بازار سیمان در رکود است به شایعات دامن نزنید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چنانچه وزارت صمت نظارت‌های لازم را به عمل آورد، می‎‌توان امیدوار بود نرخ معقول سیمان در کف بازار ۵۲ هزار تومان باقی بماند.
سیمان آمیخته

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اوایل ماه جاری اعلام کرد که قیمت یک کیسه سیمان ۵۰ کیلویی در بورس کالا ۳۶ هزار تومان است. او همچنین نرخ مصوب هر کیسه سیمان را در بازار ۵۲ هزار تومان اعلام کرد.

اما شواهد حاکی از آن است که نرخ سیمان در بازار امروز بالاتر از قیمت گفته شده قالیباف است. به گونه‌ای که سیمان تیپ ۲ پاکت ۵۰ کیلویی سیمان آبیک، امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۱، با نرخ ۶۵ هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. گرچه این رقم با سقف ۱۰۰ هزار تومان فاصله دارد، اما هنوز هم ۱۳ هزار تومان با نرخ دستوری و ۲۹ هزار تومان با نرخ بورس کالا فاصله دارد.

قیمت سیمان

با وجود اینکه کارشناسان عقیده دارند قیمت سیمان نباید از 50 هزارتومان افزایش یابد، اما قطعی برق یکی از عاملین افزایش قیمت سیمان است. چرا که خریداران، سیمان را باقیمت بالا خریداری می‌کنند و حاضر نیستند پایین‌تر از قیمت خرید به بازار عرضه کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب رکود بازار ساخت و ساز و کاهش قدرت خرید خانه می‌شود.

نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان، در خصوص افزایش قیمت سیمان گفت: با وزارت نیرو هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم قطعا مشکلی در برق به وجود نمی‌آید. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تمام کارخانه‌هایی که در حوزه سیمان فعالیت دارند، در حال تولید هستند.

مطلب پیشنهادی:  چشم‌انداز عرضه مسکن در ۱۴۰۰

مقاله مرتبط:

«رقابت قیمت مصالح ساختمانی در بازار»

قیمت سیمان

رکود در بازار سیمان

خبر افزایش تولیدات سیمان و کاهش نرخ آن ممکن است به مذاق برخی فروشندگان خوش نیاید. چرا که عده‌ای از آن‌ها امیدوار هستند بتوانند همچنان سیمان را با قیمت بالایی بفروشند.

خریداران سیمان موطف هستند با توجه به نرخ اعلام شده در بورس کالا، سیمان را خریداری کنند. چرا که ممکن است در بعضی از روزها بالغ بر 150 تن سیمان به فروش نرود. این بدان معناست با وجود اینکه سیمان نرخی مصوبی دارد، اما همچنان نسبت عرضه به تقاضا بیشتر است. با این اوضاع خرید سیمان با قیمت بالا منطقی به نطر نمی‌آید. چرا که بیش از مقدار نیاز سیمان تولید می‌شود.

نتیجه‌گیری: با تولید مداوم قیمت سیمان دیگر مشکلی از نظر کمبود این مصالح ساختمانی وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:

«افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تبعات آن»

تعداد کلمات مطلب: 367

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

قیمت خرید خانه در محله های ارزان تهران

محله‌های وردآورد، نواب و جوادیه با متوسط قیمت ۱۸ میلیون تومان ثبت شده است. …