پایتخت تاریخ و تمدن ایران کجاست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با سفر به این شهر زیبا از جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و طبیعی آن استفاده کنید و لذت ببرید.
جاذبه های گردشگری همدان

هَمِدان، هَمَدان یا به گویش محلی هِمِدان، یکی از شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران است. مرکز این استان، شهر تاریخی همدان است. مادها این شهر را هگمتانه نامیده‌بودند و همدان نام جدید هگمتانه است. همدان جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان است. در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای این شهر را به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. با دلتامگ همراه باشید تا باهم جاذبه های گردشگری همدان را بررسی کنیم.

جاذبه های گردشگری همدان

همدان اولین پایتخت نخستین پادشاهی ایران یعنی مادها بود و جدای از این وجود ده‌ها آرامگاه و مکان‌های تاریخی در این شهر، آن را به شهری تاریخی تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی همدان

غار علیصدر

غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان است. قدمت سنگ‌های این غار به دوران ژوراسیک بازمی‌گردد. ارتفاع این غار ۲۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است. محوطه داخلی غار دارای دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی است. از مجموعه رشته‌ آب‌هایی که در این غار وجود دارند، دریاچه بزرگی در داخل غار تشکیل شده‌است و به همین خاطر، برای رفتن به وسط غار باید از قایق استفاده کرد. همین قایق سواری در غار باعث شده‌است تا این غار به یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی تبدیل شود.

آرامگاه ابوعلی‌سینا

شهرت ابن‌سینا، پزشک، عارف و شاعر ایرانی، به گوش جهانیان رسیده‌است. آرامگاه این حکیم بزرگ در میدانی به همین نام، جزو یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان است. برج آن، از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغ‌های ایرانی، آب نماهای الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمایی با روکاری سنگ‌های حجیم و خارا که با سنگ گرانیت کوه‌های الوند آراسته شده‌، باعث شده‌است تا این آرامگاه یکی از زیباترین آرامگاه‌های ایران باشد.

مطلب پیشنهادی:  در مصاحبه کاری در پاسخ « از خودتان بگویید » چه بگوئیم؟

گنجنامه از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری همدان

گنجنامه سنگ نوشته‌هایی بر روی کوه الوند هستند که از زمان داریوش و خشایارشاه به یادگار مانده‌اند. این مکان تنها یک مکان تاریخی نیست بلکه یک مجموعه تفریحی تمام عیار شامل تله کابین، پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری، شهربازی سرپوشیده و… است که باعث شده‌است تا گردشگران با سلیقه‌های مختلف به این مکان زیبا جذب شود.

آرامگاه باباطاهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر و عارف اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم است. در نزدیکی این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان قرار دارد که گردشگران معمولا از آن نیز بازدید می‌کنند.

دلتامگ

دشت میشان

دشت پهناور میشان در دامنه‌ کوه‌های الوند قرار دارد و مکانی زیبا برای طبیعت‌گردانی است که به همدان سفر می‌کنند. برای رسیدن به این دشت لازم است یک کوه پیمایی نیمه سنگین داشته‌باشید. قبل از رسیدن به مسیر از جاده زیبای دره عباس آباد عبور می‌کنیم. مسیری که برای رسیدن به دشت میشان طی می‌کنیم، مسیر کاروان‌های دوره هخامنشیان است.

پیشنهاد مطالعه: فوران گل در سیستان و بلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

فوت‌وفن‌های پخت شیرینی نخودچی در خانه

شیرینی نخودچی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مخصوص عید است که شما می‌توانید آن را در خانه ت…