در هنگام اجاره ملک حتما به این نکات توجه کنید!

2
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رشد چشمگیر قیمت مسکن در تهران و شهرهای دیگر باعث روی‌آوردن مردم به اجاره‌نشینی شده‌است. از این رو مالکان و مستاجران باید تلاش کنند تا با رعایت تمام نکات لازم، مشکلات را به حداقل برسانند.

اجاره ملک موضوعی است که در چند سال اخیر به‌علت شرایط مسکن و گرانی بیش از حد بر سر زبان‌ها افتاده است. به همین دلیل بسیاری از مالکان تصمیم گرفته‌اند با توجه به قیمت خرید خانه، املاک خود را برای اجاره بگذارند. در همین راستا برای رهن و اجاره املاک نکات مهمی وجود دارد که رعایت آن‌ها فقط به مستاجر محدود نمی‌شود و مالکان هم باید آن‌ها را در نظر داشته باشند.

در مجله ملکی دلتا به مهم‌ترین نکاتی خواهیم پرداخت که مالکان هنگام اجاره ملک باید رعایت کنند.

عقد قرارداد را در مشاور املاک مجاز انجام دهید

تعداد زیادی از مالکان و مستاجران با هدف اینکه هزینه اضافی برای عقد قرارداد نپردازند، یک قولنامه صوری میان خود امضا می‌کنند. با اینکه در صورت نبود مدرک دیگر، این قولنامه صوری می‌تواند مستند باشد، اما زمان دریافت اجاره بهای ماهیانه، زمان تخلیه در سررسید قولنامه یا حتی دریافت خسارت، ممکن است برای مالک مشکلاتی بوجود آید. پس به نفعتان است که قرارداد خود را در یک مشاور املاک رسمی ثبت کنید.

ثبت تمام جزئیات موردنظر

برای اینکه در آینده دچار مشکل نشوید، همان ابتدا تمام جزئیات خاص مانند سلامت خانه و تجهیزات تحویل داده شده به مستاجر، دریافت چک در ازای اجاره بهای هر ماه، دریافت خسارت در صورت خرابی خانه یا تجهیزات آن، مشترک بودن قبوض و … را حتما در قرارداد مربوطه قید کنید.

مطلب پیشنهادی:  دردسرهایی در قرارداد اجاره

مشخص کردن هزینه تعمیرات

مشخص‌کردن هزینه تعمیرات احتمالی و هزینه‌های عمومی از موارد مهمی است که هنگام اجاره ملک باید در مورد آن به توافق کامل برسید. به نفع شما است که در همات ابتدا مشخص کنید که در صورت نیاز به تعمیرات، پرداخت هزینه‌ها با چه کسی است.

آماده کردن ملک مورد اجاره و تحویل آن

نکته‌ مهمی که مالکان باید به آن توجه کنند این است که صرفا به ملک خود به‌عنوان یک منبع درآمد نگاه نکنند و هزینه‌های ضروری را برای ملک خود پرداخت کنند و خانه را آماده و بدون مشکل به مستاجر تحویل دهند.

فروش ملک اجاره‌ای

تعمیرات ضروری ملک بر عهده مالک و تعمیرات جزئی با مستاجر است. در صورتی‌که مالک، پرداخت هزینه‌ها را برعهده نگیرد، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مالک شکایت کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «در پیش خرید آپارتمان این نکات را فراموش نکنید!» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر، مطلب «در هنگام اجاره ملک حتما به این نکات توجه کنید!» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:41 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …