حتی الاغ‌ها هم طرح ترافیک داشته‌اند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرح ترافیک برای همه ما آشناست. هدف اصلی طرح ترافیک کاهش ترافیک و آلودگی هوا است. اما طرح ترافیک از کی اجرا شد؟
طرح ترافیک تهران

ساکنان کلان‌شهرهایی مثل تهران، همیشه از ترافیک‌های سرسام‌آور و آلودگی هوا مخصوصا در نیمه دوم سال شکایت دارند. آن‌ها همیشه مشکل ترافیک‌های سنگین و آلودگی هوا را به عنوان اصلی‌ترین دغدغه‌‌های خود در نظرسنجی‌ها و نظرخواهی‌های مختلف مطرح می‌کنند. اما آیا می‌دانید طرح ترافیک تهران برای اولین بار چه زمانی، در کجا و به چه صورت اجرا شد؟ برای پاسخ به این سوالات با این مطلب دلتامگ همراه باشید.

تاریخچه طرح ترافیک تهران

جالب است بدانید که موضوع سازماندهی ترافیک تهران موضوع امروز و دیروز نیست. سابقه‌ مشکلات ترافیکی تهران و طرح ترافیک تهران، از زمانی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد وجود داشته‌است.

طرح ترافیک در شهر تهران بیشتر از ۱۵۰ سال قدمت دارد. این طرح برای نخستین بار و در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار با منع ورود چهارپایان ( الاغ، قاطر، اسب و …)  به محوطه میدان «ارگ» اجرا شد. محدوده میدان ارگ در آن زمان با بافت کنونی شهر تهران از شمال به میدان توپخانه (امام خمینی)، از شرق به خیابان ناصر خسرو (یا خیابان ناصریه)، از غرب به خیابان خیام (یا خیابان جلیلی) و از جنوب به خیابان پانزده خرداد (خیابان بوذرجمهری) متصل می‌شده‌است.

اولین طرح ترافیک کجا اجرا شد

دلیل اجرای این طرح این بود که پس از احداث میدان توپخانه در ارگ سلطنتی، حوضچه‌ای در وسط میدان بنا، اطراف آن سنگ‌فرش و مسیر کالسکه‌رو ایجاد شد ولی عبور و مرور چهارپایان از این قسمت دردسرساز بود. به همین خاطر اطراف باغچه را با ستون‌های سنگی و نرده‌های چوبی محصور کردند تا از عبور و مرور چهارپایان در این میدان جلوگیری شود. این تحولات را شاید بتوان به عنوان نخستین طرح ترافیک برای عبور و مرور در تهران محسوب کرد.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش کاشت گل سنبل برای عید در خانه

نکته جالب اینجاست که بعد از اجرای این طرح، تمهیداتی برای عبور و مرور چهارپایان درنظر گرفته‌شد. نخستین خیابان تهران به نام ناصریه یا ناصرخسرو کنونی برای عبور و مرور چهارپایان مشخص شد زیرا عبور آن‌ها از میدان ارگ ممنوع شده بود. خیلی جالب است که در آن زمان و با توجه به امکانات ابتدایی که داشتند، باز هم مسیر جدیدی را برای عبور مال‌ها در نظر گرفتند. درواقع از  زمان‌های قدیم‌ نیز نسخه شفابخش بلدیه برای منع تردد، ایجاد معبر جدید بوده‌است. موضوعی که هنوز بسیاری از مدیران شهری از آن استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:‌ پایتخت تاریخ و تمدن ایران کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…