آیا قرارداد اجاره بدون شاهد اعتبار دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین قراردادها که بین مرد رایج است، قرارداد اجاره است. این قرارداد دارای نکات حقوقی بسیاری است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.
شرایط انعقاد اجاره بدون شاهد

انعقاد اجاره بدون شاهد یکی از نکات مهم قرارداد اجاره است. طبق قانون مدنی اجاره عبارت‌است‌از آن‌که یکی از طرفین در طول مدت زمانی مشخص، ملک دیگری را اجاره نموده و با پرداخت اجاره‌بها از منافع آن استفاده می‌نماید. همراه دلتا مگ باشید.

انعقاد اجاره

انعقاد اجاره بدون شاهد

قرارداد اجاره گاهی برای افراد مشکلاتی از جمله عدم پرداخت اجاره بها، اجاره دادن مال اجاره ای، عدم بازگرداندن ودیعه مستاجر ، فسخ قرارداد اجاره و عدم تخلیه ملک توسط مستاجر را ایجاد می‌کند.

در تمام این موارد یک نکته مهم وجود دارد که باتوجه‌به آن نکته می‌توان اختلاف دو طرف را حل‌وفصل کرد و آن هم تنظیم‌کردن قرارداد کتبی معتبر است.

اما سؤال مهمی که دراین‌خصوص مطرح می‌شود آن است که آیا قرارداد اجاره بدون وجود شاهد نیز اعتبار دارد؟ به‌عبارت‌دیگر اگر قراردادی کتبی که بین دو نفر منعقد شده است را شاهدی امضا نکرده باشد، قابل‌استناد در دادگاه هنگام حل اختلاف است یا خیر؟

در خصوص اعتبار اجاره بدون شاد باید گفت اصولاً تمام قراردادها چه از نوع شفاهی چه از نوع کتبی که منعقد شده باشد و شاهدی زیر آن را امضا کرده یا نکرده باشد، کاملاً صحیح و معتبر است. این قرارداد بین طرفین لازم‌الاجرا است؛ بنابراین هنگام بروز اختلاف می‌توان به این قراردادها استناد کرد؛ اما نکته مهم آن است که حل اختلافات ناشی از قرارداد اجاره بدون شاهد در دادگاه دشوارتر است.

مطلب پیشنهادی:  قولنامه و نکات مربوط به آن

شرایط انعقاد اجاره بدون شاهد

شرایط انعقاد اجاره بدون شاهد

طبق قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356، هنگام انعقاد قرارداد اجاره، شرایط خاصی مانند امضای شاهد مدنظر نبوده است؛ اما طبق قانون 1376 قرارداد اجاره باید توسط طرفین به‌صورت کتبی تنظیم شده و دو نفر شاهد نیز ذیل آن را امضا کنند تا قرارداد اجاره مشمول قانون قرار بگیرد.

ولی در صورت وجودنداشتن شاهد و امضانکردن وی در قرارداد اجاره، باز هم اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد، قرارداد اجاره صحیح و لازم‌الاجرا خواهد بود.

به طور مثال از جمله شرایط صحت قراردادها، این است که طرفین، اهلیت و قصد و رضایت داشته و موضوع اجاره نیز مشخص و معین باشد. علاوه بر این، هدف از انعقاد قرارداد اجاره نیز باید مشروع و عقلایی باشد.

در چنین حالتی، قرارداد اجاره، عقد لازم بوده و طرفین، باید به مفاد آن پایبند باشند؛ مگر اینکه یکی از طرفین آن را فسخ کرده و یا هر دو، با توافق هم آن را اقاله نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

در سال‌های گذشته ممنوعیت خروج بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و سایر زنان مستقل و شاغل و اجا…