هر آنچه که باید در مورد کمیسیون املاک بدانید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حق کمیسیون در واقع کارمزدی است که در تمام معاملات ملکی برای مشاوران املاک در نظر گرفته می‌شود.
کمیسیون املاک

کمیسیون املاک باتوجه‌به بازار املاک همچنین مصوبه اتحادیه صنف مشاوران املاک و در نهایت فاکتورهای خاصی محاسبه می‌شود. سؤالاتی پیرامون این کمسیون پرسیده می‌شود. برای مثال فرمول محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک چیست؟ بعد از خریدوفروش یا اجاره ملک این کمیسیون چگونه محاسبه می‌شود؟ از جمله سؤالاتی است که پرسیده می‌شود. همراه دلتا مگ باشید.

محاسبه حق کمیسیون املاک برای خریدوفروش ملک

حق کمیسیون فروش و خرید ملک در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر حساب می‌شود: این تعرفه برای تمام مشاوران املاک یکسان است.

  • نکته مهمی که باید بدانید آن است که درگذشته مشاوران املاک حق کمیسیون خود را بر اساس تعرفه رسمی که اعلام شده بود اخذ می‌کردند و حتی در مورد نحوه محاسبه آن نیز مراجعه‌کنندگان حرف نمی‌زدند؛ اما در آخرین ابلاغیه اتحادیه صنفی مشاوران املاک، قانون جدیدی در مورد دریافت پول از طرفین معامله تصویب شد تا نرخ برای مبایعه‌نامه‌ها تک‌نرخی و ساده‌سازی باشد.
  • طبق این قانون تمام قراردادهای ملکی مشمول پرداخت حق کمیسیونی معادل ۰.۵ درصد ارزش معاملاتی ملک شدند که ۰.۲۵ درصد از این میزان را خریدار و ۰.۲۵ درصد را فروشنده باید به مشاور املاک پرداخت کند. به حق کمیسیون محاسبه شده، مالیات بر ارزش‌افزوده نیز تعلق می‌گیرد که وظیفه پرداخت آن نیز بر دوش خریدار و فروشنده است. (مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹ درصد است)
مطلب پیشنهادی:  مراحل تبدیل سند وکالتی به تک برگ!

محاسبه حق کمسیون املاک برای خریدوفروش ملک

محاسبه حق کمیسیون املاک برای اجاره ملک

مشاوران املاک برای قراردادهای اجاره مجاز هستند 25 درصد از مبلغ اجاره‌بهای ماهیانه را به‌عنوان حق کمیسیون دریافت کنند. در واقع یعنی اگر در قرارداد هیچ مبلغی به‌عنوان رهن یا پول پیش نوشته نشده باشد، موجر تنها در ازای دریافت اجاره‌بها ماهیانه ملک خود را در اختیار مستأجر بگذارد.

محاسبه حق کمیسیون املاک برای رهن ملک

در این موارد و در مورد قراردادهای رهن کامل در ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کرده و به این صورت هر یک میلیون تومان رهن در ۳۰ ضرب می‌شود. سپس ۲۵ درصد عدد به‌دست‌آمده و ۹ درصد مالیات آن به‌عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می‌‏شود.

محاسبه حق کمسیون املاک برای رهن ملک

پیشنهاد مطالعه: سامانه ثبت معاملات و املاک کشور را بخوانید.

تعداد کلمات مطلب: 329

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…