چگونه هنگام اجاره کردن خانه ضرر نکنیم؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
این روزها با بالارفتن قیمت خرید خانه، اکثر افراد ترجیح می‌دهند که اجاره‌نشین شوند؛ اما نکته مهم آن است که شما باید اطلاعات کافی پیرامون اجاره‌کردن خانه داشته باشید تا هنگام نوشتن قرارداد، ضرر نکنید.
نکات مهم هنگام اجاره کردن خانه

برخی از افراد فکر می‌کنند که آگاهی از قوانین اجاره کردن خانه برای مستأجران ضرورت چندانی ندارد و فقط موجر باید از این قوانین اطلاع داشته باشد. درصورتی‌که این تصور بسیار نادرستی است، زیرا اجاره‌خانه یک موضوع مهم و دوطرفه است که مسائل مربوط به آن را هر دو طرف قرارداد باید بدانند. همراه دلتامگ باشید.

نکات مهم هنگام اجاره کردن خانه

ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا چگونه هنگام اجاره کردن خانه دچار ضرر نشوید.

در نوشتن قرارداد اجاره کردن خانه به جزئیات توجه کنید

یکی از موضوعات مهمی که باید بدانید آن است کخ جزئیات یک قرارداد هم دارای اهمیت بالایی است. متأسفانه هنگام نوشتن قرارداد افراد به کلیات توجه می‌کنند و به جزئیات دقتی ندارند. بهتر است هر چیزی که ممکن است در آینده باعث اختلاف شود را از قبل پیش‌بینی کرده و در اجاره‌نامه درج کرد تا در آینده میان دو طرف قرارداد اختلافی ایجاد نشود.

دو شاهد برای امضای سند اجاره

اگر دو شاهد اجاره‌نامه را امضا کنند، شما راحت‌تر می‌توانید موارد قانونی را پیگیری کنید. زمانی که دو شاهد اجاره‌نامه را امضا می‌کنند، طرف ناراضی هنگام بروز اختلاف نیازی به مراجعه به دادگاه ندارد بلکه می‌تواند با ارائه‌دادن اجاره‌نامه، به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

برای بازپس‌گیری ودیعه یا رهن زمان تعیین کنید

یکی از نکات مهم برای اجاره کردن خانه موضوع ودیعه است که مستأجر بعد از بستن قرارداد، به موجر داده است. بعد از پایان قرارداد، موجر موظف به پرداخت و پس دادن پول پیش به مستأجر است.

ممکن است این مدت‌زمان طول بکشد؛ بنابراین، در اجاره‌نامه در مورد زمان دقیق پس‌گرفتن ودیعه به توافق برسید و آن زمان را در قرارداد ذکر کنید. علاوه بر این، برای تأخیر موجر در پس‌دادن ودیعه تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌آورید.

همان‌طور که موجر می‌تواند در صورت پرداخت اجاره‌بها جریمه‌ای تعیین کند، مستأجر هم می‌تواند برای تسخیر بازپرداخت ودیعه جریمه بگذارد. البته لازم است که بدانید اگر قرار است چنین جریمه‌ای را تعیین کنید، باید در قرارداد اجاره درج شود. علاوه بر این، میزان جریمه تعیین شده باید معقول باشد تا بتوان آن را به‌صورت قانونی پیگیری کرد.

مطلب پیشنهادی:  مجازات شلاق برای رابطه نامشروع

برای بازپس‌گیری ودیعه یا رهن زمان تعیین کنید

قبل از دریافت ودیعه هیچ فرمی را مبنی به دریافت آن امضا نکنید

هرگز به دلیل اعتماد یا تعارفات معمول فرمی را زودتر از موعد امضا نکنید. تا زمانی که ودیعه را به‌صورت تمام‌وکمال دریافت نکردید، هیچ بندی را مبنی بر اینکه رهن را باز پس گرفته‌اید، امضا نکنید.

ملکی را اجاره کنید که تا شروع زمان اجاره شما تخلیه شده باشد

یکی از مشکلاتی که مستأجران با آن روبه‌رو هستند، اجاره کردن خانه ای است که در آن مستأجر دیگری زندگی می‌کند و آن مستأجر به دلایل مختلف مثل پیدانکردن ملک یا خانه جدید، پرداخت‌نکردن ودیعه کامل توسط موجر و … ملک تخلیه نشود. در این زمان شما بلاتکلیف می‌مانید. پس بهتر است از تخلیه کامل ملک یا خانه در زمان تعیین شده مطمئن شوید.

دریافت رسید پرداخت‌های مشترک ساختمان

زمانی که  پرداخت‌هایی در ساختمان انجام می‌شود و مدیر ساختمان مسئول جمع‌آوری و پرداختن آن‌ها است، در ازای پرداخت مبالغ رسیدی معتبر از مدیر ساختمان دریافت کنید تا در آینده کسی نتواند ادعا کند که شما هزینه‌های مشترک ساختمان را پرداخت نکرده‌اید.

دریافت رسید پرداخت‌های مشترک ساختمان

از سند مالکیت موجر مطمئن شوید

شما باید قبل از بستن قرارداد اجاره کردن خانه سند مالکیت معتبر صاحب‌ملک را ببینید. این حق شما است که باید آن را جدی بگیرید تا بعداً ضرر نکنید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…