پیشگیری از آلرژی‌های فصلی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آلرژی فصلی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند. اگرچه هنوز درمان قطعی برای آلرژی وجود ندارد ولی با رعایت یکسری نکات و تغییر سبک زندگی تا حد زیادی می‌توان از اثرات سو آلرژی پیشگیری کرد.
پیشگیری و درمان آلرژی فصلی

با تغییر فصل مخصوصا در فصل‌های بهار و پاییز، بسیاری از افراد به آلرژی مبتلا می‌شوند. ‌افرادی که آلرژی فصلی دارند با فرارسیدن فصلی که نشانه‌های آلرژی در آن ظاهر می‌شود، درواقع برای یک مبارزه آماده می‌شوند: مبارزه‌ای برای حفظ کیفیت زندگی. چرا که آلرژی تقریبا در همه زمینه‌های زندگی، مثل ساعت کار، خواب و تفریح و… تاثیر می‌گذارد. دلتامگ در این مطلب قصد دارد به بررسی نکاتی درباره  پیشگیری و درمان آلرژی فصلی بپردازد.

علت آلرژی فصلی چیست؟

دستگاه ایمنی بدن در برابر عوامل خارجی که وارد بدن می‌شوند واکنش نشان می‌دهد. مثلا اگر گرده گیاهان وارد بدن ما شود، در برخی افراد که سیستم ایمنی‌شان حساسیت بالایی دارد، دستگاه ایمنی، نسبت به آن واکنش می‌دهد. این واکنش همراه با یکسری علایم است. علایمی مثل عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، بروز قرمزی روی پوست، تنگی نفس و… . شدت این علایم در افراد مختلف با هم فرق دارد. مجموعه این علایم را آلرژی می‌گویند و اغلب خطر خاصی را برای بدن به همراه ندارد.

چگونه حساسیت را درمان کنیم؟

پیشگیری و درمان آلرژی‌ فصلی

تقریبا ۲۰درصد افراد به آلرژی مبتلا هستند. هنوز به طور تخصصی درمان قطعی برای آلرژی کشف نشده‌است ولی با رعایت یکسری نکات ساده و تغییرات در سبک زندگی می‌توان تا حد زیادی از مشکلاتی که آلرژی به وجود می‌آورد پیشگیری کرد یا آن‌ها کاهش داد. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

از این مواد غذایی استفاده کنید

مصرف یکسری مواد غذایی می‌تواند علایم آلرژی را کاهش دهد و یا از بین ببرد. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

مطلب پیشنهادی:  بیابانی که شنهایش طلاست

چای سبز

سرکه سیب

دم کرده یونجه

جوشانده گزنه

برای پیشگیری و درمان آلرژی فصلی از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید

برخی ادویه‌ها، مخصوصا ادویه‌های تند

بعضی حبوبات و آجیل‌ها مثل دانه سویا و بادام‌زمینی

برخی میوه‌ها مثل خربزه، انگور و ملون

دلتامگ

راهکارهایی برای بهبود حساسیت فصلی

  • نظافت و گردگیری باعث می‌شوند تا مواد آلرژی‌زا در محیط از بین روند و شما کمتر در معرض آلرژی‌زاها باشید. پس در فصول بهار و پاییز بیشتر به نظافت خانه اهمیت دهید.
  • سعی کنید از تمیز کننده‌های سالم‌تر مانند جوش شیرین و سرکه برای ضدعفونی استفاده کنید. با این‌کار آسیب ناشی از مواد شیمیایی کاهش می‌یابد و تحریک‌پذیری مخاط نیز کم می‌شود.
  • اگر ورزش نمی‌کنید باید منتظر بروز نشانه‌های حساسیت فصلی باشید. با ورزش کردن سیستم ایمنی خود را تقویت می‌کنید و به این ترتیب احتمال بروز حساسیت را کاهش می‌دهید.
  • وجود حیوانات خانگی یکی از عوامل مهم تشدیدکننده حساسیت فصلی است. اگر حیوان خانگی دارید حواستان به موهای آن‌ها باشد. این عامل به‌خصوص در بروز آلرژی در کودکان بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه: پای شما بیماری شما را افشا می‌کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

جلوگیری از پیری پوست تنها با یک ماده

خواص شی باتر برای پوست را همه افراد باید بشناسند. ویژگی‌هایی مانند داشتن میزان زیادی اسیده…