۷ روش ساده برای تقویت حافظه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال روش‌هایی ساده برای تقویت حافظه خود می‌گردید، این مطلب برای شما آماده شده است.
روش های ساده برای تقویت حافظه

حافظه از آنچه فکر می‌کنیم بیشتر در زندگی ما اهمیت دارد، حافظه ما را قادر می‌سازد تا مهارت‌های جدید یاد بگیریم و رفتارهای تازه‌ انجام دهیم. بدون توانايی دسترسی به اطلاعات گذشته، نمی‌توانیم حتی زبان مادری‌مان را درک كنيم، دوستان و اقوام خود را بشناسيم، راه خانه‌‌مان را بيابيم و يا حتی بند كفش‌هایمان را گره بزنیم! دلتامگ قصد دارد در این مطلب یکسری روش های ساده برای تقویت حافظه را به شما معرفی کند. با تمرین این روش‌ها حافظه خود را تقویت کنید.

روش های ساده برای تقویت حافظه

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

بین محیط و حافظه رابطه برقرار کنید

اگر مطلبی را در حضور رایحه‌ای خاص یاد گرفته‌باشید، استشمام مجدد همان بو می‌تواند راهنمایی برای حافظه باشد تا آن مطلب را به خاطر بیاورید. اندرو جانسون متخصص حافظه بیان می‌کند: خیلی ساده است به دانشجویان می‌گویم در جلسه‌ امتحان، محلی که در آن درس خوانده‌اند را تجسم کنند تا مطالب را به یاد آورند.

دست خود را مشت کنید

براساس پژوهش‌ها به خاطر سپردن شماره تلفن یا لیست خرید با مشت کردن دست راست و فشردن آن ساده می‌شود. بعدا زمانی که خواستید آن اطلاعات را به یاد بیاورید دست مخالف یعنی دست چپ‌ خود را ببندید. پژوهشگران معتقدند که این حرکت بخش‌های کلیدی را در مغز فعال می‌کند که در ذخیره و بازیابی اطلاعات نقش دارند.

بعد از یاد گرفتن بخوابید

سعی کنید بعد از یادگیری مطلبی جدید مقداری بخوابید، زیرا در این حالت اطلاعات جدید کمتری با اطلاعات قبلی تداخل می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا روز بعد مطالب یادگیری شده را بهتر به خاطر بیاورید.

بهترین روش از روش های ساده برای تقویت حافظه: تکرار

از میان تکنیک‌های تقویت حافظه این یکی از همه ساده‌تر است و برای به خاطر سپردن همه مطالب کاربرد دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند گفتن آنچه می‌خواهید به حافظه بسپارید برای خود یا حتی حرکت دادن لب‌ها بدون صدا می‌تواند برای یادآوری به شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی:  سفر به دبی و دیدن 5 جاذبه عجیب و استثنایی آن

اطلاعات را تیکه‌تیکه به خاطر بسپارید

تیکه‌تیکه کردن مطالب به شما در ثبت و یادآوری آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. قطعه بندی اطلاعات تکنیکی شایع است. اکثر ما شماره تلفن‌ها را به همین صورت به خاطر می‌سپاریم. مثلا شماره تلفن ۰۹۱۲۳۴۵۶۷۸۹ را به صورت ۸۹-۶۷-۳۴۵-۰۹۱۲ به خاطر می‌سپاریم.

دلتامگ

از نشانه‌ها غافل نشوید

اگر باید کاری را هر روز در زمان معین انجام بدهید و اغلب آن را از یاد می‌برید، سعی کنید نشانه‌ای را برای آن کار انتخاب کنید. مثلا به خودتان بگویید هر وقت اولین فنجان چای صبحانه‌ام را خوردم قرص‌هایم را نیز می‌خورم. یا وقتی اخبار میانه‌ روز تمام شد، وقت ورزش است. ( یک کار یا یک چیز، نشانه‌ای برای کار دیگر )

تصویرسازی ذهنی کنید

یک راه معروف و قدیمی برای به خاطرسپاری نام، تصویرسازی ذهنی است. مثلا اگر درحال یادگیری مطلبی جدید درباره ساختمان‌سازی هستید، سعی کنید تصویر مطلبی که می‌خوانید را در ذهن خود شکل دهید. روان‌شناسان پی‌برده‌اند هر چه تصویر ذهنی شما عجیب‌و‌غریب‌تر و زنده‌تر باشد، مطلب بهتر به یادتان می‌ماند.

نتیجه‌گیری:‌ حافظه از مهم‌ترین سازه‌های ذهنی است که نه تنها در آموخته‌های گذشته، بلکه در آموخته‌های جدید ما نیز تاثیر دارد. بنابراین لازم است که آن را تقویت کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه چه تاثیری بر روان ما می‌گذارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…