آیا قولنامه دارای کدرهگیری است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قولنامه یک سند عادی است که توسط بنگاه املاک یا حتی به شکل دستنویس بین طرفین نوشته می‌شود و باعث انتقال آن ملک می‌شود.
کد رهگیری قولنامه

کد رهگیری قولنامه یکی از مواردی است که افراد نمی‌دانند وجود دارد یا خیر اما در این رابطه باید بدانید که طرفین قرارداد می‌توانند برای تنظیم قولنامه و همچنین اطمینان خاطر خود که این ملک بعدا به شخص ثالثی منتقل نمی‌شود، به بنگاه‌های املاک، مراجعه کرده و توسط بنگاه‌دار دارای مجوز، اقدام به تنظیم قولنامه و اخذ کد رهگیری قولنامه نمایند. همراه دلتا مگ باشید.

شرایط دریافت کد رهگیری قولنامه چیست؟

  • طرفین قرارداد باید مدارک خودشان اعم از مدارک هویتی، پستی، مدارک مثبت مالکیت برخوردار باشند همچنین باید اهلیت داشته و با قصد و رضا اقدام به انعقاد قولنامه کرده و درخواست صدور کد رهگیری برای آن را داشته باشند. همچنین دراین‌رابطه باید بگوییم که طرفین باید موضوع قولنامه را مشخص و معین کرده و در صورت ذکر جهت قولنامه باید این جهت مشروع و قانونی باشد.
  • بنگاه املاکی که اقدام به دریافت کد رهگیری قولنامه می‌نماید، باید مجوز قانونی داشته، پیش‌ازاین اقدام به ثبت‌نام در سامانه دریافت کد رهگیری قولنامه کرده باشد و هزینه اخذ کد رهگیری را پس از طی‌کردن مراحل دریافت آن، از طریق سامانه، پرداخت نماید.

سامانه کد رهگیری قولنامه

  • این سامانه در اکثر مواقع مورداستفاده مشاورین املاک برای سازمان‌دهی امور مربوط به معاملات ملکی کشور که باتوجه‌به بخشنامه اخیر، همه ملزم هستند معاملات ملکی را قولنامه‌ای را اگر در بنگاه خود باشد، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند و هزینه آن را پرداخت کنند.
  • افراد عادی می‌توانند، با جستجوی آدرس سامانه کد رهگیری قولنامه و از طریق کد رهگیری که به آن‌ها داده شده، با مراجعه به سامانه iranamlaak.ir، اقدام به استعلام قولنامه با کد ملی یا همان مبایعه‌نامه خود نمایند و اطلاعات آن را به طور کامل، مشاهده کنند.
مطلب پیشنهادی:  این نکات را قبل از اجاره و خرید خانه هرگز فراموش نکنید

سامانه کد رهگیری قولنامه

برای دریافت کد رهگیری قولنامه چه مدارکی لازم است؟

  • اولین مدرک لازم در این مورد، مدارک هویتی اعم از کارت ملی، شناسنامه و کارت اقامت برای اتباع خارجی.
  • مدارک مثبت مالکیت که سند تک برگی، قولنامه، بنچاق و هرگونه سندی که مثبت مالکیت است.
  • سومین مورد شاهد برای هر یک از طرفین قرارداد است.
  • اطلاعات مربوط به کد پستی برای گرفتن تأییدیه پستی.
  • و در نهایت وکالت‌نامه، درصورتی‌که وکیل اقدام به انعقاد قرارداد می‌نماید و گواهی انحصاروراثت، در شرایطی که مال موروثی، در معرض فروش است و هر مدرکی که در این شرایط، موردنیاز باشد.

هزینه گرفتن کد رهگیری قولنامه

  • رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بیان کرده است که هیچ یک از مشاورین املاک، نباید و نمی‌تواند جهت اخذ و ارائه کد رهگیری، از طرفین معامله، درخواست هزینه نماید.
  • البته لازم به ذکر است که سامانه ایران املاک یا سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، هزینه دریافت کد رهگیری را زمانی که بنگاه‌داران اقدام به ثبت می‌کنند را از آن‌ها می‌گیرد.

هزینه گرفتن کد رهگیری قولنامه

پیشنهاد مطالعه: چگونه سند یک ملک را بخوانیم؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …