نحوه محاسبه وام مسکن چگونه است؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فروش اوراق وام جدید مسکن کلید خورد و از این پس زوج‌ها می‌توانند بین ۲۴۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. اما با این پول کجا می‌توان خانه خرید؟
دریافت وام جدید مسکن

با تغییر وضعیت اقتصادی جامعه برای کمک به افراد به منظور خرید خانه، دولت وام خرید مسکن را تصویب کرد. بسیاری از افراد قصد داشتند که با دریافت وام جدید مسکن، با این تصور که مبلغ وام حدود پنجاه درصد از قیمت خانه را تامین می‌کند، بتوانند خانه مورد نظر خود را خریداری کنند و صاحب خانه شوند؛ اما با افزایش ناگهانی قیمت خانه با دریافت این وام شاید بتوانند حدود سی درصد از مبلغ خانه را تامین کنند

اما خبرها حاکی از آن است برای حل این مشکل علاوه بر افزایش سقف وام مسکن به 480 میلیون تومان، فروش اوراق وام جدید مسکن نیز آغاز شده است. اکنون این سوال در ذهن افراد شکل می‌گیرد که وام جدید مسکن به چه کسانی تعلق می گیرد؟ یا اینکه برای وام جدید مسکن چقدر باید قسط بدهید؟ برای آگاهی از جزئپات این خبر تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

چه کسانی قادر به دریافت وام جدید مسکن هستند؟

شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مبلغ وام جدید مسکن برای زوج‌های تهرانی افزایش یافته است. در نتیجه یک زوج جوان تهران می‌تواند 400 میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله را از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنند. افراد مجرد نیز می‌توانند 200 میلیون تومان وام دریافت کنند.

در مرکز سایر استان‌ها که جمعیت استان بالای 200 هزار نفر باشد، می‌توانند 320 میلیون تومان وام دریافت کنند که برای این مبلغ باید 160 میلیون تومان اوراق خریداری کنند. اما مهم‌ترین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با این مبلغ وام باتوجه به افزایش قیمت خانه در تهران، کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ چرا که با مشاهده آخرین آگهی‌های مسکن، در می‌یابیم با این مبلغ وام حتی در نقاط پایین شهر تهران نیز نمی‌توان خانه‌ای پیدا کرد.

دریافت وام جدید مسکن

محاسبه قسط وام مسکن به چه صورت است؟

محاسبه اقساط وام بانک مسکن به افراد کمک می‌کند تا بتوانید با توجه به بودجه خود میزان سپرده و مبلغ وام را تعیین کنید. قسط وام مسکن 400 میلیون تومانی به صورت بازپرداخت 17 ساله است که زمان شروع اقساط سه سال بعد از دریافت خانه شروع می‌شود. با مشاهده جدول اقساط وام مسکن 1401 درمی‌یابیم که اقساط وام 480 میلیون تومانی ماهانه حدود 6 میلیون و 661 هزار تومان و قسط وام مسکن 400 میلیونی، ماهانه 6 میلیون و 300 هزار تومان است.

مطلب پیشنهادی:  بازار سیمان در رکود است به شایعات دامن نزنید

چه کسانی نمی‌توانند وام جدید مسکن را دریافت کنند؟

براساس مقررات بانک مسکن، افرادی که قبلا وام مسکن را دریافت کرده‌اند اما اقساط آن را تسویه نکرده‌اند، دیگر قادر به دریافت وام جدید مسکن نیستند. چنانچه شخصی وام مسکن را دریافت کرده باشد، مبلغ وام جدید برای وی اعمال نمی‌شود. برای مثال چنانچه شما برای خرید خانه خود ۲۴۰ میلیون تومان وام دریافت کرده‌باشید، دیگر نمی‌توانید مبلغ وام را به ۴۸۰ میلیون تومان افزایش دهید. در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر شما خانه‌ای بخرید که قدمت آن بالای ۲۵ سال باشد، مبالغ پایین‌تر وام به شما تعلق می‌گیرد و نمی‌توانید از سقف وام مسکن استفاده کنید.

دریافت وام جدید مسکن

مدارک لازم جهت دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۱

افرادی که قصد دریافت وام جدید مسکن در سال 1401 را دارند، بعد از اطلاع از شرایط و نحوه دریافت وام لازم است تا مدارکی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را همراه خود داشته باشند.

  • شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • کارت ملی و کپی آن
  • ارائه شناسنامه و کارت ملی ضامن
  • ارائه گواهی اشتغال به کار یا فیش حقوقی

پیشنهاد مطالعه: برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…