه پیدا شده است. اشیای یافت شده در این غار به بیش از پنجاه‌هزار شی عتیقه و نفیس می‌رسید.

از آنجایی که ارتفاع دهانه غار بسیار بالا بود کسی توانایی وارد شدن به آن را نداشت. از طرف دیگر از هزاران سال پیش تا کنون مردم محلی معتقدند که کوه مله و غار عجیب آن یکی از ترسناک‌ترین مکان‌های نزدیک پل‌دختر است که خانه و کاشانه اجنه است.

در واقع هیچ فردی جرات نزدیک‌شدن به این غار را به‌خاطر رفت‌وآمد اجنه در آن نداشته است. صداهایی که از درون غار در تمام این سال‌ها شنیده می‌شده، این باور را در مردم ایجاد کرده که اجنه و شیاطین از این غار محافظت می‌کنند. به همین دلیل در تمام این سال‌ها کسی حتی جرات نزدیک‌شدن به غار را نداشت چه برسد به اینکه از روی کنجکاوی به درون غار سری بزند و از گنجینه درون آن باخبر شود.

دهانه غار کلماکره

غار کلماکره چگونه کشف شد؟

داستان از آنجایی شروع شد که در کوران انقلاب سال 1357 و اندکی پس از شروع جنگ تعدادی از مسئولان نفوذی با جعل امضای مقامات بلندپایه در تلاش برای خارج‌کردن برخی اشیای عتیقه و گنجینه‌های باستانی تخت جمشید از ایران بودند.

یکی از نگهبانان تخت جمشید که متوجه این قضیه می‌شود به‌سرعت به مقامات امنیتی اطلاع می‌دهد. مقامات امنیتی کشور نیز با دنبال‌کردن رد قاچاقچی‌ها به یک باند بسیار بزرگ قاچاق اشیای عتیقه در ایران می‌رسند.

مطلب پیشنهادی:  روی دستان خدا راه بروید!

این باند در یک خانه بزرگ در محله یوسف‌آباد تهران مخفی شده بودند که با یورش نیروهای امنیتی غافلگیر می‌شوند. در این یورش نیروهای امنیتی متوجه می‌شوند تمام اتاق‌ها و کل این خانه پانصدمتری مملو از اشیای عتیقه و گنجینه‌های ارزشمند ملی است.

عظمت اشیای مکشوفه به‌قدری بوده که کارشناسان زبده آثار تاریخی از دیدن شکوه و جلال این گنجینه‌ها تا مدتی مات و مبهوت به اشیای گران‌قیمت باستانی نگاه می‌کرده‌اند.

با پیگیری مسئولان و اعتراف دزدان، ماموران متوجه می‌شوند که تعداد کمی از اشیای یافت شده متعلق به تخت جمشید هستند و مابقی را در کوهی در پل‌دختر یافته‌اند! داستان گنج مخفی کوه کلماکره از آن به بعد بر سر زبان‌ها می‌افتد.

کاشف غار کلماکره

کاشف این غار پر از گنج یک شکارچی محلی به نام عزیز بازوند بوده است. عزیز غار معروف پر از گنج ایران را زمانی پیدا می‌کند که در تعقیب یک بز کوهی بوده است. او حیوان را تا زمانی که به درون غار می‌رود دنبال می‌کند و این‌گونه با کوهی از گنجینه‌های باستانی و کوزه‌های پر از سکه طلا مواجه می‌شود؛ اما به دلیل ترس از وجود اجنه به‌سرعت مکان را ترک می‌کند.

پس از این ماجرا با دهان‌به‌دهان چرخیدن گفته‌های عزیز درباره چیزی که درون غار دیده بود، سیل قاچاقچیان به این غار روانه می‌شوند و به‌سرعت تمام اشیای گران‌بهای درون غار به یغما می‌رود.

گردشگری بی رویه در غار کلماکره

سخن آخر

در حال حاضر تمام گنجینه یافت شده در غار کلماکره که در موزه‌های ایران نگهداری می‌شوند، از دست قاچاقچیان نجات پیدا کرده‌اند. این گنج‌ها متعلق به سلطنت عیلامی‌ها، مادها و هخامنشیان هستند. اینکه آیا در این غار هنوز هم گنجی وجود دارد یا خیر سوالی است که خیلی‌ها به دنبال آن رفته‌اند؛ اما با محافظت شدید از این غار مواجه شده‌اند. کسی دیگر نمی‌داند آیا درون غار هنوز هم می‌توان اشیای باستانی پیدا کرد یا تمام آن‌ها به یغما رفته است. امروزه این غار تنها یک مکان تفریحی است که بسیار مورد توجه غارنوردان قرار گرفته است.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    30 شهریور 1402 در 3:51 ب.ظ

    عالی‌وشگفت‌انگیز

    پاسخ

  2. امیر

    31 شهریور 1402 در 1:05 ق.ظ

    دست شما نویسنده و محقق گنجینه های ایرانی در مورد این مطالب درد نکنه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…