غول‌پیکرترین مولکول دنیا را با چشم غیر مسلح اینجا ببینید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال شده که فکر کنید دلتان می‌خواهد اتم‌ها و مولکول‌های دوران مدرسه‌تان را بزرگ و شفاف و با چشم غیرمسلح ببینید؟ این سازه عجیب بزرگ‌ترین مولکول دنیاست!
سازه اتمیوم

سازه اتمیوم یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های شهر بروکسل، پایتخت بلژیک است که به یکی از عجیب‌ترین ساختمان‌های دنیا تبدیل شده است. همراه دلتامگ این سازه عجیب را بیشتر بشناسید.

سازه اتمیوم چیست؟

در سال 1958 بلژیکی‌ها تصمیم گرفتند برای نمایشگاه بین‌المللی‌شان یک سازه منحصربه‌فرد و جذاب طراحی کنند. سازه‌ای که بعدها به نمادی عجیب و شگفت‌انگیز برای این کشور تبدیل شد.

گوی های غول آسا

اتمیوم (Atomium) یک نماد معروف در بلژیک، واقع در شهر بروکسل است. این سازه به شکل یک ساختمان فلزی ستونی است که شکل و ساختار بلورهای اتمی را برای شما تداعی می‌کند. سازه اتمیوم یا بزرگ‌ترین مولکول دنیا در سال ۱۹۵۸ برای نمایشگاه جهانی بروکسل ساخته شد و در حال حاضر به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل شده است.

زمانی که وارد شهر بروکسل می‌شوید، یک مولکول کریستالی آهنی به ارتفاع صد و دو متر را گه صد و شصت و پنج میلیارد بار بزرگ‌تر شده را بر فراز شهر بروکسل خواهید دید.

رستوران

این سازه غول‌پیکر یک بنای یادبود برای اکسپو 58 یا در واقع نمایشگاه جهانی 1958 بروکسل است که پیشتاز بودن کشور بلژیک در علوم مختلف را به شما یادآوری می‌کند. آندره واترکین معمار و طراح سازنده این بنا بوده است.

9 گوی غول‌آسا از فولاد ضدزنگ پیکره این بنا را می‌سازند که با میله‌هایی از همان جنس به یکدیگر متصل شده‌اند. وزن حدودی آن‌ها 2400 تن است. نکته جالب‌توجه این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند که تعداد این کره‌ها که مجموعا ۸ عدد می‌شوند دال بر وجود ۹ استان کشور بلژیک در زمان ساخت این سازه است.

مطلب پیشنهادی:  با سیب پوستتان را زیبا کنید

اتمیوم در شب

برای پایداری بیشتر بزرگ‌ترین مولکول دنیا از آلیاژ آلومینیوم برای روکش گوی‌ها استفاده شده است. بااین‌وجود این بنا در سال 2004 مورد مرمت قرار گرفت و مرمت آن حدود دو سال طول کشید.

درون سازه اتمیوم، نمایشگاه‌های دائمی و موزه‌هایی درباره علم و فناوری وجود دارد که برای بازدیدکنندگان به‌خصوص آنهایی که به علوم مختلف علاقمند هستند بسیار جذاب است. شما می‌توانید در حین بازدید از نمایشگاه‌ها زمانی هم در رستوران‌های داخل اتمیوم بگذرانید و نمای بروکسل را از پنجره‌های شیشه‌ای گوهای این مولکول غول‌آسا تماشا کنید.

راه پله داخل گوی ها

بدنه سرتاسر فولادی سازه اتمیوم شبیه بشقاب‌پرنده‌های فیلم‌های علمی – تخیلی است.

اتمیوم به‌عنوان یک نماد از پیشرفت علمی و فناوری در بلژیک و در سطح جهان شناخته می‌شود و یکی از مقاصد مهم گردشگری در بروکسل به شمار می‌رود.

هر چند این سازه قرار بود بعد از اتمام نمایشگاه بین‌المللی ۱۹۵۸ از بین برود، ولی محبوبیت آن بین مردم عادی و موفقیت چشمگیر آن در طول دوره برگزاری نمایشگاه خیلی زود باعث شد این سازه حتی بعد از پایان نمایشگاه بین‌المللی تبدیل به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های بلژیک از نظر توریست‌های سایر کشورها شود.

بنای یادبود

پیشنهاد مطالعه: ساکنین این روستای عجیب هیچ انرژی‌ای مصرف نمی‌کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…