آنچه که باید در مورد رهن کامل مسکن بدانید!

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طی سال‌های اخیر قیمت مسکن آنقدر افزایش داشته که اکثر مردم توانایی خرید خانه را نداشته و به اجاره‌نشینی روی آوردند.
رهن کامل خانه چیست؟

رهن کامل مسکن یکی از انواع اجاره‌نشینی است که امروزه بسیار رایج شده است. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم.

رهن کامل مسکن چیست؟

رهن کامل مسکن نوعی اجاره است که مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را تحت عنوان ودیعه یا رهن در اختیار صاحب‌خانه قرار می‌دهد.

معمولا مقدار آن از مبلغ اجاره بیشتر بوده و با توجه به عواملی مانند منطقه‌ خانه مسکونی، سن خانه و .. تعیین می‌شود. مستاجر پس از پرداخت رهن کامل، دیگر ملزم به پرداخت ماهانه اجاره نبوده و این مبلغ تا پایان قرارداد نزد صاحب‌خانه می‌ماند.

معمولا پس از اتمام قرارداد، صاحب‌خانه موظف به برگرداندن تمام و کمال مبلغ رهن به مستاجر است.

رهن کامل

مزایا و معایب رهن کامل مسکن

رهن کامل مسکن مانند شیوه‌های دیگر اجاره‌نشینی، مزایا و معایب خودش را دارد که در ذیل به آن می‌پردازیم.

در نگاه اول شاید این نوع اجاره به نفع مستاجر باشد چون دیگر نیازی به پرداخت ماهانه‌ اجاره ندارد و از طرفی در انتهای قرارداد پولش به او برگردانده می‌شود. اما در این شیوه، بعد از اتمام قرارداد ممکن است صاحب‌خانه توانایی برگرداندن پول شما را بطور کامل نداشته باشد که در اینصورت دست شما برای تمدید قرارداد باز است.

اما گاهی ممکن است در اواسط قرارداد شما بعنوان مستاجر از شرایط محل زندگی، همسایه‌ها و .. راضی نبوده و خواهان ترک آن محل باشید. ولی به دلیل اینکه صاحب‌خانه پول کامل را بصورت نقد ندارد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

پس قبل از عقد قرارداد رهن کامل از هر نظر، خانه‌ موردنظر را بررسی کنید چون معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به عقد قرارداد اجاره دارد.

از معایب دیگر این نوع اجاره‌نشینی، بالا بودن مبلغ درخواستی توسط مالکان برای رهن است که غیرمنطقی بوده و مستاجران را پشیمان می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

رهن کامل مسکن و مزایای آن

قیمت رهن کامل مسکن چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین قیمت رهن کامل مسکن بر عهده‌ مالک بوده و به عواملی مانند وضع بازار مسکن، وضعیت اقتصادی کشور، سن ملک مورد نظر، نرخ سود بانکی، منطقه ملک و… بستگی دارد.

بطور کلی شرایطی که برای رهن کامل خانه در نظر می‌گیرند به این صورت است که قیمت رهن کامل با توجه به سن ملک و زمانی که از ساخته شدن آن می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. به عبارت دیگر اگر خانه موردنظر نوساز باشد; یک چهارم و هرچه از عمر خانه بیشتر بگذرد و قدیمی‌تر باشد، نزدیک به یک ششم می‌شود.

رهن کامل مسکن، به نفع یا ضرر شما!

معمولا افراد برای دور شدن از استرس پرداخت ماهانه اجاره به سراغ شیوه رهن کامل می‌روند. ولی نکته‌ای که درباره این شیوه وجود دارد این است که به‌علت مبالغ بالا برای رهن، انتخاب‌های شما محدود شده و شاید مورد خوبی نصیب شما نشود. فراموش نکنیم که این موضوع به وضع بازار مسکن هم وابسته است.

این نکته را فراموش نکنید که گرچه برای آن عرف وجود دارد، اما اصرار نداشته باشید که حتما به قیمت عرف بازار، خانه‌ای را رهن کامل کنید. گاهی اوقات ممکن است هرچقدر هم که چانه بزنید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه‌ عرف بازار کم نشود.

پیشنهاد مطلب: «عرضه رهن کامل در بازار مسکن افزایش یافت» را در دلتا مگ بخوانید.

2 دیدگاه

  1. […] مطالعه: مطلب «آنچه که باید در مورد رهن کامل مسکن بدانید!» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      28 اسفند 1400 در 2:41 ب.ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …