آیا کلسترول برای بدن ضرر دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ما درباره کلسترول زیاد شنیده‌ایم. تصور عموم مردم این است که کلسترول برای بدن ضرر دارد ولی باید به شما بگوییم الزاما همه کلسترول‌ها برای بدن ما مضر نیستند.
انواع کلسترول خوب و بد

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ما ساخته می‌شود. حدود 75% از کلسترولی که در بدن وجود دارد توسط کبد ساخته می‌شود و بقیه آن نیز از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود. اگرچه افزایش بیش از حد کلسترول برای بدن ضرر دارد ولی باید توجه داشته باشیم وجود کلسترول برای بدن ضروری است و بدون آن هم مشکلاتی به وجود می‌آید. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا انواع کلسترول خوب و بد را بشناسیم. منظورمان از کلسترول بد، کلسترولی است که برای بد ضرر دارد و باعث آسیب می‌شود. منظورمان از کلسترول خوب نیز، کلسترولی است که برای متابولیسم بدن مفید است.

انواع کلسترول خوب و بد

LDL و HDL از انواع کلسترول است. LDL وظیفه انتقال کلسترول به بافت‌ها را بر عهده دارد. درنتیجه افزایش مقدار LDL باعث رسوب کلسترول در رگ‌ها شده و احتمال بیماری‌های قلبی-عروقی را بالا می‌برد. بنابراین به نام کلسترول بد معروف شده‌است. HDL وظیفه انتقال معکوس کلسترول از بافت‌های بدن به کبد را برعهده دارد. در واقع کلسترول به کبد و کیسه صفرا منتقل می‌شود تا دفع شود یا در ساخت استروئیدهای لازم بدن استفاده شود. بنابراین به عنوان کلسترول خوب شناخته‌ می‌شود.

کلسترول خوب و بد چیست؟

روش‌های کاهش کلسترول بد

  • غذاهای فیبردار بخورید: رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند LDL را کاهش دهد. غذاهای حاوی فیبر مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات با کمک کردن به کاهش وزن در کنترل میزان کلسترول موثرند.
  • حواستان به کالری خوراکی‌ها باشد: انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند 25-30% از کالری روزانه خود را با مصرف روغن‌های گیاهی، مغزها و ماهی تامین نمایید.
  • پروتئین‌ها را درست مصرف کنید: برای کاهش کلسترول بد مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید و از گوشت‌های سفید مثل مرغ، ماهی و بوقلمون بیشتر استفاده کنید.
  • سویا مصرف کنید: مصرف سویا باعث کاهش LDL (کلسترول بد) می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  ۷ روش ساده برای تقویت حافظه

روش‌های کاهش کلسترول بد

  • کربوهیدرات بخورید: رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث افزایش میزان HDL (کلسترول خوب) می‌شود.
  • وزن خود را کنترل کنید: کاهش وزن می تواند باعث کاهش کلسترول بد در بدن شود.
  • سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن نه تنها به ریه شما آسیب می زند بلکه باعث کاهش میزان کلسترول خوب نیز می‌شود و خطر سکته قلبی و مغزی را بالا می‌برد. با ترک سیگار می‌توانید میزان HDL را بالا ببرید.
  • ورزش کنید: ورزش کردن باعث افزایش میزان HDL تا 6%و کاهش میزان LDL تا 10% می‌شود. پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که 40 دقیقه ورزش ، 3 تا 4 بار در هفته کلسترول بد خون را کم می‌کند.
  • پیشنهاد مطالعه: ۵ تسکین فوری برای درد معده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…