شروط غیرمنطقی اجاره

3
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این روزها درخواست شروط غیرمنطقی برای اجاره توسط صاحب‌خانه‌ها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است.
شروط غیرمنطقی اجاره

با افزایش قیمت مسکن در کشور، خرید خانه برای بسیاری از افراد سخت شده است و به اجاره‌نشینی روی آوردند. این روش سکونت، مزایا و معایبی دارد که قبلا به آن اشاره کرده‌ایم. اما بعضی افراد که خانه خود را اجاره می‌دهند، یک‌سری شروط غیرمنطقی برای مستاجران می‌گذارند که با عقل جور در نمی‌آید.

با دلتا مگ همراه باشید تا آگاهی شما درباره این شروط بیشتر شود.

اجاره منزل

شروط غیرمنطقی در اجاره را بشناسید

  • دریافت اجاره به شکل دلار و سکه: بعد از نوسانات زیادی که در بازار ارز ایجاد شد، بعضی از صاحب‌خانه‌ها تصمیم گرفتند که اجاره را به دلار یا سکه دریافت کنند و این موضوع را در قرارداد اجاره نیز درج کنند. این موضوع فقط شامل مناطق گران‌قیمت نبوده و حتی در مناطق ارزان قیمت مثل مناطق جنوبی تهران نیز دیده شده است.
  • دریافت اجاره کامل: بسیاری از صاحب‌خانه‌ها در ابتدای سال از مستاجر درخواست می‌کنند تا به‌صورت یک‌جا اجاره را پرداخت کنند. از آنجایی‌که این درخواست برای خیلی از مستاجرها غیرمنطقی و سخت است، این پیشنهاد را قبول نمی‌کنند.

باطل کردن قرارداد

  • دریافت چک ضمانت اجاره: شاید بین شروط ذکرشده، این شرط واقعا منطقی باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و مردم، بسیاری از صاحب‌خانه‌ها نگران هستند که ممکن است مستاجر از پس پرداخت برنیاید، به همین منظور استفاده از چک ضمانت اجاره متدوال شده است. در واقع این چک خیال دو طرف را راحت می‌کند.
  • داشتن فرزند: داشتن یا نداشتن فرزند از نمونه‌های دیگری است که برای بعضی از مستاجران مشکل ایجاد کرده‌ است. به‌عبارتی بعضی از صاحب‌خانه‌ها داشتن فرزند را به‌دلیل سروصدای زیاد و شلوغی قبول نمی‌کنند.
مطلب پیشنهادی:  چرا منازل مسکونی را بیمه کنیم؟

فسخ قرارداد اجاره

در بالا غیرعادی‌ترین شروط را ذکر کردیم اما یک‌سری شرط‌‌ های دیگر مثل مذهبی‌بودن یا باکلاس‌بودن مستاجر نیز وجود دارد. همانطور که ذکر شد بسیاری از این شرایط از عرف بازار خارج بوده و اصلا برای مستاجران منطقی نیست. با این حال برای این موارد منع قانونی وجود نداشته و هر صاحب‌خانه‌ای با توجه به شرایط و منفعت خود شروطی برای مستاجران می‌گذارد.

پذیرش یا عدم پذیرش؟

پذیرش یا عدم پذیرش این شروط برعهده‌ی خود مستاجر است اما این نکته را فراموش نکنید که اگر این شروط توسط تعداد زیادی از مستاجران پذیرفته شود، به مرور زمان عادی شده و شرایط زندگی برای مستاجران سخت‌تر خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «در هنگام اجاره ملک حتما به این نکات توجه کنید!» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    1 فروردین 1401 در 2:44 ب.ظ

    صاحبخنها در جمع حرام خوری میکنند بلخره جاوه پیچ خم هم داره امید به خدا جناب ریس جمهور جواب باید بده عید همه هم وطنان مبارک اقای صاحب خانه با همون دست بگیری با همون وست میدی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      6 فروردین 1401 در 10:39 ق.ظ

      با سلام و تبریک سال نو ، ان شائله برای همه خیر و خوشی و برکت باشه.

      پاسخ

      • اکرم فیض آبادی

        7 فروردین 1401 در 12:42 ب.ظ

        ممنون از لطف شما

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…