3 روش عالی و ساده برای تکثیر گیاه برگ انجیری

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برای داشتن گیاه برگ انجیری می‌توانید با کمترین هزینه و استفاده از روش‌های تکثیر، گیاهان متعددی داشته باشید.
گیاه برگ انجیری

قرار دادن چند گیاه آپارتمانی زیبا و خاص در محیط خانه باعث می‌شود طراوت و شادابی در خانه شما جریان داشته باشد. گیاه برگ انجیری جزو آن دسته از گیاهان آپارتمانی است که برگ‌های بسیار زیبایی دارد و محیط خانه را لوکس نشان می‌دهد. برای داشتن این گیاه زیبا نیازی نیست که هزینه بالایی بپردازید؛ در صورتی که با روش تکثیر گیاه برگ انجیری آشنایی داشته باشید می‌توانید از یک گلدان برگ انجیری، گلدان‌های بسیاری درست کنید. برای آشنایی با نحوه تکثیر گیاه برگ اجیری با دلتامگ همراه باشید.

بهترین روش تکثیر گیاه برگ انجیری

برای تکثیر انواع گیاه برگ انجیری؛ می‌توان از 3 روش کاشت بذر، خوابانیدن ریشه‌های هوایی و تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه استفاده کنید؛

گیاه برگ انجیری

 کاشت بذر گیاه برگ انجیری

اگر می‌خواهید گیاه برگ انجیری را به روش کاشت بذر، تکثیر دهید؛ لازم است مراحل زیر را به دقت انجام دهید. ابتدا باید بذرهای گیاه برگ انجیری را  تهیه کنید. سپس یک گلدان یا ظرف کشت را با خاک مخصوص کاشت بذر، آماده‌ کنید؛ بهتر است خاک دارای زهکشی مناسب، نرم و حاوی مواد آلی باشد. بعد از آماده‌سازی بستر خاک، بذر گیاه را در سطح آن پخش کنید و مجدد روی بذرها، مقداری خاک بپاشید و سطح خاک را فشار دهید تا بذرها به خاک چسبیده و ثابت شوند.

مهم‌ترین مرحله‌ای که باید در این روش تکثیر رعایت کرد، آبیاری منظم است؛ آبیاری باید به گونه‌ای باشد که سطح خاک کاملا مرطوب شود. تا زمانی که بذرها رشد کنند شما باید سطح خاک را مرطوب نگهدارید؛ اما از رطوبت زیاد جلوگیری کنید تا جوانه‌زنی بهتر انجام شود. مناسب‌ترین نور برای گیاه برگ انجیری، نور معتدل و مستقیم است.

 گیاه برگ انجیری

تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق خوابانیدن

تکثیر گیاه از طریق خوابانیدن، روش ساده برای پرورش و نگهداری گیاه برگ انجیری است؛ برای این روش لازم است در زمستان هنگامی که گیاه خواب است، یک شاخه از آن را بریده و آن را در گلدانی حاوی مخلوط خاک و کمی ماسه قرار دهید. بهتر است دما و رطوبت محیط معتدل باشد؛ برای ایجاد رطوبت می‌توانید از یک پوشش برای گلدان استفاده کنید. سپس شاخه برگ انجیری باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود. برای این کار، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مه‌پاشی خیلی نرم یا قرار دادن گلدان در یک ظرف حاوی آب استفاده کنید.

در نهایت بعد از چند هفته، شاخه برگ انجیری ریشه می‌زند و شما می‌توانید گیاه را به گلدان‌های جداگانه منتقل کنید؛ توجه داشته باشید که تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق خوابانیدن، ممکن است زمان‌بر باشد و نیاز به صبر دارد؛ اما با رعایت مراحل و شرایط مناسب، می‌توانید گیاهان جدید برگ انجیری را تکثیر کنید و از آن لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی:  ۳ ترفند برای رشد انفجاری گل سرخس و جلوگیری از زرد شدن برگ‌ها

تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق قلمه زدن

قلمه زدن یا نگهداری گیاه برگ انجیری در آب، یک روش معمول و موثر برای تولید گیاهان جدید است. برای انجام این روش در ابتدا لازم است قلم‌ها را از یک گیاه سالم و بدون بیماری و آفت انتخاب کنید. بهتر است قلمه‌ها در اوایل بهار بریده شوند؛ برش قلمه باید از قسمتی صورت گیرد که به عمق بریده شود و زاویه برش 45 درجه باشد؛ لازم به ذکر است برای بریدن قلمه باید از یک ابزار تیز و تمیز استفاده کنید. بعد از برش، برگ‌های پایین قلمه را حذف کنید تا فقط 2-3 برگ بالای ساقه باقی بماند؛ این کار باعث کاهش تبخیر و رشد ریشه می‌شود.

برای به دست آمدن نتیجه بهتر لازم است قلمه را در مخلوط عسل و آب قرار دهید؛ سپس قلمه را در گلدانی با خاکی مرطوب قرار دهید. توجه داشته باشید که قلمه به طور کامل در خاک فرو رود و برای اطمینان خاک اطراف آن را به خوبی فشار دهید تا قلمه محکم شود. سپس برای حفظ رطوبت قلمه را درون یک کیسه پلاستیکی بسته بگذارید و مطمئن شوید که قلمه در معرض نور مناسب قرار گرفته است؛ در نهایت بعد از چند هفته، شما می‌توانید رشد ریشه‌ها را مشاهده کنید. هنگامی که ریشه‌ها به اندازه کافی رشد کردند و گیاه قوی شد، می‌توانید آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید.

گیاه برگ انجیری

نکات مهم برای پرورش گیاه برگ انجیری

  1. در صورتی که برگ‌های گیاه برگ انجیری خشک و چروک شده باشند، نشان دهنده آبیاری کم و غیر اصولی است.
  2. گیاهی که زخم و لکه‌های سیاه بر روی برگ‌ها دارد، یعنی محیطی که در آن قرار گرفته سرد است.
  3. اگر برگ‌ها شاداب و سبز نیستند یعنی گیاه نیاز به کود دهی دارد و شما باید تغذیه مصنوعی را برای گیاه فراهم کنید.
  4. در صورتی که گیاه رشد نکند، این موضوع نشان دهنده این است که نور کافی برای رشد و تکثیر برگ انجیری دریافت نمی‌شود.
  5. اگر برگ‌ها از نظر ظاهری شکسته و ناقص شده‌اند، یعنی گیاه از نظر فیزیکی ضربه خورده است و بهتر است محل قرار دادن آن را عوض کنید.
پیشنهاد مطالعه: 8 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف برق در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…