با این روش گیاه سانسوریای خود را زیباتر کنید!

0
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سانسوریا، گروهی از گیاهان مقاوم و بسیار زیبا هستند و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نگهداری این گیاه به آن توجه شود، انتخاب خاک و کود مناسب است.
گیاه سانسوریا

برای بسیاری از ما پیش آمده که با وجود اینکه گلدان‌ها در محیطی پرنور قرار دارند و مرتب به آن‌ها آب می‌دهیم؛ اما می‌بینیم که بعد از مدتی برگ گیاهان ما زرد می‌شود. مهم‌ترین علت این مشکل می‌تواند خاک نامناسب گیاه باشد. برای مثال در گیاه سانسوریا که انواع مختلفی دارند، رشد و تقویت گیاه تا حد زیادی به نوع خاک وابسته است؛ بنابراین تا وقتی که ترکیب مورد‌علاقه خاک این گیاه را نشناسید و آن را فراهم نکنید، نباید انتظار رشد و باطراوت‌ بودن آن را داشته باشید. اگر علاقه‌مند هستید تا عید نوروز گلدان‌ سانسوریای شما زیباتر و شاداب‌تر شود، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

نشانه‌هایی که می‌گویند خاک گیاه سانسوریا مناسب نیست

خاک مناسب برای گیاه باعث می‌شود نیازهای گیاه برآورده شود. در صورتی که هریک از نشانه‌های زیر در گیاه شما پدیدار شد به معنای آن است که خاک غنی نیست و باید تعویض شود.

  • زرد شدن سانسوریا و قهوه‌ای شدن برگ‌ها
  • احساس رطوبت بیش از حد در برگ‌های گیاه
  • شکننده‌شدن برگ‌ها
  • پوسیدگی ریشه

گیاه سانسوریا

خاک مناسب گیاه سانسوریا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بهترین نوع خاک برای گیاه سانسوریا، خاکی است که محدوده ph آن بین 5/5 تا 7 باشد، یعنی خاک که تا ‌حد کمی اسیدی متمایل به خنثی است. خاک سانسوریا باید به گونه‌ای باشد که تا حدی رطوبت را در خود حفظ کند و زهکشی مناسبی داشته باشد.

گیاه سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا مهتابی

سانسوریای مهتابی از زیباترین انواع این گیاهان به شمار می‌آید. یکی از دلایلی که گیاه را به این اسم می‌شناسند، رنگ خاص برگ‌های آن است که در نورهای مختلف محیط به رنگ نقره‌ای دیده می‌شود. این نوع از گیاه سانسوریا نسبت به  کم آبی و نور کم بسیار مقاوم است به همین دلیل در محیط آپارتمان به خوبی رشد می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید گلدان سانسوریای زیبایی داشته باشیدف باید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. مهم‎‌ترین نکته‌ای که باید در نگهداری این گیاه به آن توجه کرد، خاک و زهکشی مناسب است. باتوجه به اینکه برگ‌های سانسوریای مهتابی گوشتی هستند و آب را در خود ذخیره می‌کنند، باید خاک آن سبک باشد تا آب اضافی را به خوبی عبور دهد. بهترین نوع خاک برای سانسوریای مهتابی، خاکبرگی است که با سنگ‌ریزه مخلوط شده باشد.

مطلب پیشنهادی:  خورشت هویج، غذایی مقوی و خوشمزه برای دانش آموزان

گیاه سانسوریا

خاک مناسب سانسوریای نیزه‌ ای

از زیباترین گونه‌های سانسوریا، مدل نیزه‌ای آن است که برگ‌هایی قائم دارند و به گیاه بامبو شبیه هستند. این برگ‌ها نرم هستند که رنگ سبز و خاکستری دارند. اگر نور به حد کافی برای گیاه سانسوریا نیزه ای فراهم باشد برگ‌های آن تا حدود 90 سانتی‌متر هم رشد می‌کنند. مناسب‌ترین خاک برای سانسوریا نیزه ای، خاک متخلخل و با زه‌کشی عالی است که میزان کمی ذغال سنگ دارد.

گیاه سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا پایه کوتاه

سانسوریا پایه کوتاه جزو کوچک‌ترین این گیاهان است که برگ‌های پهن و  ارتفاعی کمی دارد. در بین گیاه سانسوریا پایه کوناه، نوع ابلق آن زیباتر است و قیمت بالاتری دارد. مقاومت این گیاه در برابر کم آبی بسیار عالی است و شما باید در زمان خشک شدن سطح خاک گیاه را آبیاری کنید. بهترین زمان آبیاری به ساسنوریای پایه کوتاه، در تابستان یک یا دو بار در هفته و در فصل‌های سرد دو هفته است. در صورتی که آبیاری از این مقدار بیشتر شود، ریشه گیاه می گندد و در نتیجه گیاه پژمرده می‌شود.

خاک مناسب سانسوریا ابلق پایه کوتاه، خاکی است که کاملا زه‌کشی شده باشد. بهترین ترکیب برای خاک این گیاهان ترکیب ماسه، خاک رس و مواد آلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…