آیا ارث بردن برادرشوهر با وجود همسر متوفی امکان دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات چالشی بین خانواده‌ها مسئله ارث و میراث است. ارث دارای نکات بسیار زیادی است که در قانون مدنی ایران به آن‌ها پرداخته شده است.
ارث بردن برادرشوهر

ارث بردن برادرشوهر از جمله موضوعاتی است که برخی از خانم‌ها از ما سؤال می‌کنند که آیا برادرشوهر با وجود همسر متوفی از برادر خود ارث می‌برد؟ در این مطلب از در دلتا مگ به این موضوع می‌پردازیم.

شرایط انتقال ارث به وراث

  • حتماً از متوفی اموالی بر جای مانده باشد.
  • باید بین متوفی و وارث رابطه خویشاوندی سببی یا نسبی وجود داشته باشد.
  • کسی که اموالی دارد باید حتماً فوت کرده باشد و وارث در هنگام مرگ او زنده باشد.
  • موانع انتقال ارث وجود نداشته باشد.

موانع انتقال ارث 

  • قتل: اگر شخصی مورث خود را ازروی‌عمد به قتل برساند، از ارث محروم می‌شود.
  • لعان: لعان به معنای لعنت‌کردن است و در اصطلاح فقهی بدین معناست که اگر زن و مردی به یکدگر نسبت زنا دهند آن زن یا مرد برای همیشه بر یکدیگر حرام می‌شوند. لعان زن و شوهر از یکدیگر مانع ارث‌بردن آن‌ها از هم می‌شود. فرزندی هم که مورد نفی و لعان پدر خود واقع شده از او ارث نمی‌برد.
  • اگر وارث کافر باشد، از مورث خود ارث نمی‌برد.
  • ولد زنا (فرزند نامشروع): فرزند نامشروع از پدر و مادر و اقوام آن‌ها ارث نمی‌برد.

موانع انتقال ارث 

طبقات ارث

طبق ماده 862 در قانون مدنی، وراث شامل سه‌طبقه می‌شوند:

  • طبقه اول: پدر و مادر، فرزندان و نوه‌ها و نتیجه‌ها
  • طبقه دوم: پدربزرگ و مادربزرگ، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها؛ بنابراین برادرشوهر در این طبقه قرار داشته و ارث بردن برادرشوهر طبق این ماده است.
  • طبقه سوم: عمه‌ها، عموها، دایی‌ها، خاله‌ها و فرزندان آن‌ها

ارث بردن برادرشوهر

طبق قانون اگر کسی که فوت شده در طبقه اول وراث او کسی باقی نمانده باشد، یعنی پدر و مادر و اولاد وی زنده نباشد، در این صورت ارث به طبقه دوم رسیده و پدربزرگ، مادربزرگ، برادر و خواهر و همچنین اگر آنان در قید حیات نباشند، فرزندان آن‌ها ارث می‌برند.

مطلب پیشنهادی:  این وام‌ها احتیاجی به آوردن ضامن ندارند

بنابراین، زمانی برادرشوهر از برادر خود ارث می‌برد و ارث بردن برادرشوهر زمانی است که نه از طبقه اول وراث کسی مانده باشد، نه پدربزرگ و مادربزرگ آنان در قید حیات باشند.

این نکته در ماده ۸۶۳ قانون مدنی بدین شرح مورد تأکید قرار گرفته است: وراث طبقه بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثان طبقه قبل کسی نباشد؛ بنابراین اگر شخص فوت شده اولاد نداشته باشد و خواهر و برادر مادری داشته باشد، سهم آنان یک‌سوم از ارث خواهد بود که بین خواهر و برادر به‌تساوی تقسیم می‌شود.
اگر وارث متوفی، فقط یک خواهر باشد تمام ارث به او می‌رسد، همچنین اگر تنها برادر باشد، همه‌ ارث سهم او خواهد شد و اگر چند برادر یا چند خواهر باشند، به طور مساوی بین آنان تقسیم می‌شود.

ارث بردن برادرشوهر

اگر برادر و خواهر باشند به برادران دوبرابر هر خواهر ارث خواهد رسید؛ بنابراین اگر متوفی همسر و برادر داشته باشد، ارث بردن برادرشوهر در کنار همسر متوفی پابرجا است.
اگر متوفی برادر و خواهر پدری داشته باشد و همچنین برادر و خواهر مادری هم داشته باشد دیگر به برادر و خواهر مادری وی ارثی از او نمی‌رسد.

در این شرایط ارث بین خواهر و برادر پدری او به نسبت برادر دوبرابر خواهر خواهد رسید؛ اما اگر از ناحیه پدر او هیچ خواهر و برادری نداشته باشد، ارث به خواهر و برادر مادری او می‌رسد؛ بنابراین در نهایت باید گفت ارث بردن برادرشوهر طبق قانون وجود داشته؛ اما دارای شرایطی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …