دشت لار، دشت شقایق‌های وحشی ایران

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از زیباترین و رویایی‌ترین مناظری که می‌توانید در ایران ببینید دشتی بین مازندران و تهران است که به دشت لار شناخته می‌شود. اینجا تکه‌ای از بهشت است که در دامنه کوه همیشه استوار دماوند گسترده شده است.

دشت لار یا دشت شقایق‌های وحشی ایران، دشتی سرسبز و جادویی در دامنه کوه دماوند است که بین تهران و دماوند واقع شده است. دلتامگ در این مقاله سفری کوتاه و جذاب به دشت شقایق‌های ایران داشته است، با ما همراه شوید.

دشت لار کجاست؟

شهرستان آمل در استان مازندران، شهرستانی است که طبق آخرین تقسیمات جغرافیایی، دشت زیبای شقایق‌های وحشی ایران را در دل خود جا داده است. شهر لاریجان از شمال و شمال غرب همسایه این دشت پهناور و لواسانات شهرستان شمیران تهران از جنوب و جنوب غربی به همسایه این دشت شگفت‌انگیز هستند. عنوان پارک ملی لار نامی است که از سال 1354 بر این دشت سرسبز پر از گل نهاده‌اند.

به همین دلیل همه باور دارند زیباترین مرز در بین استان‌های ایران، متعلق به مرز بین استان تهران و مازندران است که دامنه پر از شقایق کوه دماوند آن‌ها را از هم جدا کرده است. در این مقاله نیز سفر یک روزه تابستانی اطراف تهران داشته باشید.

آبشار سفیدآب لار

جاهای دیدنی دشت لار

این دشت در بهار در زیباترین و رویایی‌ترین حالت ممکن خود است. شقایق‌های زیبا و قرمز رنگی‌ که جلوه‌ای حیرت‌انگیز به این دشت می‌بخشند در فصل بهار در سراسر این دشت زیبا گسترده می‌شوند.

در هر فصلی که به این دشت سفر کنید با جاذبه‌های شگفت‌انگیزی مواجه خواهید شد. رودهایی زلال مانند لار که معروف‌ترین رود این منطقه است، ورارود، سفید آب، دیو آسیاب و الرم رودهایی هستند که زیبایی چشم‌نوازی به این دشت می‌بخشند.

از طرفی چشمه‌های بزرگ و کوچک بسیاری را نیز می‌توان در جای‌جای این دشت جادویی دید. چشمه آبشار سفید آب که با نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود، یکی از بی‌نظیرترین چشمه‌های این منطقه با آب زلال و گواراست.

مطلب پیشنهادی:  عجیب ترین مکان های دنیا با اتفاق‌های غیر قابل باور + ویدیو

یکی از جاهای دیدنی مازندران سد و دریاچه لار است که هرچند بخشی از پارک ملی لار محسوب نمی‌شوند؛ اما به‌خاطر نزدیکی به این منطقه می‌توانند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های این دشت محسوب شوند. سد لار آب آشامیدنی و آب کشاورزی تهران تولید می‌کند و منبع تولید برق پایتخت ایران از سال 1361 تا به امروز است.

بهترین فصل رفتن به دشت لار

دشت شقایق‌های سرخ دماوند یا پارک ملی لار در هر فصلی زیبا و جذاب است. اگر دلتان می‌خواهد شقایق‌های وحشی دشت را هنگامی که کوهپایه دماوند را فراگرفته‌اند ببینید، از اواسط خرداد تا پایان تابستان بهترین زمان سفر به این دشت حیرت‌انگیز است.

دشت گلگلون شده لار

فاصله تهران تا دشت لار

اگر می‌خواهید از تهران به دشت شقایق‌های دماوند بروید یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای دسترسی به آن از دشت هویج لواسان می‌گذرد که تنها 26 کیلومتر با آن فاصله دارد. در این مسیر باید از گردنه افجه عبور کنید، به سمت شم بروید و سپس به لار خشک یا لار کوچک برسید. محلی‌های به این منطقه قلقلک می‌گویند. از لار کوچک که مسیر خود را ادامه دهید، باید از رودخانه و کوه کافر عبور کنید و بعد از آن به دشت لار خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…