این نکات را قبل از اجاره و خرید خانه هرگز فراموش نکنید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مسکن یکی از نیازهای اولیه‌ هر فرد به شمار می‌رود. هر کسی به جایی نیاز دارد تا ساعاتی از شبانه‌روز را در آن‌جا به آرامش برسد؛ به همین دلیل انتخاب خانه‌ مناسب بسیار مهم است.
نکات ضروری برای اجاره و خرید خانه

نکات ضروری برای اجاره و خرید خانه وجود دارند که افراد باید به آن‌ها توجه کنند. قبل از هر چیز، باید ابتدا شرایط خود را بسنجید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید خانه را بخرید یا آن را اجاره کنید. باید بودجه‌تان را بررسی کنید و ببینید که اصلا استطاعت خرید خانه را دارید یا خیر. خرید خانه مانند خرید لباس نیست، مطمئن شوید که بعدها از خرید آن پشیمان نخواهید شد. همراه دلتامگ باشید.

نکات ضروری برای اجاره و خرید خانه

نکاتی هستند که صرفا به خرید خانه مربوط می‌شوند. اگر قصد دارید خانه بخرید، به این نکات توجه کنید.

مسائل حقوقی خانه

خانه باید گواهی پایان کار، تسویه با شهرداری، سند، کد پستی تاییدشده، نقشه‌ ثبت‌شده و نظایر آنها را داشته باشد. بررسی کنید که ملک در طرح شهرداری نباشد. در این زمینه از متخصصین حوزه‌ مسکن، مشاورین املاک معتبر و کارشناسان حقوقی کمک بگیرید.

اموال خانه باید تأیید شوند

اگر خانه پارکینگ، انباری یا باغ دارد باید این اموال به صورت مکتوب تأیید شوند. یکی از نکات ضروری برای اجاره و خرید خانه آن است که از داشتن این نکات مطمئن شوید.

بررسی کنید اتاق‌ها به اندازه‌ کافی برای‌تان بزرگ و جادار باشند

گاهی اوقات فروشندگان خانه‌های مبله، با چیدن مبلمان و اثاثیه‌ کوچک‌تر کاری می‌کنند اتاق‌ها بزرگ‌تر به نظر برسند. مراقب باشید.

مراقب ترفندهای فروشندگان باشید

فروشنده نه تنها مشکلات خانه را به شما نمی‌گوید بلکه سعی می‌کند آنها را پنهان کند. مثلا ممکن است اثرات رطوبت را با نقاشی کردن دیوارها، و مشکلات کف را با مبلمان و پهن کردن فرش (در خانه‌های مبله) مخفی کند. معمولا فروشندگان می‌خواهند با جذاب‌تر نشان دادن خانه شما را فریب‌ بدهند. حواس‌تان را جمع کنید.

بررسی عمر سقف

معمولا عمر یک سقف بسته به نوع مصالحی که در آن به کار می‌رود بین ۱۵ تا ۲۰ سال است و عوض کردن آن بسیار گران تمام می‌شود. عمر سقف را بررسی کنید.

خانه‌های نوساز

برخی خانه‌ نوساز را به خانه‌‌های قدیمی‌تر ترجیح می‌دهند. البته خانه‌ نوساز نیز معمولا مزایا و معایب خود را دارد. اگر اولویت شما خانه‌ نوساز است، این موارد را در نظر بگیرید:

مزایای خانه‌های نوساز

  • بسیاری از مردم حس خوشایندی دارند که اولین نفری باشند که از خانه استفاده می‌کند.
  • خانه‌ نوساز حداقل برای چند سال نیاز به تعمیرات ندارد و فرد مجبور نیست دکوراسیون خانه را تغییر دهد.
  • اگر سازنده استانداردهای ساخت خانه را رعایت کرده باشد، فردی که خانه را می‌خرد می‌تواند در بسیاری از هزینه‌ها مانند قبض‌ آب، برق، گاز و مانند آن صرفه‌جویی کند.

مشکلات خانه‌های نوساز

  • سازندگان متقلب ممکن است در کیفیت مصالح و خدمات پس از فروش کم‌کاری کنند. حتما با استفاده از سایت‌های معتبر در مورد این افراد تحقیق کنید.
  • فقط به حرف‌های خود سازنده یا فروشنده اکتفا نکنید. از کسانی که قبلا از همین فروشنده یا سازنده خانه خریده‌اند تحقیق کنید تا ببینید از خرید خانه راضی هستند یا خیر.
  • مشاورین املاک عموما از شیوه‌ی کار سازندگان هر منطقه باخبر هستند، پس می‌توانید از مشاورین معتمد خود در این باره مشورت بگیرید.
  • خرید خانه امر بسیار خطیری است. به محض دریافت کلید، خانه‌ای که خریده‌اید دیگر قیمت فعلی خود را نخواهد داشت. شاید تا دو سال آینده نیز نتوانید آن را به قیمتی که خریده‌اید بفروشید. پس به‌دقت آن را انتخاب کنید.
مطلب پیشنهادی:  گرفتن سیمکارت به نام دیگری چه عواقبی دارد؟

اجاره و خرید خانه

نکات کلیدی مهم برای اجاره‌ خانه

درست است که خانه‌ای از آن خود داشتن شیرین‌تر از اجاره‌ کردن خانه است، اما این دلیل نمی‌شود که خرید خانه همیشه گزینه‌ بهتری باشد. افراد بسیاری هستند که استطاعت خرید خانه را ندارند یا به دلیل شرایط‌شان، نمی‌توانند محل اقامت ثابت داشته باشند. برخی افراد نیز خرید خانه را نوعی راکد گذاشتن سرمایه می‌دانند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان در گردش باشد. بنابراین بهترین گزینه برای این افراد، اجاره کردن خانه است. حتما به نکات ضروری برای اجاره و خرید خانه توجه کنید.

بین خرید و اجاره‌ خانه تفاوت‌هایی وجود دارد. در اجاره، فرد فقط برای یک یا دو سال (در کل برای مدتی محدود) نسبت به این خانه متعهد است. از طرفی مستأجر در تمام مدت اجاره با صاحب‌خانه در ارتباط است. بنابراین نکات زیر در اجاره‌ی خانه بسیار مهم هستند.

  • از آنجا که همه‌ صاحب‌خانه‌ها به دنبال مستأجری می‌گردند که هم مسئولیت‌پذیر باشد (از خانه به خوبی نگهداری کند) و هم اجاره را به موقع پرداخت کند، بنابراین (اگر اولین بار نیست که خانه اجاره می‌کنید) سابقه‌ شما نیز بسیار مهم است و باید بدانید چگونه در دل صاحب‌خانه جا باز کنید.
  • از همسایگان یا مستأجران دیگر در مورد اخلاق و رفتار صاحب‌خانه تحقیق کنید.
  • اولویت‌های‌تان را بسنجید و با بودجه‌تان تطبیق دهید.
  • آگاهی از قوانین موجر و مستأجر بسیار مهم است. حتما یک متخصص حقوقی یا مشاور املاک معتمد را به عنوان مشاور خود انتخاب کنید.
  • باید فشار آب، لوله‌کشی، تهویه‌ مطبوع، قفل و امنیت درب‌ها و پنجره‌ها و مواردی مانند این را بررسی کرد. کوچک‌ترین عیب و ایراد در امکانات خانه باید به صاحب‌خانه اطلاع داده شود.
  • کنتورهای برق و آب و مانند آن باید حتما مجزا باشند. هرگز زیر بار کنتورهای مشترک نروید.
  • تعهدات طرفین حتما باید در اجاره‌نامه قید شود؛ مفاد آن را به‌دقت بخوانید.

خرید و اجاره خانه

پیشنهاد مطالعه: چگونه قرارداد اجاره را زودتر از موعد فسخ کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

بیش از یک دهه تاخیر در تحویل مسکن مهر پردیس

مالکین واحدهای مسکونی مسکن مهر در فاز 11 زون 2 شهر پردیس با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای …