مراحل تبدیل سند وکالتی به تک برگ!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین کار برای در امان ماندن از مشکلات سند وکالتی، تبدیل سریع‌ سند وکالتی به سند قطعی است.
سند وکالتی

خرید خانه برای بیشتر افراد جامعه یکی از خریدهای بزرگ و اصلی در زندگی‌شان محسوب می‌شود؛ چرا که بیشتر سرمایه خود را در این بخش هزینه می‌کنند. در نتیجه باید با قوانین معامله ملک و نکات آن آشنا باشند تا دچار ضرر نشوند. بسیار دیده شده که بیشترین کلاهبرداری‌ها در معامله وکالتی صورت می‌‎گیرد. در این روش کلاهبرداران به شیوه‌های مختلف پول را از چنگ خریداران در می‌آورند. بنابراین در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به این موضوع بپردازیم که سند وکالتی چیست؟ و آیا امکان تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

سند وکالتی چیست؟

از جمله اسنادی است که در بعضی از معاملات مشاهده می‌شود، سند وکالتی است که از نظر قانونی اعتبار رسمی و قانونی ندارد. چرا که با تنظیم این نوع سند، صاحب ملک نمی‌تواند به صورت رسمی اقدام به انتقال سند خود کند و این املاک به صورت وکالتی معامله می‌شوند.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت برای معاملاتی که به صورت وکالتی انجام می‌شود در ابتدا انتقال سند انجام نمی‌شود و فروشنده ملک به خریدار وکالت می‌دهد تا مراحل انتقال سند را به انجام برساند. بزرگ‌ترین مشکلاتی که در این نوع سندها وجود دارد این است که هیچ اسناد رسمی وجود ندارد که خریدار را مالک اصلی ملک بداند. در چنین شرایطی امکان کلاهبرداری بالا می‌رود.

سند وکالتی

خطراتی که سند وکالتی را تهدید می کنند؟

وکالت بلاعزل: با توجه به اینکه در این نوع معاملات فروشنده برای انتقال سند قطعی به خریدار «وکالت بلاعزل» می‌دهد، بیشتر افراد تصور می‌کنند که با این وکالت، خریدار هر زمان که بخواهد می‌تواند سند را به نام خودش انتقال دهد؛ اما این برداشت اشتباه است چرا که معنای کلمه‌ بلاعزل این است که فروشنده دیگر نمی‌تواند شخصا وکالتش را فسخ کند اما با این حال باز هم امکان فسخ وکالت بلاعزل در صورت مرگ یا جنون فروشنده وجود دارد.

عدم مالکیت با اخذ وکالت بلاعزل: لازم است به این موضوع توجه داشته باشید، تا زمانی که مراحل تبدیل سند وکالتی به قطعی را طی نکرده باشید مالک خانه محسوب نمی‌شوید. اما می‌توانید برای حل این مشکل تا زمان انجام سند قطعی، مبایعه‌نامه‌ای تنظیم کنید تا به وسیله آن بتوانید مالکیت خود را اثبات کنید.

امکان فروش ملک به چند نفر: ممکن است تصور کنید که فروشنده با دادن وکالت بلاعزل به شما دیگر نمی‌تواند ملک را به شخص دیگری بفروشد، اما این تصور اشتباه است چرا که فروشنده می‌تواند با انتقال قطعی سند به شخص دیگر ملک را به او بفروشد.

مطلب پیشنهادی:  نکات حقوقی وجه التزام در قرارداد را بدانیم

سند وکالتی

امکان تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود دارد؟

معامله وکالتی در شرایطی انجام می‌شود که برای انتقال سند مانعی وجود دارد و مالک نمی‌تواند انتقال سند را انجام دهد. این مورد ممکن است به دلایل مختلفی چون آماده نبودن سند تفکیکی، در رهن یا اجاره بودن ملک مورد معامله، عجله فروشنده یا خریدار، طولانی بودن فرایند رسمی کردن انتقال سند به نام خریدار و فرار از مالیات انجام شود.

در چنین شرایطی در صورتی که توافقی بین مالک و فروشنده انجام گیرد و مالک با توافق نظر، همه هزینه‌های مربوطه را جهت برطرف کردن خلافی ساختمان پرداخت کند، می‌توانند سند وکالتی را به سند شش دانگ تغییر دهند.

روند تبدیل سند وکالتی به سند قطعی

برای دریافت سند قطعی یا شش دانگ، در ابتدا لازم است مدارک لازم را تهیه کنید و با ارائه آن‌ها به یک دفتر اسناد رسمی معتبر مراحل انتقال سند را انجام دهید. این مدارک شامل:

  • سند مالکیت
  • مدارکی که مشخص می‌کند شما صاحب ملک هستید.
  • دریافت جواز پایان کار ساختمان از شهرداری خصوصا برای ساختمان‌هایی که از سال 1349 ساخته شده‌اند.
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب شهرداری
  • استعلام از ثبت
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله
  • استعلام و تاییدیه‌ از اداره ثبت
  • دریافت گواهی اعتبار و دریافت وکالتنامه از دفترخانه‌ای که قرار است اسناد را تنظیم کند.

سند وکالتی

هزینه انتقال سند بر عهده چه کسی است؟

هزینه انتقال سند به روش‌های مختلفی قابل پرداخت است یکی از این روش‌ها پرداخت هزینه به صورت بالمناصفه ( نصف نصف ) بین خریدار و فروشنده است. اما در حالت کلی می‌توان گفت که پرداخت هزینه انتقال سند، به عهده فروشنده ملک است و هزینه حق التحریر انتقال سند بر عهده خریدار می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: در ملک مسکونی استفاده از چه مشاغلی مجاز است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …