اژدها وارد می‌شود!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عید چینی ها یکی از زیباترین و جذاب‌ترین فستیوال‌ها در تمام دنیاست که در چند سال گذشته بسیار موردتوجه گردشگران و جهان‌گردان در سراسر دنیا قرار گرفته است.
عیدی چینی ها

یکی از مشهورترین و جالب‌ترین تعطیلات سال نو در تمام دنیا، عید سال نو چینی‌هاست که همراه با جشن‌ها و فستیوال‌های رنگی و پر زرق‌وبرق، شما را شیفته خود خواهد کرد. چین همیشه کشور پررمزورازی بوده و افسانه‌ها و اسطوره‌های آن برای مردم در همه دنیا جالب‌توجه بوده است. دلتا مگ در این مقاله شما را به تماشای یکی از پربازدیدترین فستیوال‌های دنیا دعوت کرده است، با ما همراه شوید.

 

عید نیان در چین

عید چینی ها، عجیب‌وغریب‌ترین عید دنیا

هر سال با شروع بهار چینی‌ها هم مانند مردم سایر دنیا سال نو خود را جشن می‌گیرند؛ اما شروع سال نو در چین با بقیه دنیا تفاوت‌های بسیاری دارد. عید چینی ها با قدمت 3800 سال یکی از پر زرق و برترین فستیوال‌های دنیاست که خیابان‌های چین را مملو از رنگ و انواع عروسک‌‌های غول‌پیکر اژدها می‌کند. تقریبا در هر خیابانی می‌توانید اژدهاهای قرمز و رنگی چوبی را ببینید که با چوب بامبو ساخته شده‌اند و چند نفر در حال حرکت‌دادن آن هستند.

شهرها مزین به کاغذهای رنگی و ابریشم و آسمان پر از بالن‌های کوچک قرمزی می‌شوند که آرزوهای مردم را بر دوش خود حمل می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سال نوی رنگی و پر زرق‌وبرق تنها در چین برگزار نمی‌شود و کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان، تایلند، نپال، برونئی، مغولستان، اندونزی، کره جنوبی و شبه‌جزیره ماکائو نیز از جمله کشورهای برگزارکننده این جشن سال نو هستند.

سال نو چینی

تاریخچه جشن سال نو چینی‌ها

در زمان‌های خیلی‌خیلی دور در چین، در زمان سلسله شانگ، مانند خیلی از قبایل دیگر، کشاورزان چینی هم دور هم جمع می‌شدند تا برای باریدن باران از آسمان و افزایش رزق‌وروزی و برکت در اموالشان دعا کنند و هدایایی به پیشگاه نیاکان و خدای افسانه‌ای‌شان اهدا کنند. راز و نیازهای آن‌ها به‌مرورزمان رنگ و بوی جشن و پایکوبی به خود گرفت و هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. تا اینکه چینی‌ها تصمیم گرفتند برای این جشن‌ها نام نیان را برگزینند.

مطلب پیشنهادی:  کباب قلقلی خوش‌طعم همراه سبزیجات

در زمان سلسله هان، امپراتور وودی تصمیم گرفت این جشن‌ها را منسجم‌تر کند و دستور داد سالی یک‌بار در روز اول تقویم قمری چینی‌ها این جشن برگزار شود تا همه مردم بتوانند در عید چینی ها شرکت کنند. مردم برای باشکوه‌تر شدن جشن‌هایشان با آتش‌زدن چوب بامبو صداهای بلند ایجاد می‌کردند تا اینکه ترقه و فشفشه اختراع شد و امروزه انواع وسایل آتش‌بازی با شکل‌های عجیب‌وغریب در این فستیوال استفاده می‌شود.

عیدی چینیها

دیو نیان، افسانه ترسناک چینی‌ها

در افسانه‌های چینی آمده در قدیم مردم در روستاهای دور و نزدیک چین، مورد هجوم و شکنجه دیو بزرگ و ترسناکی به نام نیان قرار می‌گرفتند. نیان نه‌تنها مردم را می‌ترساند و شکنجه می‌داد، بلکه کودکان را در یک حرکت می‌بلعید. کم‌کم مردم متوجه شدند نیان از رنگ قرمز و صداهای بلند فراری است و بعد از آن هر سال در زمان آمدن نیان سعی می‌کردند با آتش‌زدن بامبو و زدن رنگ قرمز بر سر در خانه‌هایشان  نیان را فراری دهند. پس از مرگ نیان هم مردم هرسال برای رهایی از دست این دیو ترسناک جشن می‌گرفتند تا به‌مرورزمان به عید چینی ها معروف شد.

سال نو چینی

پیشنهاد مطالعه: کینابالو، کوهی که پا به فرار گذاشته را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…