3 تکنیک جذاب برای نقاشی روی بشقاب سفالی

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر علاقه‌مند هستید بشقاب‌های سفالی را تزیین کنید و از آن به عنوان یک هنر دستی در خانه استفاده کنید، می‌توانید بهترین ایده‌ها و نکات مهم آن را در این مطلب دنبال کنید.
نقاشی روی بشقاب سفالی

تزیین دیوارها جزو یکی از عناصر مهم در دکوراسیون است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد برای روح بخشیدن به دیوارهای خانه، از هنرهای دستی استفاده می‌کنند؛ اما از سوی دیگر قیمت وسایل سنتی بسیار بالا است، به همین دلیل افراد بسیاری از خرید آن منصرف می‌شوند. اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت و حوصله خودتان در خانه زیباترین دکوری‌ها را تهیه کنید. یکی از همین دکوری‌ها، نقاشی روی بشقاب سفالی است که می‌تواند جلوه ویژه‌ای به خانه شما ببخشد. برای آشنایی با نحوه ساخت دیوارکوب سفالی، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نکات مهم قبل از نقاشی روی بشقاب سفالی

قبل از شروع به کار لازم است به این نکته توجه داشته باشید که طرح بشقاب دیوارکوب، باید با سبک دکوراسیون شما هماهنگ باشد. نکته بعدی که باید در نظر داشت، متراژ اتاق است؛ شما باید بر اساس متراژ اتاق مورد نظر، تعداد بشقاب را مشخص کنید و هر بشقاب را با فاصله 10 تا 15 سانتی‌متر از هم نصب کنید. برای نقاشی روی بشقاب سفالی، بهتر است جنس بشقاب سرامیکی و رنگ آن روشن باشد.

نقاشی روی بشقاب سفالی

بهترین مکان برای نصب دیوارکوب سفالی

با توجه به اینکه دیوارکوب‌ها یک آثار هنری به شمار می‌آیند، باید مکانی را برای نصب آن انتخاب کنید که در معرض دید باشد. بهترین مکان برای نصب دیوارکوب سفالی، کنار پنجره، بالای پیانو، شومینه، کنسول، شلف یا میز ناهارخوری است.

مواد لازم برای ساخت دیوارکوب سفالی

  • بشقاب سفالی خام
  • چسب سفال
  • قالب سلیکون یا پلاستیکی
  • قیچی سفال
  • برس سفال
  • تیغه‌های برش سفال
  • قلم مخصوص سفال
  • رنگ

نقاشی روی بشقاب سفالی

آموزش نقاشی روی بشقاب دیوارکوب

برای نقاشی روی بشقاب سفالی، در ابتدا لازم است بشقاب را کاملاً شسته و خشک کنید تا سطح آن برای نقاشی آماده شود. در صورتی که بازهم سطح بشقاب صاف نشد، می‌توانید بشقاب را با کاغذ یا پنداشت صاف کنید تا نقاشی بهتری روی آن ایجاد شود. در مرحله بعد برای نقاشی روی دیوارکوب، طرح مورد نظر را انتخاب کنید؛

می‌توانید با استفاده از شابلن طرح دلخواه خود را روی آن بکشید. در مرحله بعد با استفاده از قلم‌های سفالی، رنگ‌های مورد نظر خود را روی بشقاب پخش کنید. بعد از پایان نقاشی، اجازه دهید تا بشقاب کاملا خشک شود؛ بهتر است بشقاب را در هوای آزاد قرار دهید. در آخر برای دوام بخشیدن به آثار هنری خود، می‌توانید از لاک یا لمینت مناسب استفاده کنید و کل بشقاب را با آن پوشش دهید.

مطلب پیشنهادی:  جدیدترین مدل‌های فنجان قهوه خوری + نکات مهم هنگام خرید

انواع نقاشی روی بشقاب سفالی

نقاشی هندسی

در این نوع نقاشی، از الگوهایی مانند خطوط، دایره‌ها، مثلثات و شکل‌های هندسی مختلف برای طراحی استفاده می‌شود.

نقاشی روی بشقاب سفالی

استفاده از آبرنگ برای نقاشی روی بشقاب سفالی

در این نوع نقاشی، از آبرنگ‌های مختلف برای رنگ آمیزی سطح سفال استفاده می‌شود، که می‌توانید با تکنیک‌های مختلفی چون نگ‌آمیزی مستقیم، آبرنگ پاشی، تکنیک خشک و تکنیک لایه‌برداری نقاشی را انجام دهید؛ تنها کافی است با استفاده از برس و آبرنگ با دقت تمام جزئیات را رنگ‌آمیزی کنید و در پایان اجازه دهید بشقاب برای چنذ ساعت در هوای آزاد خشک شود.

نقاشی میناکاری

میناکاری یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین تکنیک‌های نقاشی روی بشقاب سفالی است. در این روش، از پودرهای رنگی مینایی استفاده می‌شود که با حرارت بالا روی سطح سفال ذوب می‌شوند و به نمایی رنگارنگ تبدیل می‌شوند.

نقاشی روی بشقاب سفالی 

نقاشی دکال

در نقاشی دکال، از رنگ‌های خاکی و طبیعی استفاده می‌شود؛ این نوع نقاشی بیشتر به منظور تولید نمادها و تصاویر مربوط به فرهنگ و سنت‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراقبت‌‌های بعد از نقاشی روی بشقاب سفالی

مراقبت‌های بعد از نقاشی روی بشقاب سفالی بسیار مهم هستند تا طرح نقاشی شما برای مدت طولانی‌تری حفظ شود؛ این مراقبت‌ه عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که نقاشی روی بشقاب به طور کامل خشک شده است. این زمان معمولاً تا چندین ساعت طول می‌کشد.
  • ثابت‌سازی: برخی از آبرنگ‌های سفالی نیاز به ثابت‌سازی دارند تا طرح نقاشی روی سطح بشقاب ثابت شود. بر اساس نوع آبرنگ که استفاده کرده‌اید، دستورالعمل‌های تثبیت آن را دنبال کنید. برای تثبیت رنگ می‌توانید از فر استفاده کنید.
  • بهتر است بشقاب را به صورت دستی شستشو دهید تا از خراشیدگی و لکه‌های ناخواسته جلوگیری کنید. برای شستشو از آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه: 4 نشانه که به شما می‌گوید هود مخفی بهتر است یا روکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی

لیوان و استکان چای جزو آن دسته از ظرف‌هایی هستند که به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرن…