در چه شرایطی حقوق مستمری‌بگیران قطع می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر شخصی که فوت کرده است چند بازمانده داشته باشد که دارای شرایط گرفتن مستمری هستند، هر کدام از این افراد می‌توانند بر اساس قانون از این حق برخوردار هستند.
قطع شدن حقوق مستمری بگیران

قطع شدن حقوق مستمری بگیران یکی از مشکلاتی است که افراد پیرامون آن بسیار سؤال می‌کنند. طبق قانون به حقوقی که به اشخاص بازنشسته یا ورثه کارگران و از کارافتادگان پرداخت می‌شود، مستمری می‌گویند. کیفیت تقسیم و میزان سهم هر یک از وراث مستمری متوفی را قانون مشخص می‌کند. همراه دلتا مگ باشید.

مستمری

در این شرایط بازماندگان متوفی از مستمری بهره‌مند می‌شوند

  • بیمه شده حتما باید از افراد بازنشسته باشد.
  • درصورتی‌که مستمری‌بگیر فوت کند یا شرایط لازم برای دریافت مستمری را نداشته باشند، سهم باقی افراد واجد شرایط افزایش پیدا می‌کند.
  • فرد باید ازکارافتاده به‌صورت کلی باشد.
  •  بیمه شده‌ای که طی ده سال آخر زندگی خود دست‌کم حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد. به شرطی که در زمان آخرین سال عمر خویش حق بیمه ۹۰ روزکار را پرداخت کرده باشد. چنانچه بیمه شده دارای این شرایط نبوده باشد؛ اما به مدت بیست سال پیش از مرگ حق بیمه پرداخته باشد همچنان بازماندگان وی مستمری دریافت خواهند نمود.
  • نباید کل مستمری بازماندگان از مستمری استحقاقی بیشتر شود. چنانچه بیشتر شود، سهم هر کدام از مستمری‌بگیران به نسبت کاهش داده می‌شود.

قطع شدن حقوق مستمری

قطع شدن حقوق مستمری بگیران

  • یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما سؤال می‌کنند آن است که آیا با ازدواج مجدد همسر متوفی حقوق مستمری وی قطع می‌شود. در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله در قدیم حقوق همسر متوفی با ازدواج مجدد باطل می‌شده است؛ اما اکنون به‌موجب بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۳ ازدواج دائم همسر یا همسران بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی مانع استمرار در پرداخت مستمری فوت و سایر مزایای جانبی متعلق به آن‌ها نخواهد بود.
  • اولاد پسر طبق قانون تا سن 18 سالگی مشمول دریافت مستمری است و پس از آن حق دریافت مستمری را نداشته و حقوق وی قطع می‌شود. البته اگر پسر در حال تحصیل باشد، تا سن 25 سالگی مستمری به وی پرداخت می‌شود. همچنین اگر اولاد پسر به دلیل معلولیت یا بیماری بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی نتواند کار کند، مستمری ایشان قطع نمی‌شود.
  • در مورد فرزند دختر باید گفت دختر تا زماتی که ازدواج نکرده و به عقد کسی در نیامده است، همچنین مشغول به کاری هم نباشد، مشمول دریافت مستمری هستند. چنانچه فرزند دختر نکاح کند یا مشغول به کار باشد، حقوق مستمری او قطع می‌شود.
پیشنهادمطالعه: شرایط توقیف ملک قولنامه ای به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…