نصف جهان در یک میدان!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این میدان از میدان سرخ مسکو که یکی از گسترده‌ترین و مشهورترین میدان‌های جهان است، وسیع‌تر است.
معرفی میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان، که با نام میدان امام نیز شناخته می‌شود یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. در واقع، گردهمایی بسیاری از بناهای باستانی اصفهان در میدان نقش جهان، باعث جذابیت وصف ناشدنی این میدان شده‌است. این میدان تاریخی در طول عمرش در اعصار و حکومت‌های مختلف، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده‌است، حتی در بازه‌هایی از زمان مورد بی‌مهری برخی حاکمان قرار گرفته‌است. اما امروزه باشکوه فراوان علاقمندانی در سراسر دنیا دارد. دلتامگ در این مطلب قصد دارد به معرفی میدان نقش جهان اصفهان بپردازد.

معرفی میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان مجموعه برجسته تاریخی ایران و جهان است. این میدان زیبا، سالانه از گردشگران زیادی میزبانی می‌کند. میدان نقش جهان تا پیش از انقلاب با نام میدان شاه شناخته می‌شد و بعد از انقلاب، نامش به میدان امام تغییر کرد.

پیش از دوره صفویه در محل میدان، باغی زیبا به نام «باغ نقش جهان» قرار داشت. این باغ نام خود را از شهری در آذربایجان الگو گرفته‌بود که آن شهر امروز نخجوان نام دارد. پرشکوه‌ترین دوران تاریخی این میدان به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد. شاه عباس با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، بناهای تاریخی زیادی در این میدان بنا کرد که باعث رونق اقتصادی و گسترش بازار شد.

جاذبه های دیدنی اصفهان

برخی از جاذبه‌های میدان نقش جهان

کاخ عالی قاپو

یکی از زیباترین بناها در میدان نقش جهان کاخ عالی قاپو است که در ضلع غربی میدان قرار گرفته‌است. تماشایی‌ترین قسمت این کاخ گچ‌بری‌های بالاترین طبقه آن است که به اتاق موسیقی یا اتاق صوت مشهور است و نقش سازهای مختلف در آن دیده‌‌ می‌شود. راز شکوهمندی این بنا نیز در نماهای مینیاتوری آن نهفته است.

مطلب پیشنهادی:  چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

مسجد شیخ لطف الله

در گوشه‌ای دیگر از این میدان، گنبد زیبای مسجد شیخ لطف الله، توجه هر فردی را به خود جلب‌‌ می‌کند، چرا که بر فراز آن هیچ مناره‌ای وجود ندارد. مسجد شیخ لطف الله یکی از مساجد خاص ایران است که در دوران صفویه ساخته شده‌است. امروزه به عنوان یکی از دیدنی‌‌های نقش جهان طرفداران زیادی دارد.

بازار قیصیریه

بازار اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازار‌‌های ایران است و به دلیل حضور در میدان نقش جهان، یکی از برترین بازارهای ایران از نظر موقعیت گردشگری به محسوب می‌شود. ساخت بنای اصلی این بازار در دوره‌‌های صفویه و قاجاریه کامل شده‌است.

دروازه چوگان

در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش جهان، ستون‌‌هایی کوتاه و سنگی وجود دارند که امروز رهگذران بی‌تفاوت از کنار رد می‌شوند، درحالی که این‌ ستون‌ها یادگاری‌‌هایی از ورزش چوگان در گذشته هستند و قدیمی‌ترین دروازه چوگان دنیا را تشکیل‌‌ می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: مجسمه فردوسی بزرگ در پایتخت ایتالیا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

کوچک کردن طبیعی بینی تنها با یک زنجبیل

بسیاری از مردم، از فرم بینی خود ناراضی هستند و دوست دارند که بینیشان خوش فرم باشد به همین …