این وام‌ها احتیاجی به آوردن ضامن ندارند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد به دلیلی نداشتن ضامن نمی‌توانند وام بگیرند و به همین علت دچار مشکل می‌شوند. حالا راهکار این موضوع چیست؟
آوردن ضامن

آوردن ضامن یکی از معضلاتی است که افراد هنگام دریافت وام با آن روبه‌رو می‌شوند. حالا نمایندگان مجلس تصویب کردند که دادن تسهیلات و وام به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی خُرد و کوچک صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و اخذ سفته از متقاضی انجام شود و در واقع این مشاغل احتیاجی به آوردن ضامن برای دریافت وام نداند. همراه دلتامگ باشید.

وام چیست؟

وام در واقع نوعی قرض است که در آن فرد یا مؤسسه وام‌دهنده مقداری پول نقد را در ازای سودی ثابت و مشخص به وام‌گیرنده پرداخت می‌کند. انواع وام‌های مختلفی وجود دارد که نحوه محاسبه سود و زمان بازپرداخت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. البته یک چارت و تعریف کلی برای سیستم وام در ایران وجود دارد که اکثریت وام‌ها از آن تبعیت می‌نمایند.

وام در واقع نوعی قرض است که در آن فرد یا مؤسسه وام‌دهنده مقداری پول نقد را در ازای سدی ثابت و مشخص شده، به وام‌گیرنده می‌دهد. وام‌ها دارای انواع مختلفی هستند که نحوه محاسبه سود و زمان بازپرداخت آن‌ها با هم متفاوت است. البته یک چارت و تعریف کلی برای سیستم وام در ایران وجود دارد که اکثریت از آن پیروی می‌کنند. انواع وام شامل موارد زیر می‌شود:

  • وام ازدواج
  • وام مسکن
  • وام خرید کالا
  • وام خرید خودرو
  • وام خودروی فرسوده
  • وام مضاربه
  • وام جعاله

وام چیست؟

در این سیستم فرد یا مؤسسه وام‌دهنده که معمولاً بانک است، در ازای دریافت ضمانتی مانند چک، فیش حقوقی، سند خانه، زمین یا خودرو یا موارد دیگر مبلغی را به‌عنوان قرض به فرد وام‌گیرنده پرداخت می‌کند.

بازپرداخت اصل وام و سود آن به‌صورت اقساطی در قسط‌هایی که معمولاً ماهانه تنظیم و فرد وام‌گیرنده نیز متعهد می‌شود که در زمان‌های مشخص نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کند.

انواع وثیقه بانکی برای گرفتن وام

به‌طورکلی به ملک یا انواع دیگری از دارایی‌ها که فرد وام‌گیرنده به وام‌دهنده جهت امنیت و اطمینان نسبت به برگرداندن وام داده می‌شود، وثیقه گفته می‌شود. اگر وام‌گیرنده پرداخت وام را متوقف کند، وام‌دهنده می‌تواند از وثیقه جهت جبران زیان مالی خود بهره‌مند شود.
وثیقه‌های معمول در ایران دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:

  • اموال منقول (مانند ضمانت‌نامه‌های بانکی، سپرده‌ها، اوراق مشارکت و سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار)
  • اموال غیرمنقول (مانند املاک مسکونی، اداری و تجاری)
  • اسناد تجاری (مانند چک و سفته و برات) است.
مطلب پیشنهادی:  مراحل ساخت طبقه اضافی بر روی ساختمان

همه افرادی که به دنبال گرفتن وام هستند، دنبال آوردن ضامن نیز هستند حالا دراین‌رابطه باید بگوییم یکی از مرسوم‌ترین و بهترین ضمانت‌های بانکی استفاده از چک است که در این مورد بانک یک فقره چک را از وام‌گیرنده و ضامنین دریافت می‌کند. ضامن موردنظر می‌تواند از کارمند رسمی دولت، کاسب دارای پروانه کسب یا مشتری خوش‌حساب و مورداعتماد بانک باشد.

آوردن ضامن برای کسب‌وکارهای کوچک

آوردن ضامن برای کسب‌وکارهای کوچک

علی‌رغم اینکه قبل‌تر دبیر ستاد مشاغل خانگی اعلام کرده بود، برای گرفتن تسهیلات ۱۵۰ میلیون‌تومانی مشاغل مستقل خانگی یک ضامن کفایت می‌کند؛ اما در روند بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب شد که وام‌های مشاغل خانگی از آوردن ضامن معاف شوند.

همیشه یکی از مشکلات صاحبان مشاغل خانگی بحث آوردن ضامن بوده است که در روزهای اخیر نمایندگان مجلس برخی از مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تصویب کردند که اعطای تسهیلات به متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی خُرد صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و اخذ سفته از متقاضی انجام شود.

در ابتدا نمایندگان مجلس به بررسی تبصره ۴ بند «پ» ماده ۶ لایحه برنامه هفتم توسعه ذیل فصل «اشتغال» ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس پرداختند که طبق رأی گذاشته شد و با موافقت دولت و کمیسیون تلفیق مجلس که به تصویب نمایندگان رسید به شرح زیر است:

فصل اشتغال؛ ماده ۶ بند «پ» تبصره ۴ بیان می‌دارد: دادن تسهیلات به متقاضیان ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خرد خانگی صرفاً بر مبنای اعتبارسنجی و با اخذ سفته از متقاضی انجام می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…