مجازات شلاق برای رابطه نامشروع

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شلاق یکی از مجازات‌هایی است که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. بسته به نوع جرم، مجرم محکوم به شلاق می‌شود اما همه افراد محکوم به مجازات شلاق نمی‌شوند.
مجازات شلاق برای رابطه نامشروع

یکی از سؤالاتی که بسیار پرسیده می‌شود آن است که آیا مجازات شلاق برای رابطه نامشروع در نظر گرفته می‌شود؟ یقیناً همه جرائم مجازات شلاق را ندارند و حسب مورد به سایر مجازات‌های قانونی و یا شرعی محکوم می‌شوند؛ اما ما در این مطلب از دلتامگ به این موضوع می‌پردازیم که آیا مجازات رابطه نامشروع شلاق است؟

مجازات شلاق برای رابطه نامشروع

در پاسخ به این سؤال که در بالا ذکر کردیم باید بگوییم مجازات شلاق برای رابطه نامشروع در نظر گرفته شده است و مجازات این جرم شلاق است. این موضوع صراحتاً در ماده 637 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. زن و مردی که فاقد علقه زوجیت هستند، در صورتی که با هم رابطه داشته باشند، هر دوی آن‌ها حسب مورد برایشان مجازات شلاق در نظر گرفته شده است.

حکم شلاق برای رابطه نامشروع، تعزیری است به این معنا که امکان تغییردادن این مجازات وجود دارد. تبدیل مجازات شلاق به مجازات نقدی یا تخفیف مجازات از جمله تغییرات قابل‌اعمال در تعزیر جرم رابطه نامشروع است.

مجازات شلاق برای رابطه نامشروع تنها مجازاتی است که قانون‌گذار برای این جرم در نظر گرفته است البته اگر این رابطه به دخول و رابطه جنسی ختم شود، اجرای حد زنا امکان‌پذیر است.

مجازات شلاق

حتی درصورتی‌که رابطه نامشروع به‌صورت زنا باشد، در مواردی که زنا غیر محصنه باشد، شلاق حدی اجرا می‌گردد. مجازات شلاق هم برای مرد و هم زن که با یکدیگر رابطه نامشروع داشته‌اند، تعیین می‌شود.

البته طبق قانون اگر این رابطه با عنف و اکراه باشد و همچنین ثابت شود که خانم با زور اقدام به برقراری رابطه با مرد نامحرم کرده است، به‌نحوی‌که مکره و در اکراه بودن زن ثابت شود، تنها مرد تعزیر شده و اجرای حکم شلاق برای زن منتفی است.

اجرای احکام کیفری، شرایط و مقررات خاص خود را دارند و ازاین‌رو شلاق نیز به دلیل اهمیتی که نحوه اجرای این مجازات دارد، آیین‌نامه مخصوصی دررابطه‌با آن تدوین شده است که حتماً اجرای شلاق باید به همان ترتیب و شیوه تعیین شده اجرا شود.

اجرای حکم شلاق چه شرایطی دارد؟

همان‌طور که بیان کردیم مجازات شلاق برای رابطه نامشروع تعیین شده است و تعداد آن نیز تا 99 ضربه خواهد بود. البته این امکان وجود دارد که فردی تظاهر به رابطه نامشروع کند که برای این عمل مجازات دیگری تعیین شده است.

مطلب پیشنهادی:  مهمترین ریسک های حقوقی خریدار و فروشنده در معاملات ملکی چیست؟

تظاهر به عمل حرام مانند رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی بیان شده و دارای مجازات شلاق است. طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مجازات این جرم تا ۷۴ ضربه شلاق است.

در این بخش قصد داریم که شرایط اجرای حکم شلاق را بررسی کنیم.

اختیار تعیین تعداد ضربات شلاق برای اجرا در مورد جرم رابطه نامشروع با قاضی است و اجراکنندگان حکم موظف هستند که همان تعداد تعیین شده از طرف دادگاه را در زمان اجرای حکم شلاق لحاظ کنند. همان تعداد شلاق در حکم صادره نه کمتر و نه بیشتر باید اجرا گردد که البته نحوه شلاق‌زن و اجرای حکم آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

اجرای حکم شلاق چه شرایطی دارد؟

برای اجرای این حکم باید قبل از آن یک‌سری اقدامات لازم انجام شود. در این جرم زمانی دادگاه متهم یا متهمین را محکوم به شلاق می‌کند که رابطه نامشروع از سمت آن‌ها انجام شده باشد. بدین صورت که متهم واقعاً مرتکب رابطه شده و این موضوع از طریق دلایلی مانند شهادت شهود به اثبات برسد.

شرایط اجرای مجازات شلاق برای رابطه نامشروع زمانی فراهم است که دادگاه علم و یقین به ارتکاب جرم رابطه منافی عفت داشته باشد و ازاین‌رو حکم این مجازات نیز صادر شده و مهم‌تر آن به مرحله قطعیت رسیده باشد. مهم‌ترین شرط در اجرای تمامی احکام کیفری از جمله شلاق، این است که حکم صادره از طرف دادگاه حتماً

قطعیت‌یافتن احکام دادگستری نیز به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد و رایج‌ترین روش آن است که درخواست تجدیدنظرخواهی و سایر روش‌های اعتراضی نسبت به‌حکم اعلام نشود تا با انقضای مهلت اعتراض، پرونده برای اجرا به واحد اجرای احکام دادسرا ارسال شود.

گفتنی است که اگر در پرونده شکایت رابطه نامشروع، دلیل قطعی و موجهی مبنی بر ارتکاب رابطه وجود نداشته باشد و ازاین‌رو قاضی نیز در نهایت حکم برائت متهم را صادر نماید، طبیعتاً به سبب آن که حکم مجازات این جرم یعنی شلاق صادر نشده است، امکان اجراشدن حکم وجود ندارد.

تعداد کلمات مطلب: 687

یک نظر

  1. عباس

    23 مهر 1402 در 6:46 ق.ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید و آموزنده 🙏👌🙏👌🙏 عباس آقا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…